معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: خطر رشد مجدد برخی بیماری ها ناشی از مشکلات زیست محیطی و بهداشتی، ایران را تهدید می کند.

خطر رشد مجدد برخی بیماری ها ایران را تهدید می کند

سلامت نیوز:  معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: خطر رشد مجدد برخی بیماری ها ناشی از مشکلات زیست محیطی و بهداشتی، ایران را تهدید می کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا علیرضا رییسی در همایش ملی مدیریت بحران با موضوع خشکسالی و تاثیر آن بر سلامت شهروندان در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: روند بیماری مالاریا در سطح کشور از سال 1998 تا 2011 در بیشتر نقاط کشور کاهنده بوده است اما با این بلایی که سر طبیعت و آب و برق براثر خشکسالی و نبود کفایت مدیریتی آمده، مالاریا در بیشتر نقاط کشور رشد خواهد کرد.
وی گفت: در 30 سال گذشته روند بیماری سالک کاهشی بوده اما با ادامه این روند مدیریت طبیعت در کشور، بیماری هایی مثل سالک، تب تیفوید و التور نیز رشد خواهند داشت.
وی با اشاره به پیش بینی سازمان جهانی بهداشت افزود: این سازمان اعلام کرده با وضعیتی که ایران پیش می رود شاید بیماری های اسهالی کم می شود ولی تا سال 2030 نزدیک به 12.7درصد از 2 هزار و 300مرگ ناشی از اسهال در ایران، مربوط به خشکسالی خواهد بود.
وی در ادامه نقش کیفیت آب را بسیار مهم دانست و بیان کرد: نبود کیفیت در آب موجب بروز بیماری های عفونی مانند وبا، اسهال، و انواع عفونت های میکروبی می شود.
وی بروز بحران را به دلیل نبود تناسب میان منابع و نیاز دانست و گفت:هر چه نیاز بالاتر رود و مدیریت مصارف صورت نگیرد بحران ایجاد می شود برای همین هیچگاه به بحران نباید یک طرفه نگاه کنیم بلکه باید به نیاز هم نگاه کنیم.
معاون بهداشتی وزیر بهداشت با اشاره به کمبود منابع آبی در کشور ادامه داد: بارندگی ها در کل کشور حدود 26درصد و در خوزستان نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته 33 درصد کاهش داشته است.
وی گفت: شاخص سرانه منابع آب دنیا نشان می دهد که ایران در منطقه، در معرض بحران منابع قرار دارد و بلایی که در چند سال گذشته بر سر منابع آب زیرزمینی در ایران آومده بسیار وحشتناک است چرا که همه منابع آن را استفاده کرده ایم و همچنان نیز در حال استفاده از آن هستیم.
رییسی ادامه داد: در سالهای گذشته مفاهیم محیط زیستی برای ما بسیار ناآشنا بود اما الان این مفاهیم برای ما جذاب شده است.
وی افزود: اگر در 10 سال گذشته گفته می شد روزی 2 استان بر سر منابع آب با هم نزاع می کنند شاید هیچکسی این موضوع را باور نمی کرد اما الان این اتفاق در حال رخ دادن است.

** ایران جزو مناطق ناامن غذایی در دنیاست
معاون بهداشتی وزیر بهداشت با اشاره به وضعیت امنیت غذایی ایران بیان کرد: کشور ایران جزو مناطق ناامن غذایی در دنیاست.

**بیماری های متنوع خوزستان را تهدید می کند
رییسی ادامه داد: خوزستان با گرد و غبار، گرما، کم آبی و بحران های متعدد رو به رو است برای همین بیماری های متنوعی آن را تهدید می کند.
وی گفت: بارها شاهد بروز آلرژی تنفسی و آسم در خوزستان بوده ایم که وقتی آن را بررسی می کنیم می بینیم که مدیران این استان به این موضوع که چه نوع درختی در استان کاشته شود فکر نکرده اند یا در استانی که قطب صنعتی کشور است صنایع آن پیوست سلامت ندارند.
وی با اشاره به میانگین غلظت سالیانه ذرات معلق در خوزستان گفت:از سال 92 تا 95 تقریبا شاهد پنج تا 6 برابر استاندارد ذرات معلق در هوای خوزستان بودیم.
وی با اشاره شاخص کیفیت هوا در اهواز بیان کرد: سال 92 فقط چهار روز خوب در اهواز وجود داشت و در سال 93 حتی یک روز خوب هم نداشتیم؛ همچنین در سال های 94و 95 هر کدام تنها یک روز خوب داشتیم.
وی با اشاره به میزان هوای سالم در اهواز گفت: در سال 95 فقط 63 روز هوای سالم در این شهر داشتیم.

** افزایش مرگ ومیر ناشی از آلودگی هوا
رییسی در ادامه گفت: فرمولی به نام مرگ منتسب داریم که براساس این فرمول مرگ های ناشی از آلودگی هوا در اهواز در سال 92 به 667مورد رسید.
وی با بیان اینکه مرگ منتسب با مرگ مستقیم تفاوت دارد ادامه داد: تعداد مرگ منتسب در اهواز در سال 95 به 386 مورد رسید. و 16 نفر نیز به دلیل سرطان ریه به خاطر آلودگی هوا در سال 95 جان خود را ازدست دادند.
رییسی بیان کرد: نگاه به حوزه بهداشت و درمان در کشور ما این گونه است که خروجی همه مشکلات را در این حوزه می دانند در حالی که این گونه نیست.
وی با بیان اینکه نباید دچار خطای استراتژیک در مدیریت شویم توضیح داد: در یک سال هشت هزار حیوان گزیدگی در اهواز وجود دارد که هر کدام 10میلیون ریال هزینه دارد، اما وسط شهر اهواز و در محل تفریح مردم نخاله ریخته شده است؛ آیا با این وجود هنوز هم به دنبال راه های پیشگیری از بیماری ها می گردید؟
معاون بهداشتی وزیر بهداشت ادامه داد:حیف است که وضعیت خوزستان این گونه است و خیلی باید بهتر از اینها برای این استان اقداماتی صورت گیرد.
وی بیان کرد: وقتی بحرانی در یک استان مثل خوزستان رخ می دهد مدیریت آن از توانایی برخی دستگاه ها خارج است اما از وزارتخانه آن دستگاه خارج نیست و می تواند به آن موضوع ورود کند.


وی گفت: در حوزه بهداشت و درمان خوزستان، رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز هرگونه تصمیمی راجع به این استان بگیرد به طور کامل از آن پشتیبانی می کنیم چرا که از نظر ما قابل قبول نیست مردم با مشکل رو به رو باشند.
همایش ملی مدیریت بحران به صورت یک روزه برگزار و در آن کارگاه های آموزشی تاثیر خشکسالی بر سلامت شهروندان، تاثیر خشکسالی بر روان شهروندان، تاثیر خشکسالی بر آلودگی های آب و غذا و بیماری های منتقله از آنها و شیوه های توانمند سازی و تاب آوری مقابله مردمی، با حضور جمعی از اساتید دانشگاه های اهواز برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha