تحقیق منتشر شده در مجله نیچر نشان می‌دهد که سرعت افزایش دما زمین در آینده بیش از مقدار پیشبینی شده در گذشته است.

سرعت تغییراقلیم دو برابر از پیش‌بینی‌های اولیه جلو زد!

سلامت نیوز: تحقیق منتشر شده در مجله نیچر نشان می‌دهد که سرعت افزایش دما زمین در آینده بیش از مقدار پیشبینی شده در گذشته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ا زخبرآنلاین؛ تحقیقات جدید یک تیم ۱۷ نفر از کشورهای مختلف نشان می‌دهد که ممکن است میزان افزایش دما زمین به دلیل گرمایش جهانی به ۲ برابر مقدار پیشبینی شده توسط مدل‌های اقلیمی برسد.

همچنین احتمال دارد که ارتفاع اقیانوس‌ها هم با افزایش دو درجه‌ای دمای کره زمین که هدف توافقنامه پاریس است تا ۶ متر یا بیشتر افزایش پیدا کند.

نتابج این تحقیق که هفته پیش در مجله نیچر منتشر شد، برپایه مشاهده شواهد ۳ دوره گرم زمین در ۳.۵ میلیون سال گذشته است که در آنها دمای دمای زمین وضعیتی مشابه با دوره کنونی را دارد. در واقع محققان این تحقیق با مطالعه پیامدهای تغییرات اقلیمی گذشته وضع آینده زمین را با افزایش دما پیشبینی کرده‌اند.

بعد از انجام این مشاهدات آنها پی‌بردند که با افزایش دو درجه‌ای زمین در دوره‌های قبلی ارتفاق اقیانوس‌ها حداقل ۶متر افزایش پیدا کرده، این مقدار بسیار بیشتر از پیشبینی مدل‌های اقلیمی در زمینه افزایش دما است.

کاترین میستر، نویسنده اصلی این تحقیق در این رابطه گفت: «در آن دوره زمانی دما و ارتفاع سطح اقیانوس‌ها بسیار بیشتر از پیشبینی مدل‌های کنونی ما است. این یعنی مناطق پرجمعیت جهان و کل کشورهای اقیانوس آرام به زیر آب می‌روند.»

او ادامه داد:‌ «شاید دو درجه روی کاغذ مقدار بسیار کمی باشد، اما پیامدهای این موضوع روی اکوسیستم بسیار شدید و خطرناک است. مدل‌های اقلیمی برای تغییرات کوچک بسیار موثر است، اما وقتی تغییرات بسیار بیشتر می‌شوند، به نظر می‌رسد این مدل‌ها تخمین درستی درباره تغییراقلیم نمی‌زنند.

در این تحقیق ۳ دوره مختلف بررسی شده‌اند که در دو دوره از آنها مدار چرخش زمین تغییر پیدا کرده و دما افزایش داشته، اما در مدل سوم چنین اتفاقی نیافتاده و دقیقا مثل دوره کنونی افزایش دما ناشی از غلظت زیاد گاز دی‌اکسید کربن در جو بوده. گفتنی است در هر ۳ دوره سرعت افزایش زمین بسیار کمتر از این زمان است.

‌هوبرتوس فیشر، یکی از نویسندگان دیگر این تحقیق در رابطه با نتیجه این تحقیق گفت: «این تحقیق نشان می‌دهد که بودجه مشخص شده در توافقنامه پاریس برای مقابله با افزایش دو درجه‌ای دمای کره زمین شاید بسیار کمتر از چیزی باشد که تخمین زده شده.» 

منبع: گاردین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha