در شرایطی كه ظرف ١٠ روز گذشته بیش از ٦٠ تن از ساكنان شهر «رفیع» در شهرستان هویزه استان خوزستان بر اثر ابتلا به اسهال به مراكز درمانی این شهر مراجعه كرده‌اند؛ ناظم ثبوتی، فرماندار شهرستان هویزه می‌گوید عامل اصلی این اتفاق هنوز روشن نیست و فعلا كارشناسان در حال «بررسی احتمالات» هستند.

آب آشامیدنی «رفیع» كلرزنی نشده بود

سلامت نیوز:در شرایطی كه ظرف ١٠ روز گذشته بیش از ٦٠ تن از ساكنان شهر «رفیع» در شهرستان هویزه استان خوزستان بر اثر ابتلا به اسهال به مراكز درمانی این شهر مراجعه كرده‌اند؛ ناظم ثبوتی، فرماندار شهرستان هویزه می‌گوید عامل اصلی این اتفاق هنوز روشن نیست و فعلا كارشناسان در حال «بررسی احتمالات» هستند.

 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ، شكرالله سلمان‌زاده، رییس مركز بهداشت خوزستان هفته گذشته گفته بود نزدیك به ٣٠ نفر از مبتلایان به «اسهال خونی» مبتلا بوده‌اند. به سلمان‌زاده كه «آلودگی میكروبی» را عامل بروز این بیماری در شهر رفیع اعلام كرده بود؛ پنجشنبه گذشته در گفت‌وگویی دیگر از «كلر زنی» آب خبر داده كه موجب كنترل وضعیت شده است:

«در حال حاضر وضعیت در شهر رفیع خوب است و كارشناسان شركت آب و فاضلاب مرتبا كلرزنی را انجام می‌دهند و كارشناسان بهداشت نیز كلر آب را نمونه‌برداری می‌كنند.»

توضیحات رییس مركز بهداشت خوزستان گویای این نكته است كه احتمالا تا پیش از شیوع بیماری اسهال در شهر رفیع كلر زنی آب به طور دقیق انجام نمی‌شده است؛ موضوعی كه محمد سواری، عضو شورای شهر رفیع هم آن را در گفت‌وگو با «اعتماد» تایید می‌كند: «آلودگی آب شهر رفیع چند دلیل دارد.

یكی از دلایل سهل انگاری در كلرزنی آب بوده كه متاسفانه در این باره اداره آب و فاضلاب شهری كم كاری كرده است. دلیل دیگر لایروبی نشدن ایستگاه تصفیه اصلی شهر است كه آخرین لایروبی آن به حدود ٩ سال پیش مربوط است. فرسودگی شبكه توزیع آب و شكستگی لوله در نقاط مختلف هم یكی دیگر از دلایل احتمالی آلودگی آب است.»

به گفته عضو شورای شهر رفیع بعد از وقوع بحران، بازدیدهای مسوولان استان از این شهر افزایش یافته و در نتیجه كلرزنی آب هم از سر گرفته شده است.

البته منصور عامرپور یكی از شهروندان رفیع می‌گوید مردم مدت‌هاست كه در این شهر برای آب شرب، از دستگاه‌های تصفیه خصوصی گالن‌های بیست لیتری آب را به قیمت هر گالن هزار تومان می‌خرند و از آب لوله‌كشی برای امور دیگرشان استفاده می‌كنند. بحران در شهر رفیع البته به آلودگی آب شرب محدود نیست.

مردم این شهر ٥ هزار نفری كه در ٢٥ كیلومتری غرب هویزه و در نوار مرزی ایران قرار دارد از مشكلات دیگری هم رنج می‌برند. خشك شدن بخش‌هایی از تالاب هورالعظیم موجب شده گونه‌هایی از ماهی‌های این تالاب از جمله كپور، اوشین ، شلج و بنی‌حر در روزهای گذشته بر اثر شدت گرما تلف شوند.

به گفته عبدالامیر شریفی، عضو شورای روستای بنی ناعمه آتش‌سوزی در بخش عراقی هورالعظیم به این بحران دامن زده و موجب شده مردم در كنار آلودگی آب از مشكلات تنفسی هم رنج ببرند. ناظم ثبوتی، فرماندار شهرستان هویزه اما در گفت‌وگو با «اعتماد»، از اظهارنظر قطعی درباره دلایل آلودگی آب در شهر رفیع امتناع می‌كند: «ما هم بحث انجام نشدن كلرزنی و شكستگی لوله و سایر احتمالات را شنیده‌ایم اما نمی‌توانم در این باره اظهارنظر قطعی كنم.»

ثبوتی با بیان اینكه این موضوع «فنی و تخصصی» است اعلام نظر قطعی درباره دلیل بروز آلودگی آب را به اواسط هفته جاری موكول كرد. فرماندار شهرستان هویزه می‌گوید تمامی نیازهای بهداشتی و درمانی شهر رفیع در جلسه ستاد بحران بررسی شده و اوضاع تحت كنترل است. ثبوتی همچنین از آغاز عملیات دو فروند هلیكوپتر آب‌پاش برای كمك‌رسانی به عملیات خاموش كردن آتش‌سوزی هورالعظیم خبر داد. این عملیات با موافقت كشور عراق از صبح دیروز (جمعه) آغاز شده است.   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha