دوشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴
کد خبر: 249117

تا همین یك ماه قبل كه فیلم غذا دادن یك مرد مسن بلوچ به تمساح‌ها در توییتر دست به دست شد؛ بسیاری از ایرانیان خبر نداشتند كه سیستان و بلوچستان میزبان گونه‌ای خاص از تمساح‌هاست؛ كه در گویش محلی به گاندوها معروفند.

٣٥همیار محیط زیست برای حفظ حیات «گاندوها»

سلامت نیوز: تا همین یك ماه قبل كه فیلم غذا دادن یك مرد مسن بلوچ به تمساح‌ها در توییتر دست به دست شد؛ بسیاری از ایرانیان خبر نداشتند كه سیستان و بلوچستان میزبان گونه‌ای خاص از تمساح‌هاست؛ كه در گویش محلی به گاندوها معروفند.

 

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد، آن مرد «ملك دینار شجره» همیار افتخاری اداره كل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان است كه چندی پیش  درباره كارهایش برای حفاظت از گاندوها با او گفت‌وگو كرد.

سه روز پیش هم ویدئوی دیگری در فضای مجازی دست به دست شد كه نشان می‌داد نیره پورملایی، مدیركل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در دیدار با «ملك دینار شجره» از كارهای او برای حفاظت از ٢٤ گاندو در دهستان «باهوكلات» بازدید كرده است.

همین دیدار باعث شد تا آخرین وضعیت «گاندوها» را از پورملایی جویا شویم. به گفته او بر اساس سرشماری سازمان حفاظت محیط زیست ٣٩٥ گاندو در بركه‌های این استان همچنان به حیات‌شان ادامه می‌دهند، هرچند زیست گاندوها هم به دلیل خشك شدن بركه‌ها تحت تاثیر قرار گرفته است اما این شرایط موجب نشده كه مردم به زندگی گاندوها بی‌توجه باشند.

مردم محلی بر اساس اعتقادات‌شان به حفاظت از گاندوها علاقه‌مند هستند و عقیده دارند گاندوها مانع بروز بیماری در این منطقه می‌شوند.

از همین رو گاندوها محبوب مردم بلوچستان هستند تا جایی كه به گفته مدیركل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ٣٥ نفر از اهالی منطقه بلوچستان به عنوان همیار با این اداره كل همكاری می‌كنند. زمانی اهمیت همكاری مردم روشن می‌شود كه بدانیم در این استان تنها ٧٥ محیط بان در بیش از یك میلیون و ٤٠٠ هزار هكتار عرصه فعالیت می‌كنند.

به گفته پورملایی در این استان حدود ١٧٠ پست سازمانی محیط بان هم خالی است كه قرار است در برنامه استخدام محیط‌بانان سهمیه‌ای برای تامین شماری از این نیروها در نظر گرفته شود.

پورملایی درباره وضعیت كنونی زیست گاندوها در شرایط خشكسالی می‌گوید: «حدود ٣٠ بركه در منطقه بلوچستان محل زیست گاندوها بوده‌اند اما بسیاری از این بركه‌ها یا خشك شده‌اند یا در معرض خشك شدن قرار دارند.

هرگاه بركه‌ای خشك می‌شود با كمك مردم گاندوها به دو ایستگاه منتقل می‌شوند. یكی ایستگاه تیمار داری «ریكوكش» كه زیرنظر اداره كل از گاندوها حفاظت می‌شود و یكی هم پشت سد پیشین. »

علاوه بر این پورملایی از برنامه سازمان حفاظت محیط زیست برای لایروبی بركه‌ها در منطقه بلوچستان خبر می‌دهد. او می‌گوید سال گذشته تعدادی از بركه‌ها لایروبی شده و در سال جاری هم پس از تامین اعتبار لازم تعدادی دیگر از بركه‌ها لایروبی خواهد شد.

با این حال مدیركل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان از بارش باران در روزهای گذشته خشنود است و می‌گوید: «امیدوارم دریچه‌های سد پیشین باز شود و بركه‌ها آبگیری شوند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha