رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشوربر ضرورت استفاده از کادر پرستاری حرفه ای در بحث های خالی حوزه سلامت تاکید کرد و گفت: پرستاران می توانند همچون سایر کشورها نسبت به ویزیت بیماران به جای پزشکان عمومی اقدام کنند.

استفاده از ظرفیت پرستار حرفه ای در نظام سلامت / پرستاران به‌دنبال ویزیت سلامت و غربالگری سلامت‌محور

سلامت نیوز: رئیس کل سازمان نظام پرستاری  کشوربر ضرورت استفاده از کادر پرستاری حرفه ای در بحث های خالی حوزه سلامت تاکید کرد و گفت: پرستاران می توانند همچون سایر کشورها نسبت به ویزیت بیماران به جای پزشکان عمومی اقدام کنند.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر اصغر دالوندی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری با اعتقاد به این‌که پرستاران ایرانی هم نظیر بسیاری از کشورها می‌توانند به‌جای پزشکان عمومی بیماران را ویزیت کنند، گفت: پرستاران در دوره‌های عالی می‌توانند در خانه‌های بهداشت روستایی و شهری بیماران را ویزیت و به پزشک ارجاع دهند.

وی در ادامه اظهارداشت: با افزایش سطح سواد سلامت جامعه پرستاران باید بسیاری از جاهای خالی را پر کنند.

رئیس کل سازمان نظا م پرستاری با بیان این‌که پرستاران به‌دنبال ویزیت سلامت و غربالگری سلامت‌محور هستند، افزود: این قبیل خدمات بسیار ارزان‌تر و هزینه اثربخش‌تر از هزینه‌های درمانی است پرستاران می‌توانند ابزار بسازند و با این ابزار سلامت مردم را رصد کنند تا بتوان در ارتقاء سلامت و پیشگیری موثر بود.

وی با بیان این‌که با این اقدامات از بروز بیماری پیشگیری و از مزمن شدن آن جلوگیری می‌شود، در ادامه خاطرنشان کرد: در این عرصه حضور پرستاران در و سازمان‌های مردم نهاد و ارتباط رودررو با مردم و آموزش توصیه می‌شود.

دالوندی با ابراز تأسف از بی‌اطلاعی مردم از خدمات نوین و پیشرفته پرستاری گفت: باید با افزایش سطح سواد سلامت مردم این تقاضا هم در آن‌ها ایجاد شود تا مردم پرستاران را به‌عنوان عضوی در بیمارستان ندانند.

وی با بیان این‌که پرستاران در ایالات متحده آمریکا، کانادا و استرالیا ویزیت می‌کنند، افزود: پرستاران ایرانی هم می‌توانند در اجرای برنامه پزشک خانواده و سیستم ارجاع در خانه‌های بهداشت شهری و روستایی مراجعه‌کنندگان را ویزیت کنند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور با بیان این‌که در راستای رویکرد جدید جهانی پرستاران باید وارد اجتماع شوند، تصریح کرد: در کنفرانس آلماآتا ۱۹۷۸ شعار بهداشت برای همه تا سال ۲۰۰۰ مطرح شد و پیرو آن شبکه‌های بهداشت روستایی و شهری در کشور تشکیل و دستاوردهای شگرفی هم داشت که از آن جمله ریشه‌کنی برخی بیماری‌های واگیردار بهبود شاخص‌های مرگ کودکان زیر یک و ۵ سال و زنان باردار بود.

دالوندی با اشاره به ضرورت افزایش نرخ رشد جمعیت تاکید کرد: متأسفانه به‌علت برخی موارد نرخ رشد جمعیت در کشور از ۳.۷ به ۱.۲ کاهش یافت که این زنگ خطری برای توقف رشد جمعیت در ایران محسوب می‌شود.

وی با بیان این‌که جمعیت سالمندی تا سال ۲۰۱۵ به ۱۵ درصد رسید، یادآورشد: پیش‌بینی می‌شود این جمعیت تا سال ۲۰۲۵ میلادی به ۲۵ درصد افزایش یابد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha