فروش داروی قاچاق و غیرمجاز تنها در خیابان ناصرخسرو اتفاق نمی افتد، بلکه برخی داروخانه ها به ویژه در پایتخت، خود را گرفتار دلالی دارو کرده اند، بدون آنکه به عواقب این تخلف فکر کنند.

ردپای دلالان ناصرخسرو در داروخانه ها

سلامت نیوز:فروش داروی قاچاق و غیرمجاز تنها در خیابان ناصرخسرو اتفاق نمی افتد، بلکه برخی داروخانه ها به ویژه در پایتخت، خود را گرفتار دلالی دارو کرده اند، بدون آنکه به عواقب این تخلف فکر کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دارو به عنوان یک کالای استراتژیک و حیاتی، نقش ویژه ای در مبادلات امروز جهان دارد و کمپانی های بزرگ دارویی در دنیا، همواره در تلاش هستند که بیشترین سهم از فروش دارو را برای محصولات خود داشته باشند. از همین رو، به شیوه ها و روش های مختلفی متوسل می شوند تا درآمد بیشتری کسب کنند. در این بین، عده ای هم از راه قاچاق دارو، می خواهند پولی به جیب بزنند و فرقی نمی کند که مصرف کننده دارو،  فقیر باشد یا پولدار که برایش قیمت دارو مهم نیست.

در حال حاضر، کشور در شرایطی به سر می برد که سایه مشکلات اقتصادی بر سر اکثریت جامعه سایه افکنده و خانواده را تحت فشار قرار داده است. در این بین، خانواده هایی که بیمار دارند و می بایست برای تامین داروی او هزینه کنند، بیشتر از سایرین تحت فشار هستند. این شرایط وقتی بدتر می شود که داروی او به آسانی به دستش نرسد و مجبور شود سراغ دلالان دارویی برود.

 به گفته مسئولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، ۹۶ تا ۹۷ درصد نیاز دارویی کشور در داخل تامین می شود و تنها بین ۳ تا ۴ درصد داروهای مورد نیاز بیماران ما وارداتی است. اما، واقعیت این است که این چند درصد حداقلی، سهم ارزی و ریالی بالایی از بودجه تامین دارو را به خود اختصاص می دهد. از همین رو، بیشترین موارد تخلف را باید در بین داروهایی جستجو کرد که در لیست داروهای وارداتی و البته بعضا کمیاب قرار دارند.

برای تهیه یک قرص خارجی، آدرس یک داروخانه در مرکز شهر را دادند، در حالی که جلوی پیشخوان می خواستم نسخه ام را بدهم تا مطمئن شوم دارو را دارند یا خیر، یک مرد جوان وارد داروخانه شد و یک راست رفت جلو و رو به شخصی که پشت پیشخوان داروخانه بود، صفحه گوشی موبایلش را نشان داد و گفت؛ این قرص را داری.

عکس نسخه دارو را گرفته بود تا کمتر دچار مشکل شود.

داروخانه چی رو به مرد جوان، گفت: الان ندارم، اما می تونم پیدا کنم.

مرد جوان وسط حرفش پرید و گفت: لازم دارد بنده خدا، مثل اینکه چند تا داروخانه سر زده اما گیر نیاورده است.

بعد ادامه داد؛ قیمت چند است که پاسخ شنید الان نمی توانم بگویم باید سئوال کنم، چون دارو هر روز گران می شود.

این شیوه دارو فروشی که بیشتر مختص خیابان ناصرخسرو است، حالا به داخل برخی داروخانه ها راه پیدا کرده و برخی، از شرایط اقتصادی کشور، به دنبال کسب درآمدهای غیرقانونی هستند.  کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو، در گفتگو با خبرنگار مهر، این موضوع را تایید کرد و گفت: نشتی دارو به بیرون از داروخانه ها را قبول داریم.

وی توضیح داد: وقتی در یک مقطعی برخی داروها کمیاب می شود، عده ای به دنبال کسب منافع اقتصادی و فروش دارو بدون نسخه هستند که در این شرایط، باید گزارش شود. اما، مردم به دلیل نیاز به دارو، کمتر به دنبال شکایت هستند.

جهانپور با تاکید بر تقویت نظارت ها بر عملکرد داروخانه ها، افزود: روش هایی که سازمان غذا و دارو برای شناسه دار کردن داروهای خاص در پیش گرفته است، می تواند تا حدود زیادی مشکل فروش غیرقانونی دارو را مرتفع کند. اما واقعیت این است که چنین رفتارهایی وجود دارد و ما آن را رد نمی کنیم.

در همین حال، دکتر اکبر برندگی مدیر کل دارو و موادمخدر سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در سال ۹۵ بازار دارو ۱۶ هزار میلیارد بود که این رقم در سال ۹۶ به بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان رسید، اظهارداشت: در سال ۹۷ احتمالا مرز ۲۰ هزار میلیارد را رد می‌کند. در حالی که بودجه بیمه ها در حوزه دارو بین ۷ تا ۸ هزار میلیارد است. بنابر این از بازار دارویی ۱۸ هزار میلیاردی، ۸ هزار میلیاردش را بیمه می‌دهد و ۱۰ هزار میلیارد را مردم باید بدهند که نشانه خوبی نیست، چرا که پرداخت از جیب بیماران را افزایش می‌دهد.

دکتر شهریار اسلامی تبار مدیرکل دفتر بازرسی، رسیدگی به شکایات و امور حقوقی سازمان غذا و دارو، در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: در بازرسی ها از داروخانه های تحت پوشش سه دانشگاه علوم پزشکی در تهران، ۲۱۷ مورد بازرسی منجر به کشف از داروخانه های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران گردیده که این آمار برای داروخانه های دانشگاه علوم پزشکی ایران۱۱۲ و برای داروخانه های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ۶۳۳ مورد بوده است.

به گفته وی، ۲۳۰۹ داروخانه تحت پوشش سه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران و ایران قرار دارد.

در همین حال، دکتر حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در واکنش به تخلفات کم فروشی و گران فروشی دارو، گفت: وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و دستگاه‌های مرتبط می بایست بر توزیع دارو در داروخانه‌ها نظارت جامع کنند تا از احتکار احتمالی در زمینه دارو در داروخانه ها جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: امکان تخلف داروخانه‌ها در ارائه دارو به مصرف کننده و بیماران وجود دارد و این امر باز می‌گردد به وجدان کاری و احساس مسئولیت داروسازان تا در شرایط فعلی فردی با احتکار مردم را با فشارهای اقتصادی روبه رو نکند.

شهریاری افزود: نباید به عده‌ای سودجو و فرصت طلب اجازه داد در شرایطی که فشارهای اقتصادی برمردم وارد می‌شود، دارو را گران بدست مصرف کننده برسانند، بنابراین الزامی است که نظارت در شرایط کنونی تشدید و جدی تر دنبال شود تا شاهد کاهش تخلفات  در زمینه فروش دارو در داروخانه باشیم.

وی در خصوص اینکه مردم در زمینه کمبود داروها گله مند هستند، تصریح کرد: همکاران ما در وزارت بهداشت اعلام می کنند که مشکلی برای تامین داروی بیماران وجود ندارند و این در حالی است که امکان دارد  ما در زمینه نسخه‌هایی که پزشکان در ارتباط با بیماران سرطانی تجویزمی‌کنند، بیماران را برای تهیه دارو به داروخانه‌های خاص ارجاع دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha