فرماندار هویزه گفت: شهرهای هویزه و رفیع در دودهای ناشی از آتش سوزی بخش عراقی تالاب هورالعظیم گرفتار شده‌اند.

تداوم آتش‌سوزی در بخش عراقی هورالعظیم/ هویزه در دود آتش محاصره شد

سلامت نیوز:فرماندار هویزه گفت: شهرهای هویزه و رفیع در دودهای ناشی از آتش سوزی بخش عراقی تالاب هورالعظیم گرفتار شده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خوزستان با موضوع آتش‌سوزی در بخش عراقی هورالعظیم و انتشار دود ناشی از آن در شهرستان هویزه برگزار شد؛ ناظم ثبوتی، فرماندار هویزه در این جلسه، نسبت به تداوم این وضعیت و مشکلات ناشی از انتشار دود حاصل از این آتش‌سوزی در شهرهای رفیع، حمیدیه، اهواز و شادگان هشدار داد.

ثبوتی گفت: شهرهای هویزه و رفیع در دودهای ناشی از آتش سوزی بخش عراقی تالاب هورالعظیم گرفتار شده‌اند.

وی افزود: در همین راستا تجهیزاتی از یکی از کشورهای اروپایی وارد استان شد، ساز و کار این دستگاه به این صورت است که وارد باتلاق می‌شود و آتش را خاموش می‌کند. مجوز لازم در این زمینه دریافت شده و فعالیت این دستگاه به زودی وارد مدار می‌شود.

ثبوتی گفت: در همین راستا امروز و یا فردا یک دستگاه بالگرد فعالیت رصد و پایش خود را از وضعیت موجود، آغاز می‌کند و با استفاده از تجهیزات خاص خود اقدام به خاموشی می‌کند.

فرماندار هویزه اظهار کرد: در روزهای اخیر هویزه و رفیع در آتش نیزارهای هورالعظیم و دودهای حاصل آن گرفتار شده است و بحران آب در بخش شرب و کشاورزی نیز مزید بر علت شده است. استان خوزستان بیشترین پدیده بحرانی را در خود جای داده و ورود دود حاصل از آتش سوزی تالاب هورالعظیم نیز در این زمان، نارضایتی‌‌های بسیاری را به وجود آورده است.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این خصوص گفت: تامین داروهای مورد نیاز صورت گرفته و یک دستگاه اتوبوس امداد سیار نیز در شهرستان مستقر شده و همه نیروهای مدیریت بحران شهرستان نیز در حالت آماده باش قرار دارند.

ثبوتی، خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی، بحران مراتع و کاهش چراگاها، هجوم حیوانات وحشی به منازل مسکونی به دلیل گرما، کاهش کمیت و کیفیت آب تالاب هورالعظیم، خسارت‌های کشاورزی و عدم امکان کشت محصولات فصلی را از جملات مشکلات عمده شهرستان در حوزه آب برشمرد و اظهار کرد: درگیری و منازعات اجتماعی به دلیل بحران آب، کاهش شدید آب شرب، عدم تامین آب مورد نیاز احشام، تلفات دامی شدید، عدم امکان کشت علوفه، عدم تخصیص خوراک دامی مناسب و عدم امکان بهره برداری از حوضچه های ماهی نیز سایر مشکلات این بخش محسوب می شوند.

وی همچنین در انتها افزایش ظرفیت آب رسانی از سوی تانکرها، اختصاص سهمیه سبوس و خوراک دام به اندازه کافی، همکاری ارتش و سپاه با محیط بان ها، لزوم پیگیری لایروبی کرخه و توجه ویژه به طرح های تحقیقاتی در خصوص زهاب ها را از جمله اقدامات مهم برای رفع مشکلات این بخش برشمرد.

آتش‌سوزی را پیش‌بینی کرده بودیم

احمدرضا لاهیجان‌زاده، مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان خوزستان هم در این جلسه عنوان کرد: در سال‌های اخیر پیش‌بینی آتش‌سوزی تالاب هورالعظیم در بخش عراقی شده بود، متاسفانه بخشی از منطقه دچار حریق آلوده به مین است و غیرقابل دسترسی است.

وی افزود: در همان روزهای اول، نامه‌ای به سفیر عراق داده شد و همکاران بخش امور بین‌الملل اداره کل حفاظت از محیط زیست خوزستان حضور مستمری در کنسول‌گری عراق داشتند. در همین راستا جلسه‌ای با استاندار میسان نیز برگزار شد و وی قول همکاری بیشتر داد.

لاهیجان زاده گفت: همه این موارد هم زمان با درگیری‌های جنوب عراق شده بود و به همین دلیل اجازه ورود به این کشور را نداشتیم اما خوشبختانه در این زمان اجازه ورود به خاک این کشور را دریافت کرده‌ایم.

وی اظهار کرد: محدودیت های پروازی نیز وجود دارد زیرا بالگرد در دمای ٥٠ کیلومتری نمی تواند پرواز کند و محدودیت‌های فنی وجود دارد. اینکه بتوانیم با بالگرد آتش را خاموش کنیم غیر قابل پیش گیری است زیرا وضعیت تالاب با جنگل متفاوت است.

مشکل آب و فاضلاب در کنار مشکلات ناشی از دود

شکر الله سلمان زاده، مدیر مرکز بهداشت خوزستان نیز در این نشست در خصوص مسمومیت ناشی از آب در شهرستان هویزه گفت: در بررسی خانه به خانه در هویزه مشخص شد ١٥ مورد اسهال خونی بوده است و وضعیت طغیان در این شهرستان اعلام شد.

وی گفت: بررسی‌های اولیه حاکی از آن بود که ریزش فاضلاب به سیستم آب شرب منجر به این وضعیت شده است.

سلمان‌زاده تصریح کرد: بیماران اکثرا به صورت سر پایی درمان شده‌اند و مشکل حادی وجود ندارد. در صورت قطعی آب باید به مردم اطلاع داده می‌شد زیرا آنها مجبور شدند از آب رودخانه استفاده کنند.

وی در پایان گفت: بیماری هپاتیت ب هنوز در منطقه کنترل نشده است.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha