نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی موجود در رسیدهای خرید و بطری های پلاستیکی آب می توانند باعث ابتلا به بیماری التهابی روده شود.

ابتلا به التهاب روده بر اثر تماس با رسیدهای خرید

سلامت نیوز: نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی موجود در رسیدهای خرید و بطری های پلاستیکی آب می توانند باعث ابتلا به بیماری التهابی روده شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا از روزنامه دیلی میل، این مطالعه که توسط محققان دانشگاه تگزاس در آمریکا بر روی موش ها انجام شد، نشان داد که قرار گرفتن در معرض ماده شیمیایی بیسفنول که در پوشش خوراکی های کنسرو شده نیز یافت می شود باعث بروز التهاب روده و تغییراتی در باکتری روده موش ها شد که در بیماران مبتلا به کرون (التهاب روده) و کولیت زخمی (نوعی التهاب روده) رخ می دهد.
این اختلالات زمانی بروز می کند که موش ها در معرض روزی 0.05mg/kg بیسفنول A قرار می گیرند؛ سطحی که سازمان حفاظت از محیط زیست آن را بی خطر در نظر می گیرد.
بیسفنول A که با گیرنده های هورمون استروژن و تیرویید واکنش نشان می دهد با ابتلا به ناباروری ، اوتیسم ، بی توجهی ناشی از بیش فعالی ، چاقی ، دیابت نوع دو، تولدهای پیش از موعد و بروز بلوغ زودرس ارتباط داده شده است.
اداره نظارت بر دارو و غذای آمریکا استفاده از بیسفنول A را در شیشه های شیر کودکان ممنوع کرده است ؛ این در حالی است که کمیسیون اروپا از سال 2020 استفاده از این ماده شیمیایی را در رسیدهای خرید فروشگاه ها ممنوع می کند.
یک تحقیق ژانویه (دی-بهمن) گذشته نشان داد که بیش از 90 درصد رسیدهای خرید فروشگاه ها حاوی مواد شیمیایی هستند که با ابتلا به ناباروری، اوتیسم و دیابت نوع دو ارتباط دارند.
مطالعه دیگری نشان داد که بیسفنول A و گزینه سالم تر آن که بیسفنول S است به 93 درصد رسیدهایی که در فروشگاه ها ارائه می شوند افزوده می شود و تنها دو درصد این رسیدها کلا هیچ پوشش شیمیایی ندارند.
بیسفنول A و بیسفنول S که به رسیدهای خرید اضافه می شوند تا نوشته های آنها را بدون استفاده از جوهر تیره تر کند همچنین در بطری های پلاستیکی آب و ظروف غذا نیز یافت می شوند.یافته های این مطالعه در مجله Experimental Biology and Medicine منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha