ورودی آب به سدهای کشور امسال معادل ۲۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب بوده است، این در حالی است که این رقم برای سال گذشته ۳۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب بود.

کاهش 34 درصدی حجم آب ورودی سدها/ شوری آب خوزستان به سد«گتوند»ارتباطی ندارد

سلامت نیوز:ورودی آب به سدهای کشور امسال معادل ۲۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب بوده است، این در حالی است که این رقم برای سال گذشته ۳۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب بود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: شوری آب خرمشهر و آبادان به هیچ عنوان ارتباطی به آب رهاشده از سد گتوند ندارد و کیفیت آب خروجی این سد امسال مطلوب بوده است.

 محمد حاج رسولیها، مدیرعامل شرکت منابع آب ایران، در نشست خبری با اعلام اینکه ورودی آب به سدهای کشور امسال نسبت به سال گذشته ۳۴ درصد کاهش یافته است، ادامه داد: ورودی آب به سدهای کشور امسال معادل ۲۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب بوده است، این در حالی است که این رقم برای سال گذشته ۳۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب بود.

این مقام مسئول حجم مخازن سدهای کشور را برای سال گذشته ۲۵ میلیارد و ۸۲۰ میلیون متر مکعب عنوان کرد و ادامه داد: این رقم نسبت به سال گذشته ۱۶ درصد کاهش داشته است که طبق برنامه ریزی هایی که داشته ایم قرار است تا پایان سال آبی امسا ل آب شرب از طریق این سدها انجام شود.

حاج رسولی ها درباره شرایط بحرانی سدهای کشور توضیح داد: در بین تمامی سدهای کشور سدهای استان تهران شرایط نسبتا مطلوبی دارند و افت ورودی و شرایط آن نسبت به سال گذشته تقریبا کمتر بوده است، بنابراین می توان گفت برای سدهای تهران دغدغه جدی نداریم اما در یکسری از نقاط کشور سدها شرایط ویژه ای را تجربه می کنند.

وی با اشاره به سد دورودزن در استان فارس که شهرهایی نظیر شیراز، مرودشت و تعداد زیادی از روستاها را تامین آب می کند، اشاره کرد و بیان داشت: حجم قابل بهره برداری در این سد تقریبا زیاد بوده است. به این ترتیب می توان گفت ورودی این سد نسبت به پارسال ۵۳ درصد کاهش داشته است. از سوی دیگر سد کوثر در استان کهگیلویه و بویراحمد دارای موجودی حجم ۲۴۴ میلیون متر مکعب است که ورودی آن ۴۲ درصد کاهش داشته است.

مدیرعامل شرکت منابع آب ایران ادامه داد: درباره سد دوستی در خراسان رضوی نیز باید گفت حجم این سد ۲۲۵ میلیون متر مکعب است که ورودی آن با کاهش ۷۴ درصدی روبرو بوده است. سد زاینده رود نیز دارای ذخیره ۳۲۰ میلیون متر مکعبی است که ورودی آن ۵۶ درصد کاهش داشته است. سد استقلال در استان هرمزگان نیز دارای ذخیره ۲۰ میلیون متر مکعبی است که متاسفانه در سال جاری ورودی آب به آن تقریبا معادل صفر بوده است، این در حالی است که سال گذشته ۱۰۰ میلیون متر مکعب ورودی آب در این سد را تجربه کردیم.

این مقام مسوول ماه‌های تیر و مرداد را حساس‌ترین مقاطع زمانی برای تامین آب شرب دانست و افزود: بارندگی‌های سال آبی تاکنون به ۱۶۷ میلیمتر رسیده است که در نهایت تا انتهای شهریورماه به ۱۷۵ میلیمتر می رسد.

وی ادامه داد: این میزان بارش رتبه ۴۷ نیم قرن اخیر را به خود اختصاص داده است که نسبت به سال آبی گذشته ۲۶ درصد و در مقایسه با مدت متوسط درازمدت ۳۰ درصد کاهش یافته است.

حاج‌رسولی‌ها با بیان اینکه هشت استان بارندگی‌های به مراتب بهتری را نسبت به سال گذشته تجربه می کنند و مابقی استان‌ها نسبت به دراز مدت با کاهش بارندگی مواجه هستند، افزود: پنج استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، بوشهر و فارس دارای وضعیت بحرانی هستند و بیش از ۵۰ درصد کمبود بارش داشته‌اند.

وی با اشاره کاهش چشمگیر روان‌آب‌های کشور گفت: در زمان حاضر نسبت به متوسط درازمدت کاهش ۷۰ درصدی تغییر نوع بارش از جامد به مایع داشته‌ایم و آثار این تغییر در استان‌های مختلف موجب شده تا آورد رودخانه به یکباره از یک متر مکعب در ثانیه به ۲۰۰ ​لیتر تبدیل شود و منشا تغذیه رودخانه از بین برود که دلیل اصلی این امر نیز کاهش جدی بارش برف در سال آبی جاری بوده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه منشا جریانات سطحی برف است و کمبود بارش برف موجب شده تا در تابستان با کمبود شدید روان‌آب مواجه باشیم، ادامه داد: جریانات سطحی ناشی از بارندگی و ذوب برف در پشت سدها موجب شده تا ورودی به سدها ۳۴ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته باشد.

وی ادامه داد: حجم مخازن نیز نسبت به سال گذشته ۱۶ درصد کاهش یافته است ولی با این وجود پیش‌بینی می‌شود تامین آب شرب از طریق این سدها با برنامه‌ریزی مناسب امکان‌پذیر باشد.

این مقام مسوول با تاکید بر اینکه شوری آب خرمشهر و آبادان ارتباطی به سد گتوند ندارد، گفت: در حال حاضر کیفیت خروجی از این سد بسیار ایده‌آل است و EC آب خروجی از این سازه به ۶۰۰ میکرموس کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران تصریح کرد: کیفیت آب خروجی سد گتوند در حالی است که EC آب پایین دست کارون به دلیل رهاسازی پساب صنایع، تخلیه فاضلاب و... به مراتب بیش از آب رها شده از این سد است، بنابراین شوری آب خرمشهر و آبادان به هیچ عنوان ارتباطی به آب رهاشده از سد گتوند ندارد.

به گفته حاج رسولیها پیش از این اثربخشی سد گتوند در شوری آب کارون حداکثر ۲۵ درصد بوده است که در سال جاری به دلیل افزایش کیفیت آب خروجی از سازه، میزان اثربخشی سد گتوند در شوری آب کارون به مراتب کمتر از گذشته شده است.

این مقام مسوول درباره سهم سدسازی در ایجاد چالش های آبی در کشور توضیح داد:اینکه گفته شود تمام مشکلات این حوزه مربوط به حوزه سدسازی می شود، جفا به این حوزه محسوب می شود، اما می پذیرم که حدود ۵ و در بدترین حالت طبق نظر برخی کارشناسان ۱۰ درصد از جانمایی ها و مشکلات در حوزه آب مربوط به سدسازی است، اما ۹۰ تا ۹۵ درصد شرایط کنونی در بخش سدسازی که تاثیر مستقیم در تامین آب پایدار استان های کشور به طور مثال تهران دارد، مورد تایید کارشناسان امر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha