طبق نتایج یک تحقیق جدید، استفاده از هر نوع نیکوتین در دوره بارداری یا در زمان شیردهی ممکن است ریسک «سندروم مرگ ناگهانی نوزاد» را افزایش دهد.

تاثیر مصرف سیگار الکترونیکی در افزایش ریسک مرگ نوزاد

سلامت نیوز:طبق نتایج یک تحقیق جدید، استفاده از هر نوع نیکوتین در دوره بارداری یا در زمان شیردهی ممکن است ریسک «سندروم مرگ ناگهانی نوزاد» را افزایش دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، یافته ها نشان می دهد چسب های نیکوتین یا سیگارهای الکترونیکی جایگزین مناسبی به جای سیگار در طول بارداری نیستند.

«استلا لی»، عضو تیم تحقیق از دانشکده پزشکی دارتموث نیوهمپشایر، در این باره می گوید: «سندروم مرگ ناگهانی نوزاد یک اتفاق ناگوار برای خانواده هاست. ما هنوز به طورکامل از علل بروز چنین اتفاقی آگاه نیستیم، اما این تحقیق می تواند در کمک به مادران برای کاهش این ریسک حائز اهمیت باشد.»

در طول مطالعات سالیان قبل مشخص شده است که سیگارکشیدن موجب افزایش بروز این ریسک می شود. برخی از زنانی که قصد ترک سیگار در طول بارداری را دارند به استفاده از چسب های نیکوتین یا سیگار الکترونیکی روی می آورند، اما تاثیر آنها هم بر افزایش بروز این ریسک نامشخص است.

محققان با مطالعه بر روی موش ها دریافتند قرارگیری مادر در معرض نیکوتین در طول بارداری و شیردهی موجب بروز اختلال در واکنش خودکار در نوزاد موسوم به "احیاءخودکار" می شود. این توانایی موجب بهبود ضربان عادی قلب و نفس کشیدن بعد از نفس نفس زدن به دلیل کمبود اکسیژن می شود.

در نوزادان انسانی، مشکلاتی نظیر بیماری های جزئی یا انسداد در نفس کشیدن می تواند موجب تحریک فرایند احیاءخودکار شود. اختلال و نقص در این مکانیسم بقاء در نمونه های مربوط به سندروم مرگ ناگهانی نوزاد قابل توجه بوده است.

نتایج مطالعات حیوانی غالبا در مورد انسان ها قابل تعمیم نیست. اما محققان همچنان به شناسایی نشانه های احتمالی این ریسک ادامه داده و در تلاش برای درمان نوزادانی هستند که دارای مکانیسم احیاءخودکار هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha