قرار نیست تنها صبوری او را به ارث ببرید. شما شیفته مهربانی، ازخودگذشتگی یا استقلال و توانمندی مادرتان هستید و آرزوی تبدیل‌شدن به زنی مانند او را در ذهن دارید! اما حتی اگر به این آرزو برسید، قرار نیست تنها چهره آرام، مقتدر یا بااعتمادبه‌نفس مادرتان را به ارث ببرید.

دردهایی که ممکن است از مادرتان به ارث ببرید

سلامت نیوز: قرار نیست تنها صبوری او را به ارث ببرید. شما شیفته مهربانی، ازخودگذشتگی یا استقلال و توانمندی مادرتان هستید و آرزوی تبدیل‌شدن به زنی مانند او را در ذهن دارید! اما حتی اگر به این آرزو برسید، قرار نیست تنها چهره آرام، مقتدر یا بااعتمادبه‌نفس مادرتان را به ارث ببرید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، محققان می‌گویند، شما وارث دردهای مادرتان هم هستید. به گفته آن‌ها، بعید نیست شما ضعف استخوانی، زایل‌شدن مغز یا حتی کم‌بیناشدن چشم مادرتان را هم به ارث ببرید و دردهایی که امروز آزارش می‌دهد را در سال‌های بعد تجربه کنید.


استخوان‌های شکننده
نگاهی به استخوان‌بندی مادرتان بیندازید. کمرش خمیده شده و وقتی می‌خواهد از جایش بلند شود، از درد زانو ناله می‌کند. اگر از همین امروز راهی برای حفظ سلامت استخوان‌هایتان پیدا نکنید، آینده شما هم مشابه وضعیت امروز او خواهد بود. ژنتیک نقش مهمی در وضعیت سلامت بازی می‌کند و محققان می‌گویند، پوکی‌استخوان و ضعف‌های استخوانی، نسل به نسل، از مادر به فرزند منتقل می‌شود. ضعیف‌بودن استخوان‌ها، بدشکل شدنشان با افزایش سن و قرارداشتن در خطر شکستگی لگن یا پوکی‌استخوان‌ها، معمولا از مادر به دختر، به ارث می‌رسد.

پوست چروکیده
به صورت مادرتان نگاه کنید. چند سال بعد چهره شما، شبیه به امروز او می‌شود. از نظر محققان، میزان افتادگی پوست و سرعت این اتفاق، از مادر به دختر به ارث می‌رسد. اگر پوست مادر شما توان بالایی برای کلاژن‌سازی و حفظ طراوت نداشته باشد، شما هم خیلی زود پیر خواهید شد. البته استفاده مرتب از کرم ضدآفتاب، مصرف کافی ویتامین C و تامین نیاز بدنتان به ویتامینE، می‌تواند روند پیرشدن پوست را به تاخیر بیندازد و شما را به مشکلات پوستی مادرتان دچار نکند.

سلامت روان
اگر مادرتان در سال‌های پایانی عمرش، به‌خاطر افسردگی یا دیگر اختلالات روانی، راهی بیمارستان شده یا اینکه مجبور به درمان تخصصی مشکلات روانی خود شده، بیشتر مراقب سلامت روان خود باشید. سابقه خانوادگی ابتلا به اختلالات خُلقی، تاثیر زیادی بر وضعیت روانی شما می‌گذارد. به باور محققان، افسردگی، بیشتر از سایر اختلالات، از مادر به فرزند منتقل می‌شود. گذشته از این، دخترِ مادرانی که افسردگی پس از زایمان گرفته‌اند، به احتمال 85درصد گرفتار این مشکل می‌شود. پس اگر مادر شما بعد از زایمان دوره شدیدی از افسردگی را تجربه کرده، موضوع را با یک روان‌پزشک در میان بگذارید و در تمام ماه‌های بارداری و پس از زایمانتان، تحت‌نظر او باشید.

بیماری‌های چشمی
اگر مادرتان به‌خاطر آب مروارید، چشمش را جراحی کرده یا در میانسالی، به مشکلات چشمی دیگری دچارشده، فاصله مراجعه‌کردنتان به متخصص چشم را کوتاه‌تر کنید. محققان می‌گویند، بسیاری از بیماری‌های چشمی، زمینه ژنتیکی دارند.

میگرن
سردردهای نبض‌داری که در اتاق پرنور، نمی‌توانید تحملشان کنید، احتمالا در DNA شما کدگذاری شده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد، این سردردها، از مادر به فرزند منتقل می‌شوند و اگر سبک زندگی‌تان را اصلاح نکنید و در کنار ورزش منظم کردن، به خواب و خوراکتان سامان ندهید،  احتمالا شما هم مثل مادرتان، به نوع شدیدی از میگرن دچار می‌شوید.

آلزایمر
مادرتان این روزها حال خوشی ندارد؟ او خاطره سال‌های دور و کودکی‌تان را به یاد می‌آورد، اما امروز شما را نمی‌شناسد. او تنها نیست. آمارها نشان می‌دهد که حدود دوسوم از مبتلایان آلزایمر، زنان هستند و احتمال ابتلای شما به زوال عقل در سال‌های آینده کم نیست. به گفته محققان، آلزایمر یکی دیگر از بیماری‌هایی است که به‌خاطر سابقه ژنتیکی، سراغ قربانیانش می‌رود. گرچه هنوز برای فرار از این بیماری راهی کشف نشده، اما شما می‌توانید با انتخاب موادغذایی ضدالتهاب در برنامه غذایی‌تان، کم‌کردن استرس و انجام مداوم ورزش‌های آرامش‌بخش، احتمال تبدیل‌شدن به یکی از وارثان این بیماری را کاهش دهید.

بزرگی شکم
وضعیت تناسب‌اندام شما، گرچه به سبک زندگی‌تان ارتباط دارد، اما تا اندازه زیادی به ژن‌هایتان هم وابسته است. اگر شما مادر چاقی دارید یا اینکه مادرتان از انباشته‌شدن چربی دورشکم و پهلویش رنج می‌برد، احتمالا در میانسالی، این وضعیت را تجربه خواهید کرد. متناسب بودن اندام، به تغذیه، وضعیت هورمونی و میزان فعالیت شما وابسته است، اما تا اندازه زیادی، از ژن‌های شما نیز تاثیر می‌پذیرد.

بیماری‌های قلبی و دیابت
پای مادرتان برای جراحی قلب به اتاق عمل باز شده؟ احتمالا شما از همین حالا، به انجام مرتب تست ورزش و اکو نیاز دارید. به گفته محققان، چه زن باشید و چه مرد، می‌توانید ژن ابتلا به بیماری‌های قلبی را از مادرتان به ارث ببرید و اگر او به دیابت نوع دو مبتلا باشد هم بعید نیست که گرفتار دیابت شوید.

باروری
شما تنها فرزند خانواده هستید و بعد از سال‌ها درمان تخصصی، به دنیا آمده‌اید؟ شاید ضعف مادرتان در باروری، به شما هم منتقل شود و به‌سادگی نتوانید مادرشدن را تجربه کنید. مشکلات دوران بارداری مثل فشارخون بالا، پره‌اکلامپسی، دیابت بارداری و سقط‌های مکرر،  اغلب زمینه ژنتیکی دارند و حتی زنان مبتلا به اندومتریوز هم معمولا در بستگان درجه یک خود، فردی با سابقه ابتلا به این مشکل را می‌شناسند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha