بیماری‌های قلبی و عروقی افزایش یافته چون دولت به برندهای سوسیس و کالباس اجازه فعالیت می‌دهد/وزارت بهداشت منتقدان خود را جاهل، جاسوس و خائن خطاب می‌کند.

وزارت بهداشت منتقدان خود را جاهل، جاسوس و خائن خطاب می‌کند

سلامت نیوز:«مزدک دانشور» گفت: دولت چهره ژانوسی (دو چهره) دارد به این معنی که کارکرد عمومی دارد اما بیشترین خدمت را به بخش خصوصی می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، مزدک دانشور (دندان‌پزشک و کارشناس درمان) در هم‌اندیشی "کالاپنداری سلامت، آثار تحولات اخیر اقتصادی-اجتماعی بر سلامت همگانی" با انتقاد از عملکرد وزارت بهداشت و نقش آن در تشدید نابرابری گفت: دانشمندان از دهه هشتاد به این نتیجه رسیدند که نابرابری سطح استرس را در خون بالا می‌برد که این به نوبه خود موجب ایجاد سرطان می‌شود. نگاه کنید که مردم تا ۹۰ درصد هزینه‌های مردم را از جیب می‌پردازند و لذا این امر به تشدید نابرابری انجامیده است.

وی با اشاره به ضرورت دخالت دولت به منظور کاهش نابرابری در حوزه درمان، گفت: ما شاهدیم که دولت مردم را به سمت خود مراقبتی سوق می‌دهد این در شرایطی است که به برندهای سوسیس و کالباس اجازه فعالیت داده می‌شود و اینها در مجموع بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش داده است. به یاد داشته باشید که مواد قندی به وفور در وعده‌های غذایی فقرا وجود دارند که این در کنار هزینه‌های بالای درمان جیب آنها را خالی کرده و به تشدید نابرابری دامن زده است.

دانشور افزود: هم اکنون ۵۰ درصد از مراجعات به بیمارستان‌ها برای درمان سرپایی است که ۸۰ درصد از پولی که مردم در این بخش هزینه می‌کنند به جیب بخش خصوصی می‌رود. در این شرایط می‌توان این پرسش را مطرح کرد که چرا وزارت بهداشت طرح‌های غربالگری و نظام ارجاع را کنار گذاشته است؟ در نظر داشته باشید که طرح تحول نظام سلامت بدون هیچ گونه الزام قانونی تصویب شد با این استدلال که پرداخت از جیب مردم کاهش یابد.

این کارشناس درمان با اشاره به ترجمه کتاب کالیفرنیا و افزایش ضریب k، گفت: به یاد دارم که وقتی پدرم مریض شد برای عمل وی ۲ میلیون ۷۰۰ هزار تومان هزینه کردیم؛ این در حالی است که حقوق وی تقریبا در همین حدود بود و در نتیجه وی در آستانه خط فقر قرار گرفت. هدف از طرح تحول نظام سلامت کاهش فقر ناشی از تهیه درمان بود اما نتیجه چه شد؟!

وی افزود: دریافتی‌های پزشکان ذهنیت مردم را نسبت به آنها خراب کرده است، حداکثر دریافتی‌های پزشکان در هر ماه طبق ادعاهایی که می‌شود حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان است؛ این در شرایطی است که بهترین اساتید علوم انسانی تنها ۶ تا ۷ میلیون تومان حقوق می‌گیرند و تکلیف بقیه مردم هم مشخص است!

دانشور با بیان اینکه در خبرها می‌شنویم که چگونه بعضی از جراحان با تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی تبانی می‌کنند، گفت: تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی اجازه نمی‌دهند تا بر علیه آنها قانون وضع شود. آنها به صورت مداوم ادبیات خاص خود را در حمایت از خود تولید می‌کنند و کنفرانس‌های پزشکی را اسپانسر می‌کنند تا مخالفان آنها فضایی برای انتقاد از آنها پیدا نکنند. اینگونه زمینه فساد علمی را فراهم می‌کنند

این کارشناس درمان با بیان اینکه مخالفان رویکردهای اقتصادی وزارت بهداشت و پزشکان دائم متهم می‌شوند و انگ می‌خورند، گفت: آنها می‌گویند در ذهن مخالفان پسماندهای اندیشه‌های سوسیالیستی وجود دارد. آنها منتقدان خود را جاهل، جاسوس و یا خائن خطاب می‌کنند و تلاش می‌کنند تا به این شیوه آنها را از میدان به در کنند.

دانشور با بیان اینکه ضریب k در میان کادر درمان (داخلی، بیهوشی و جراحی) به یکسان افزایش نمی‌یابد، گفت: کادرهای درمان مدام از این مسئله ناراضی هستند و با یکدیگر درگیر می‌شوند؛ چراکه این مسئله موجب افزایش فاصله طبقاتی میان آنها می‌شود.

وی در پایان گفت: دولت چهره ژانوسی (دو چهره) دارد به این معنی که کارکرد عمومی دارد اما بیشترین خدمت را به بخش خصوصی می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha