شنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۳
کد خبر: 248944

اگر سری به مراکز بازپروری و زندان‌ها بزنید و با خلافکارها و حتی معتادان هم‌کلام شوید، درمی‌یابید بسیاری از آنها چنان اراده‌های ضعیفی داشته‌اند که در بزنگاه‌های زندگی نتوانسته‌اند به درستی عمل کنند.

آنچه باید از کودکی فراگرفت هنر «نه» گفتن

سلامت نیوز:اگر سری به مراکز بازپروری و زندان‌ها بزنید و با خلافکارها و حتی معتادان هم‌کلام شوید، درمی‌یابید بسیاری از آنها چنان اراده‌های ضعیفی داشته‌اند که در بزنگاه‌های زندگی نتوانسته‌اند به درستی عمل کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرهیختگان ،«نه» گفتن هنری است که هرکدام از ما باید آن را بیاموزیم تا در مواقع حساس بتوانیم از خویشتن خویش محافظت کنیم و چه بهتر که این آموزش از کودکی آغاز شود. به‌طور قطع والدین نقش موثری در آموزش نه گفتن به کودک دارند تا او بتواند به‌طور هوشمندانه‌ای و تنها با گفتن یک «نه» ساده، خود را از معرض بسیاری از مشکلات دور نگه دارد.

 مودب‌بودن به معنای ساده‌بودن نیست

به گزارش «واشنگتن‌پست»، باید این تصور غلط را از ذهن پاک کرد که خوب رفتارکردن به این معناست که ایده‌ای به ذهن‌تان نرسد بلکه بیشترین تمرکز باید روی چگونگی برقراری ارتباط باشد. نه گفتن یکی از مواردی است که به کار بردن آن، منافاتی با مودب‌بودن ندارد و کودک باید بیاموزد که در مواقع لزوم می‌تواند به شکل مودبانه‌ای و بدون اینکه به طرف مقابل خود توهین کرده باشد، درخواست او را رد کند و مخالفت خود را نشان دهد.

 به نیازهای فرزندتان پاسخ دهید

به گزارش «medium»، وقتی پای آموزش کودک به میان می‌آید، شاید هیچ‌چیز ارزشمندتر از آن نباشد که به او بیاموزید نسبت به پاسخگویی به نیازهای او احترام می‌گذارید. با این کار ناخودآگاه این پیام را به او منتقل می‌کنید که نیازهای او مهم و شایسته پاسخگویی هستند. بنابراین، کودک این درس مهم را در طول زندگی‌اش به خاطر خواهد داشت.

 به آنها بیاموزید که خودشان باشند

کودکان به‌طور طبیعی اجتماعی هستند. به‌عنوان مثال، لبخندی که در واکنش به صدازدن یک نوزاد دریافت می‌کنید نوعی ارتباط است که با شما برقرار می‌کند. آنها ذاتا تمایل دارند خواسته‌های خود را در مقابل دیگران فدا کنند. کودکان، فراگیران بسیار ماهری هستند و شما بدون هیچ تلاشی می‌توانید رفتارهای درست را به آنها بیاموزید. آنها با نگاه کردن به رفتارهای شما، تقلید می‌کنند پس باید مراقب رفتارهای‌تان باشید.

 کودک باید در سنی مناسب، انتظاراتی بجا داشته باشد

یکی از راه‌های هوشمندانه مخالفت در کودکان رفلاکس زبانی است که نوزاد تا 6 ماهگی از خود نشان می‌دهد تا غذایی را که دوست ندارد، به اجبار مادر و اطرافیان نخورد. بنابراین شما باید نسبت به رفتارهای طبیعی در هر سن آگاه باشید.

 از «نه» گفتن او استقبال کنید

به کودک‌تان بیاموزید که «نه» گفتن پاسخ قابل‌قبولی است و بیان این عبارت، چیزی از محبت شما نسبت به او کم نمی‌‌کند. با این کار به او نشان می‌دهید که برای عقیده‌اش احترام قائلید. آنها باید بیاموزند که بدون نگرانی نسبت به واکنش اطرافیان، نظر خود را بیان کنند و «نه» گفتن نیز بخشی از عقیده شخصی یک فرد به شمار می‌رود که در مخالفت‌ها بیان می‌شود.
 
 مرزهای شخصی را مشخص کنید

به جای اینکه مانند دیکتاتورها، در اطراف کودک مرزهایی قرار دهید، باید در اطراف خودتان مرزبندی کنید. تفاوت بارز این مرزبندی در زبان است. «من دوست ندارم با وسایلم بازی کنی» با اینکه «اجازه نداری با وسایل من بازی کنی» متفاوت است. همیشه زمانی که به دنبال تعیین مرزها هستید، از زبان شخصی خود استفاده کنید مثلا «من می‌خواهم، من نمی‌خواهم»؛ به این شکل به طرف مقابل احترام گذاشته‌اید.

 مقاوم‌بودن را به کودک بیاموزید

افراد معمولا به خاطر ترس از کشمکش یا احترام به دیگران از «نه» گفتن اجتناب می‌کنند. آنها با این کار شاید احترام دیگران را حفظ کنند اما مهم‌ترین چیزی را که فراموش می‌کنند، خودشان است. بیشتر افرادی که اطراف شما را پر کرده‌اند، کسانی هستند که دوست‌شان دارید و نمی‌خواهید از شما برنجند؛ به همین دلیل قبول درخواست آنها را در اولویت قرار می‌دهید.

 به کودک یاد دهید نسبت به خودش آگاه‌‌تر باشد

معمولا افرادی که در طول زندگی با آنها سر و کار دارید، مانند رئیس، دوستان، شریک زندگی و کودکان، بیشترین کسانی هستند که در تقابل با آنها مجبور به «نه» گفتن می‌شوید. به کودک بیاموزید که یک هدف برای خود مشخص کند و افرادی را که بیشترین «نه» را به آنها می‌گوید، تعیین کند. آنها باید حداقل هفته‌ای یک بار «نه» بگویند. اطرافیان باید بدانند از این پس، «نه»های بیشتری از آنها خواهند شنید.

 یک الگو برایش بیابید

در محیط زندگی کودک، افرادی را که در تعیین مرزهای زندگی موفق عمل کرده‌اند، به‌عنوان الگو به او معرفی کنید. حرف‌زدن با آنها می‌تواند برای کودک مفید باشد.

 از کودک گزارش بگیرید

به کودک‌تان بیاموزید که بعد از هر بار «نه» گفتن، به خود و شما گزارش دهد. این که با «نه» گفتن چه اتفاقی افتاد؟ آیا با این کار، روابط آنها با اطرافیان از بین رفته است؟ اینکه چه احساسی دارند؟ نتیجه «نه» گفتن چه مقدار مثبت بوده است؟ به‌طور قطع، آنها بعد از هر بار «نه» که به دنبال احترام به خواسته‌های خود گفته‌اند، احساس شادمانی بیشتری می‌کنند و از اینکه طبق علایق خود رفتار کرده‌اند، به مرور اعتمادبه‌نفس‌شان بالا می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha