مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت درباره ضرورت تکریم بیماران در بیمارستان‌ها و مراکز دولتی، گفت: تکریم بیماران و همراهان آن‌ها یکی از مهم‌ترین جنبه‌های حاکمیت بالینی در گذشته بوده و در حال حاضر هم یکی از مهم‌ترین ابعاد بحث اعتباربخشی ملی است.

ضرورت تکریم بیماران در بیمارستان‌ها و ۳ هدف طرح تحول سلامت

سلامت نیوز: مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت درباره ضرورت تکریم بیماران در بیمارستان‌ها و مراکز دولتی، گفت: تکریم بیماران و همراهان آن‌ها یکی از مهم‌ترین جنبه‌های حاکمیت بالینی در گذشته بوده و در حال حاضر هم یکی از مهم‌ترین ابعاد بحث اعتباربخشی ملی است.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر بهزاد کلانتری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بیماران یکی از آسیب‌پذیرترین گروه‌های اجتماعی هستند، گفت: بیماران به دلیل تحمل درد و رنج ناشی از بیماری، توانایی‌های معمولی خود را از دست داده و برای درمان و یا جبران ناتوانی‌های خود، معمولا به سیستم‌های ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی و سلامتی اعتماد کامل پیدا می‌کنند. باید توجه کرد که بیماران در مراکز ارائه‌دهنده خدمات سلامت دارای حقوق انسانی، شرعی و قانونی هستند. خوشبختانه در برنامه تحول نظام سلامت و در حوزه سلامت کشور سه هدف عمده و اصلی حفاظت مالی از بیماران در برابر هزینه‌های درمانی و بستری، ارتقاء کیفیت خدمات سلامت کشور و دسترسی عادلانه به خدمات مدنظر بوده است.

وی با بیان اینکه محور اصلی این سه هدف بیمار و خانواده بیمار است، افزود: بنابراین رضایت و تکریم بیمار و از سوی دیگر ارائه خدمات درخور به بیماران هدف متعالی حوزه سلامت است. بر همین اساس هم بحث تکریم بیماران و ارباب رجوع بخشی از کیفیت خدمات بیمارستانی محسوب می‌شود که همواره مورد توجه سیاستگذاران و ارائه‌دهندگان خدمت است.

کلانتری با اشاره به لزوم تکریم مردم در بیمارستان‌ها، ‌ گفت: رضایت بیمار اصل کار حوزه سلامت و هدف هر بیمارستانی و مرکز درمانی است. اگر به بیمارستان به عنوان یک بنگاه نگاه کنیم، به هر حال هر بنگاهی بخواهد اقبال بیشتری نزد مردم داشته باشد، باید رضایت‌شان را جلب کند.

وی افزود: بنابراین مردم باید از بخش سلامت، بیمارستان‌ها و... رضایت داشته باشند تا با خیال راحت به آنجا مراجعه کنند. در غیر این صورت اصلا به این مراکز مراجعه نمی‌کنند. بنابراین حوزه رضایت بیماران برای ما بسیار مهم است. از طرفی در دین ما هم به این موضوع تاکید شده است و در قرآن هم آمده که هر کس یک نفر را نجات دهد، گویی جان همه مردم را نجات داده است. ما از نظر دینی می‌گوییم جان انسان‌ها بسیار ارزشمند است و بر اساس همین آموزه دینی، رضایت مردم هم برایمان مهم است؛ چراکه سلامت یک نفر به اندازه سلامت همه انسان‌ها برایمان اهمیت دارد و نارضایتی یک نفر هم برایمان مهم است.

کلانتری ادامه داد: حال از آنجایی که درمان یک مقوله حساس است، به هر حال نارضایتی در آن ایجاد می‌شود. اگر در بیمارستان یک اشکال هم پیش آید، سر و صدای همه در می‌آید. در حال حاضر اعلام می‌کنیم که ۸۴ درصد مردم از نظام سلامت رضایت دارند که نسبت به سازمان‌های دیگر رضایت بالایی محسوب می‌شود، اما چون درمان خیلی مهم است، همان چند درصد ناراضایتی هم خیلی به چشم می‌آید. این موضوع هم به دلیل اهمیت درمان است.
تکریم بیمار؛ بُعد مهم اعتباربخشی بیمارستان‌ها

مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه باید با بیماران در طی زمان دریافت خدمت در مراکز درمانی با احترام و صداقت رفتار شود، ادامه داد: تکریم بیماران و همراهان آنها یکی از مهم‌ترین جنبه‌های حاکمیت بالینی در گذشته بوده و در حال حاضر هم یکی از مهم‌ترین ابعاد بحث اعتباربخشی ملی است. رضایت بیماران یکی از شاخص‌های مهم اثربخشی، کارآیی،  بهره‌وری و کیفیت خدمات سلامت محسوب می‌شود.
منشور حقوق بیمار چه می‌گوید؟

وی با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا حد امکان هیچکس از این حوزه ناراضی نباشد، گفت: در عین حال کار بازنگری منشور حقوق بیماران هم در همین راستا در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته بود.  منشور حقوق بیمار شامل مفادی است که منجر به تکریم بیماران و خانواده‌هایشان می‌شود. از جمله مفاد این منشور  می‌توان به حقوقی مانند حق برخورداری از مراقبت و درمان مناسب و با کیفیت بالا، حق برخورداری از اطلاعات، حق محرمانه بودن اطلاعات بیماران،  حق رضایت آگاهانه، ‌حق استقلال رای، حق برخورداری از آموزش سلامت و بهداشت، حق رعایت محیط خصوصی بیمار، حق داشتن آرامش، حق ابراز اعتراض و شکایت، حق جبران خسارت و... اشاره کرد.
اقدامات رفاهی وزارت بهداشت

کلانتری با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت در راستای حفظ احترام بیماران در بیمارستان‌ها، گفت: در راستای تکریم بیمار و ارائه خدمات با کیفیت و در دسترس، اقدامات قابل توجهی در چند سال اخیر در حوزه بیمارستانی انجام شده است؛ به‌طوریکه در این سال‌ها بازسازی بیمارستان‌های فرسوده در دستور کار قرار گرفت و دو میلیون و ۶۵۰ هزار مترمربع فضای بستری بازسازی شد. همچنین ۱۳۰ هزار قلم تجهیزات هتلینگ در بیمارستان‌ها توزیع و  ۴۵ هزار تخت بیمارستانی کشور با استفاده ۱۰۰ درصدی از تولیدات داخلی به صورت کامل بازسازی شد.

وی ادامه داد: تامین ۷۴۰۰۰  قلم تجهیزات پزشکی سرمایه‌ای برای بیمارستان‌های موجود و جدیدالاحداث، حضور ۶۲۰۰ پزشک متخصص و فوق تخصص در ۳۴۲ بیمارستان در ۳۰۹ شهر کمتر توسعه یافته و محروم، حضور ۸۶۰ نفر پزشک متخصص مقیم در هر شب در ۱۹ تخصص در ۴۱۲ بیمارستان اصلی کشور در ۲۱۲ شهر برای درمان بیماران اورژانسی و ساماندهی و استقرار برنامه مدیریت خطر و ایمنی بیمار در بیمارستان‌های کشور از دیگر اقدامات انجام شده در راستای رفاه حال بیماران بوده است. همچنین به دنبال طرح‌های تحولی وزارت بهداشت تغذیه بیماران بستری و همراهان آنها در بیمارستان‌های دولتی بهبود یافت و شاهد تغییر رفتار و فرایندهای ارائه خدمت در پرسنل بیمارستان‌های دولتی بودیم. از طرفی ساخت ۱۵۰۰ واحدتک‌نفره زایمان، ساخت و گسترش ۲۰۲ بخش اورژانس در بیمارستان‌های تروما و اصلی کشور و نوسازی بخش اورژانس در سایر بیمارستان‌ها، ‌افزایش ۱۸۰۰ تخت اورژانس و بهسازی و استانداردسازی ۲۰۰ بخش اورژانس در سراسر کشور، توجه خاص به بیماران نیازمند به مراقبت‌های ویژه با افتتاح ۲۵۰۰ تخت و توانمندسازی مدیران بیمارستان‌ها از دیگر اقدامات ما در این حوزه بوده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت با بیان اینکه رعایت حقوق گیرندگان خدمت از منظر پاسخگویی به بیماران و خانواده‌هایشان یکی از کلیدی‌ترین محورهای نسل نوین اعتباربخشی است، اظهار کرد: باید توجه کرد که پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری، برنامه‌ریزی و نظارت دقیق مسئولان در خصوص صیانت از حقوق بیماران، موضوعی ضروری است؛ چراکه استانداردهای رعایت حقوق گیرندگان خدمت بر پایه اصول شرعی، حرفه‌ای و قانونی تبیین شده و تحقق‌شان مستلزم تلاش ویژه تیم حاکمیتی، مدیریت اجرایی، کمیته اخلاق پزشکی و رعایت اصول اخلاق و رفتار حرفه‌ای از سوی پزشکان، پرستاران و سایر کارکنان بیمارستان است. در عیین حال باید توجه کرد که رضایت ذهنی اغلب گیرندگان خدمت، بسیار متاثر از نوع رفتار کارکنان و فرهنگ پاسخگویی و مسئولیتپذیری بیمارستان است. بنابراین رعایت حقوق بیمار و خانواده او قطعا یکی از موثرترین معیارها در تعیین اعتبار یک بیمارستان محسوب خواهد شد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha