واردكنندگان دارو گله دارند. گله از تخصیص نیافتن مناسب ارز دولتی برای واردات داروهای مورد نیاز كشور و اینكه ارز مورد تقاضای‌شان در بازار دیگر صرف می شود.

بازار دارو، چشم به راه ارز دولتی

سلامت نیوز:واردكنندگان دارو گله دارند. گله از تخصیص نیافتن مناسب ارز دولتی برای واردات داروهای مورد نیاز كشور و اینكه ارز مورد تقاضای‌شان در بازار دیگر صرف می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ،آن‌ها می گویند كه با وجود ثبت سفارش برای داروهای حیاتی اما روند كار یا به كندی طی شده یا به نتیجه نمی رسد. به گفته آن‌ها، اختصاص ارز برای دارو در دو قالب «طرح ارز بانکی» و «طرح نیما» انجام می‌شود.

ادعا می‌شود که هر دو ارز با قیمت چهار هزار و 200 تومان است؛ ارز در طرح ارز بانکی زودتر محقق می شود اما ارز طرح نیمایی از طریق فروش ارز پتروشیمی به دست می‌آید که هنوز ارزی از این طریق دریافت نشده است. ارز 4200 تومانی فقط تا اول هفته خرداد تخصیص داده شده و بعد از آن به هیچ شرکتی ارز ندادند و فقط درخواست جمع کردند اما خروجی نداشت.

این مساله سبب ایجاد نگرانی‌های بسیار هم برای واردكنندگان دارو و هم برای بیماران در تهیه داروی مورد نیاز آن‌ها شده كه لازم است مسئولان بانك مركزی و وزارت بهداشت، جدیت بیشتری در حل مشكل واردكنندگان واقعی دارو داشته باشند.کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در این باره گفته كه روند تخصیص ارز با پیگیری سازمان غذا و دارو و مصوبات ستاد ویژه اقتصادی دولتی تسریع و تسهیل شده است.

حتی با پیگیری های سازمان غذا و دارو بروکراسی اداری برای تخصیص ارز دارویی و حتی ترخیص گمرکی، گشایش اعتبار و ثبت سفارش کاهش یافته و تخصیص ارز برای دارو تا 3.5 میلیارد دلار قطعی شده است که 300 میلیون دلار آن ثبت شده و 500 میلیون دلار دیگر در حال تخصیص و گشایش اعتبار است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو می گوید: شرکت‌های مجاز می توانند برای تسریع تخصیص ارز، ثبت سفارش های خود را انجام دهند. می‌خواهیم در همین ماه‌های ابتدایی سال، ذخیره دارویی یک سال کشور را وارد کنیم که دیگر نیازی نداشته باشیم به نیمه دوم سال برسیم.

وضعیت «نرمال و بهینه» است.وی درباره ارز نیمایی برای دارو نیز می گوید: ارز نیمایی به دارو نمی دهیم و ارز دولتی 4200 تومانی برای دارو در نظر گرفته شده است.جهانپور در عین حال تصریح می‌کند: ما ارز نداریم که به شرکت‌های دارویی بدهیم و این کار را بانک مرکزی می‌کند اما معرفی و صدور مجوز از سوی سازمان غذا و دارو انجام می‌گیرد که در اولین فرصت ممکن به آن‌ها اختصاص داده می شود.

عباس کبریایی زاده، عضو هیات مدیره صاحبان صنایع داروهای انسانی نیز تاكید كرده كه بانک مرکزی ثبات ندارد، نخست دارو حدود هشت تا 9 هزار نوع کالای مختلف از یک ماده اولیه حلال تا مواد موثره دارویی را در برمی‌گیرد و برخی افراد در بانک برای گروه های مختلف دارویی، تصمیم گیری كرده و توجه نمی‌کنند که دارو یک «بسته ویژه» است.وی افزود:صنعت دارو کشور با بانک مرکزی دچار مشکل عدم همکلامی است و بانک مرکزی هر سه تا چهار ماه یک مشکل برای صنعت دارو ایجاد می‌کند و بعد متوجه می‌شود که اشتباه کرده است.

شرکت‌های تولید دارو، 97 درصد نیاز داخلی کشور را تامین می‌کنند اما از اول سال تاکنون نتوانسته‌اند ارز مورد نیاز خود را بگیرند. شاید با رابطه به برخی‌ها ارز داده شده است؛ استانداردهای بانکی برای تخصیص ارز به شرکت های دارویی، عادلانه نیست و اکنون با مشکلات جدی مواجه شدیم که کمبودهای دارویی موجود در بازار ناشی از این مسائل است.

مقصر اصلی کمبودهای دارویی، بانک مرکزی است که کارشناسان ناشی و مسئولیت ناپذیر آن را ایجاد کرده‌اند.کبریایی زاده این پرسش را مطرح کرد که مردم چندبار باید چوب ندانم کاری‌های مدیران نالایق را بخورند.

در تمام دوران ریاست جمهوری‌های پیشین، بحران ارزی را تجربه کردیم؛ چرا باید دوباره آن را تجربه کنیم. برخی شب ها به خاطر فکر کردن به حال بیماران، حالم بد می‌شود.وی درباره اینکه ارز دارویی به شرکت ها اختصاص داده شده است، گفت: واقعیت را باید از شرکت های دارویی پرسید. تخصیص ارز روی کاغذ فایده ندارد. هنگامی که به تامین کنندگان دارو، ارزی داده نشده یعنی هیچ کاری صورت نگرفته است.

گاهی به شرکتی، ارزی تخصیص داده نشده و هنگامی که می گویند چرا ارز داده نشده، معلوم می‌شود که بانک بابت کارمزد تخصیص ارز ندارد. از ابتدای امسال کمتر از 100 میلیون دلار به صنعت دارو ارز اختصاص داده شده است. تولیدکنندگان دارو 97 درصد نیاز کشور را تامین می کنندو کل ارز مورد نیاز صنعت دارو 800 میلیون دلار است؛ در حالی که واردات دارو که سه درصد نیاز کشور را تشکیل می دهد، 1.1 میلیارد دلار مصرف ارز دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha