در حالی که بسیاری از زنان سرپرست خانوار برای تأمین معیشت خانواده‌هایشان با مشکلات و چالش‌های متعددی مواجه هستند و دولت نیز با اجرای برنامه‌های حمایتی ویژه‌ای، بخشی از هزینه‌های آنها را تأمین می‌کند، اما همچنان تعدادی از آنها بیکار بوده و به‌دنبال شغلی برای تأمین معاش خانواده خود هستند، به تازگی البته برخی سازمان‌ها همچون بهزیستی در این حوزه پیشقدم شده و با راه‌اندازی جمعیت‌های مردمی و فعال، برای زنان سرپرست خانوار اشتغالزایی می‌کنند.

سلامت نیوز:در حالی که بسیاری از زنان سرپرست خانوار برای تأمین معیشت خانواده‌هایشان با مشکلات و چالش‌های متعددی مواجه هستند و دولت نیز با اجرای برنامه‌های حمایتی ویژه‌ای، بخشی از هزینه‌های آنها را تأمین می‌کند، اما همچنان تعدادی از آنها بیکار بوده و به‌دنبال شغلی برای تأمین معاش خانواده خود هستند، به تازگی البته برخی سازمان‌ها همچون بهزیستی در این حوزه پیشقدم شده و با راه‌اندازی جمعیت‌های مردمی و فعال، برای زنان سرپرست خانوار اشتغالزایی می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ،چند روزی می‌شود که بیش از 300 زن سرپرست خانوار اردبیلی «نبض یکی از لوکس‌ترین پاساژ‌های اردبیل را به دست گرفته‌اند و در این خصوص برای عرضه به گردشگران روسی، ارائه کردند تا جایی که روس‌ها ساخت 3هزار جعبه جواهرات منبت را به زنان سرپرست خانوار اردبیلی سفارش دادند، تا افرادی که تا پیش از این، از خانه نشینی و بیکاری گلایه‌های بسیاری داشتند، با ساخت جعبه‌های جواهر منبت کاری که قیمت‌شان به طور متوسط 100 هزار تومان است، 60 هزار دلار دستاورد ارزی برای کشور حاصل شود.»


«سعید جاودان فرد» مدیرعامل یک انجمن غیر دولتی در اردبیل  می‌گوید: «وقتی مددکاران ما، پای درد دل مردم مناطق محروم و حاشیه شهر نشستند، متوجه شدند، اغلب مردم از «بیکاری» رنج می‌برند.»


موضوعی که آنها را مصمم کرد تا با تقویت مهارت‌های زنان سرپرست خانوار گره از مشکلشان باز کنند. البته جاودان فرد برای تحقق این ایده، در یک روز، 40 نامه برای همکاری به سازمان‌های مربوطه از جمله شهرداری، استانداری، سازمان فنی و حرفه‌ای، کمیته امداد، بسیج سازندگی و... نوشته است تا هر کدام از این آنها یک گوشه از کار را بگیرند. او امیدوار است، احداث این بازار‌ها در سایر استان‌ها برای اشتغالزایی مردم ادامه داشته باشد.


نمادی برای شهر اردبیل
زن‌های اردبیلی حتی مانند روس‌ها یک نماد عروسکی برای اردبیل درست کرده‌اند. نمادی که خیلی‌ها را یاد «ماتریوشکا»، عروسک‌های معروف کشور روسیه می‌اندازد.

جاودان فرد با تأکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین مشکلات اردبیل نداشتن یک المان ویژه برای مسافران خارجی است، از طراحی یک نماد ویژه برای استان اردبیل خبر می‌دهد و می‌گوید: نمادی برای شهرمان از مجسمه «شاه‌اسماعیل» و بقعه «شیخ صفی‌الدین اردبیلی» طراحی کرده‌ایم که درصورت تأیید از سوی میراث فرهنگی از یکی از این المان‌ها، 2500عدد از آنها ساخته خواهد شد.

به گفته جاودان فرد، 17پشتیبان مسئولیت رهبری این 300زن سرپرست خانوار را برعهده دارند تا محصولات به بهترین شکل ممکن عرضه شود.

البته او تأکید می‌کند در صورت تأیید المان اردبیل، حدود 50 تا 100 نفر نیروی کار به این مجموعه اضافه خواهد شد: «در حال حاضر تمام نیروهای کار ما تحت نظارت و پشتیبانی 17 استاد حرفه‌ای مشغول به کار هستند و توسط پشتیبان‌ها رصد می‌شوند.»


مدیرعامل جمعیت همیاران سلامت با تأکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین اهداف این جمعیت رسیدگی به آسیب‌ها و مشکلات مردم است، ادامه می‌دهد: مهم‌ترین دغدغه مردم بیکاری است. به همین علت، تلاش می‌کنیم تا با تسهیلگری و با راه‌اندازی کارگاه‌های حمایتی کمکی به حل مشکل گرانی و بیکاری مردم کنیم.


جاودان فرد، البته تأکید می‌کند که آنها از هنرمندان دیگری که به خاطر نداشتن منابع مالی بیکار هستند هم استقبال می‌کنند. همچنین، کسانی که به انجام کارهای هنری علاقه دارند اما هیچ آموزشی ندیده‌اند هم با کمک آنها مشغول به کار خواهند شد.
جاودان فرد با تأکید بر اینکه تعداد زیادی از زنان اردبیلی خلاق و هنرمند هستند، می‌گوید: برخی از آنها بسیار حرفه‌ای و توانمندند، به طور مثال یکی از بچه‌های ما با تکه‌های ریز ابریشم طبیعی، فرش نفیسی بافته که قیمت و ارزش بالایی دارد.


تمام محصولات عرضه شده دارای کارگاه‌های ویژه هستند
دکتر «طاهره رزاق پور»، معاون پیشگیری بهزیستی استان اردبیل، با اشاره به اینکه تحصیلات گروه‌های جمعیت همیاران سلامت، مرتبط با رشته مددکاری است تا بهترین راهکار‌ها را به مردم ارائه کند، می‌گوید: بهزیستی با استفاده از ظرفیت نهادهای دیگر توانست مکان مناسبی برای اشتغالزایی تعداد زیادی از زنان سرپرست خانوار فراهم کند.

وی می‌افزاید: در حال حاضر تمام محصولات عرضه شده در این بازار دارای کارگاه‌های ویژه هستند که محصولات در آنجا تولید می‌شود و سپس در بازار به علاقه‌مندان عرضه می‌شود. این بازار در کنار دریاچه «شورابیل» قرار دارد و یکی از بهترین پاساژ‌های استان اردبیل محسوب می‌شود. معاون بهزیستی اردبیل، ادامه می‌دهد: پس از درخواستی که به شهرداری ارائه شد آنها یکی از طبقات پاساژ اردبیل را در اختیار این زنان با اجاره بسیار پایین قرار دادند.


رزاق‌پور تأکید می‌کند که محصولات تولیدی این زنان برخلاف تصور دیگران از کیفیت مناسبی برخوردار است و قرار شده تا به صورت اینترنتی هم در آینده فروش داشته باشند. همچنین، تمام کارکنان بازار از مردم شهر اردبیل هستند و توسط پایگاه‌های سلامت اجتماعی بهزیستی انتخاب شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha