رئیس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی با اشاره به اینکه ۱۵۰ بیمار کلیوی در مناطق زلزله‌زده حضور دارند، گفت: دستگاه الکتروشوک مرکز بهداشت سرپلذهاب هفت ماه خراب بود و مسئولان مرکز می‌گفتند که بودجه‌ای وجود ندارد تا هزینه تعمیر آن پرداخت شود.

هشدار نسبت به وضعیت وخیم بیماران کلیوی زلزله‌زده/دستگاه الکتروشوک مرکز بهداشت سرپل‌ذهاب ۷ ماه خراب بود

سلامت نیوز:رئیس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی با اشاره به اینکه ۱۵۰ بیمار کلیوی در مناطق زلزله‌زده حضور دارند، گفت: دستگاه الکتروشوک مرکز بهداشت سرپلذهاب هفت ماه خراب بود و مسئولان مرکز می‌گفتند که بودجه‌ای وجود ندارد تا هزینه تعمیر آن پرداخت شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،داریوش آرمان (رئیس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی)  در رابطه با وضعیت بیماران کلیوی و دیالیزی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه گفت: بارها در رابطه با وضعیت نامناسب بیماران کلیوی اعم از دیالیزی و پیوند در مناطق زلزله‌زده صحبت کرده‌ایم، اما روی سخن ما تنها با دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه کرمانشاه نیست، بلکه در این رابطه نه تنها وزارت بهداشت، بلکه سایر مسئولان نیز باید پاسخگو باشند.

او در ادامه گفت: این سوال مطرح است که آیا بخش دیالیز مناطق زلزله‌زده در سرپل ذهاب هست یا خیر؟ اینکه بیماران تا صد کیلومتر مسافت را طی می‌کنند تا دیالیز شوند از نگاه دوستان مشکلی ندارد؟ آیا دیالیز و درمان در بیمارستان صحرائی که را‌ه‌اندازی شده، کیفیت استاندارد را دارد یا خیر؟ آقایان بگویند که اگر وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی برای حل مساله وارد نشود، دقیقا چه کسی باید این کار را انجام دهد، وظیفه وزارت بهداشت چیست؟ مگر وظیفه‌اش این نیست که روند درمان بیماران را سهولت بخشد؛ بنابراین منتی هم نیست!

رئیس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت اسم متخصص کلیه‌ای که در شهرستان‌های زلزله‌زده حضور دارد را اعلام کند، گفت: مسئولان بگویند که متخصص کلیه‌ای که باید بیماران دیالیزی مناطق زلزله‌زده  را ویزیت کند، نامش چیست؟ شخصا به کرمانشاه رفتم و مشکلات بیماران را رصد  کرده ام، آیا به نظر مسئولان بیمارستان صحرائی قابلیت این را دارد که بیماران در آنجا سرویس دریافت کنند؟ ۱۵۰ بیمار کلیوی در مناطق زلزله‌زده حضور دارند در صورتی که از نظر وزارت بهداشت تنها بیماران دیالیزی باید تحت حمایت قرار گیرند.

او در ادامه گفت: بیماری که در گرمای ۵۰ درجه در کانکس زندگی می‌کند و در بیمارستان صحرایی دیالیز می‌شود و کیلومترها راه باید طی کند تا به مراکز درمانی برسد، در نهایت چه وضعیتی پیدا می‌کند؟ با تک تک صحبت کردم و از آنها سوال پرسیدم، نحوه امرار معاش آنها چیست و اکثریت آنها اعلام کردند که از طریق یارانه زندگی می‌کنند، آیا با یارانه‌ای که دولت می‌دهد یک بیمار دیالیزی که به طور عمده ۵ تا ۶ فرزند دارد، می‌تواند زندگی کند؟ آیا نگاه مسئولان حوزه سلامت در منطقه به این صورت است که خودشان را حتی یک ساعت جای این بیماران بگذارند؟

رئیس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی گفت: برنامه وزارت بهداشت برای راه‌اندازی بخش دیالیز باکیفیت و استاندارد در مناطق زلزله‌زده چیست تا بیماران از بیمارستان‌های صحرایی مناطق زلزله‌زده نجات پیدا کنند، مسئولان وزارت بهداشت پنج دقیقه پشت درب بخش دیالیز بیمارستان صحرایی بایستند و ببینند که آیا می‌توانند در آن آب و هوا شرایط را تحمل کنند؟ باز هم تاکید می‌کنم که روی سخنم تنها با وزارت بهداشت نیست، بلکه درخواست رسیدگی از تمامی مسئولان را دارم.

آرمان گفت: چگونه می‌توان پذیرفت که یک بیمار دیالیزی می‌تواند ۹ ماه در یک کانکس زندگی کند، در حالی که تمام زندگی‌اش را از دست داده و درآمدی هم به غیر از یارانه ندارد، او باید در بیمارستان صحرایی هم دیالیز شود، هزینه‌های دارویی آنها را هم اگر انجمن کمک نکند، معلوم نیست از چه راهی تامین می‌شود.

او تاکید کرد که لیست اقلام مورد نیاز شهرستان سرپل‌ذهاب اعلام شده است و مرکز بهداشت این شهرستان نیازمند هشت دستگاه تخت مخصوص دیالیز، یک دستگاه DC شوک، هشت دستگاه فشارسنج بیماری و  آمپول ترولاک و تجهیزات جانبی دیگر است، این مرکز نیازمند یک دستگاه همودیالیز اکستراپ و یک دستگاه همودیالیز موارد عفونی نیز است.

رئیس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی در پایان تصریح کرد: دستگاه الکترو شوک در این مرکز هفت ماه خراب بود و مسئولان مرکز می‌گفتند که بودجه وجود ندارد تا هزینه تعمیر آن پرداخت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha