از زمین و زمان برای مردم این مرز و بوم می‌بارد، جز باران! در وضعیتی که فشارهای اقتصادی و اجتماعی زیادی به مردم در کشور تحمیل شده است و علاوه بر قصور مدیران و مسئولان کشوری مسائلی چون خشکسالی نیز منجر به فشار بیشتر به مردم در کشور شده است، در کنار بی‌آبی، بی‌برقی و گرمای شدید تابستان امسال جای زلزله خالی بود! بلایی طبیعی که در یک سال اخیر بیش‌از گذشته در کشورمان رخ‌داده است.

بازگشت زلزله به لیست مصائب ایرانی‌ها

سلامت نیوز:از زمین و زمان برای مردم این مرز و بوم می‌بارد، جز باران! در وضعیتی که فشارهای اقتصادی و اجتماعی زیادی به مردم در کشور تحمیل شده است و علاوه بر قصور مدیران و مسئولان کشوری مسائلی چون خشکسالی نیز منجر به فشار بیشتر به مردم در کشور شده است، در کنار بی‌آبی، بی‌برقی و گرمای شدید تابستان امسال جای زلزله خالی بود! بلایی طبیعی که در یک سال اخیر بیش‌از گذشته در کشورمان رخ‌داده است.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از ابتکار ،زلزله‌ آبان‌ماه سال گذشته در استان کرمانشاه را به یاد آورید؛ تلفات و آسیب‌های جانی و مالی در آن همچنان ادامه دارد و خبرها حاکی از این است که سرعت بهبود وضعیت در این استان و مناظق زلزله‌زده به کندی پیش می‌رود.

در ادامه زلزله حدود 5 ریشتری اطراف تهران که برای دو وعده ترس را در پایتخت منتشر کرد، حال به دو زلزله بزرگ دیگر در کشور رسیده‌ایم؛ آن هم در فصلی گرم که بیش از گذشته مردم آن را حس می‌کنند. روز گذشته و توامان با گرمی هوا چند زمین‌لرزه بزرگ در فاصله چند ساعت استان هرمزگان و کرمانشاه را لرزاند؛ تجربه‌ای نو که امید است رو به تلخی نرود!


آخرین زهر تیر ماه از جنس گرما نبود
اولین بازخورد در شبکه توئیتر مشاهده شد. بسیاری از کاربران بلافاصله پس از احساس زلزله در شهرهای اطراف مراکز زلزله از وقوع آن آگاه شدند اما آن‌ها محل دقیق آن را نمی دانستند. در هفته گذشته خبرهایی از وقوع چند زلزله در کشور منتشر شد. زلزله‌های با ریشتر کوچک که گویا خبر از واقعه بزرگتر می‌داد.

در این رابطه می‌توان به زلزله 4.2 ریشتری «سیه چشمه» در آذربایجان غربی، زلزله 4.9 ریشتری «سنخواست» دراستان خراسان شمالی، در «پهله» استان ایلام زلزله 3 ریشتری و چند زلزله کوچک در استان کرمان اشاره کرد. سرانجام زلزله‌های بزرگتری از راه رسید و بغض زمین ترکید! روز گذشته شبکه‌های لرزه‌نگاری مرکز لرزه‌نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در ساعات 09:34:46 و 09:37:02 دو زمین‌لرزه را در استان هرمزگان ثبت کرد.

این دو زلزله به ترتیب در دو عمق 22 و 8 کیلومتری سطح زمین رخ داد. گفتنی است این دو زلزله در منطقه «رویدر» استان هرمزگان به وقوع پیوست و براساس اطلاعاتی که از کاربران فضای مجازی به دست رسیده است، مردم در استان فارس نیز این زمین لرزه را حس کردند. با توجه به اطلاعات منتشر شده زلزله در رویدر هیچ یکی از هموطنانمان جان خود را از دست نداده‌اند.


92 هزار نفر در معرض آسیب زمین‌لرزه اخیر در کرمانشاه قرار گرفتند
در همین حال که تمرکز مسئولان و رسانه‌ها به استان هرمزگان و زمین لرزه نسبتاً شدید این استان بود، در ساعت 14:37:25 روز یکشنبه زمین لرزه دیگری در استانی زلزله‌زده رخ داد. براساس آنچه شبکه‌های لرزه‌نگاری مرکز لرزه‌نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران منتشر کرده است، زلزله‌ای به بزرگی 5.9 ریشتر استان کرمانشاه و حوالی «تازه آباد» در شهرستان ثلالث باباجانی را لرزاند.

مختصات این زمین‌لرزه که در عمق 8 کیلومتری زمین رخ داده، 46.25 درجه عرض شمالی و 34.65 درجه طول شرقی ثبت شده است. گفتنی است این زمین‌لرزه در 13 کیلومتری تازه آباد، 28 کیلومتری جوانرود و 36 کیلومتری باینگان در استان کرمانشاه رخ داده است.
منطقه زلزله‌زده تازه آباد در نزدیکی شهرستان سرپل ذهاب قراردارد و براساس اطلاعاتی که منتشر شده جمعیت متاثر شهری و روستایی از این زلزله تا شعاع ۳۰ کیلومتری ۹۲ هزار نفر بوده است و دو شهر و ۳۱۸ روستا این زلزله را احساس کردند.

در پی این زلزله به برخی از منازل در شهرستان ثلالث باباجانی خسارت وارد شد و تعدادی از هموطنان‌مان نیز مصدوم شدند. بیشتر مصدومان از شهرستان‌های ثلاث باباجانی، روانسر و جوانرود بوده‌اند که خوشبختان به صورت سرپایی مداوا شدند. همچنین آمارهای حاکی از این است که مصدومیت‌ها از قطع انگشت تا تروما بوده است.


برخی از کاربران از قطعی برق در برخی بخش‌های شهرستان ثلاث باباجانی خبر دادند که با پیگیری‌های انجام شده بخشی از آن رفع اما باتوجه به گرمی هوا در روزهای آتی انتظار می‌رود در تامین نیروی برق و آب این مناطق دچار مشکل شوند. گفتنی است تا اواخر وقت روز گذشته همه راه‌های ارتباطی در منطقه به غیر از گردنه «سیاه طاهر» ثلاث باباجانی باز بود.


براساس گفته‌های فرهاد فروزی، مسئول شبکه لرزه‌نگاری استان کرمانشاه به ایسنا، از ساعت 14 و 37 دقیقه تا ساعت 15 و 56 دقیقه حدود 20 پس لرزه در مدت حدود یک ساعت در محدوده حوالی تازه‌آباد رخ داده که بزرگترین آن‌ها با بزرگی 3.9 ریشتر در ساعت 15 و 16 دقیقه بوده است.


زلزله از جمله بلایایی است که در زمان وقوع تا کیلومتر‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. زلزله روز گذشته استان کرمانشاه نیز مانند سایر زلزله‌های بزرگ در استان‌های کردستان و آذربایجان غربی نیز حس شد. اتفاقی که موجب شد تا مردم این مناطق نیز ترس وقوع زلزله‌ای بزرگ‌‌تر را در روزهای آتی در دل داشته باشند.

در هوای گرم و وضعیت کنونی برق در کشور بسیاری از هموطنانمان شب‌های آتی را در بیرون از خانه‌های خود خواهند گذراند. گفتنی است خسارت زیادی در زمین لرزه اخیر به بار نیامده و انتظار نمی رود کمک‌های مردمی با حجم بالا به این مناطق ارسال شود. گفتنی است زلزله اخیر در تازه آباد تا ساعات پایانی رو گذشته بیش از40 مصدوم برجای گذاشت.


ایران برای زمین‌لرزه‌های بزرگ آماده نیست. بارها این جمله را در قالب‌های مختلفی از زبان مسئولانمان شنیده‌ایم. خطر وقوع زلزله این پدیده مهار نشدی، همیشه در کمین است. آن جمله معروف پیشگیری بهتر از درمان است شاید بیش از هر چیزی برای زلزله صادق است؛ زلزله‌ای که می‌آید، جان و مال را تخریب می‌کند و می‌رود.

بخش اعظم خرابی‌ها نیز همان چیزهایی است که به دست انسان بنا شده. خانه‌ها ویران می‌شود، تاسیسات بهم می‌ریزد و انسان زیرهمان بنایی که خود روزی آن را به‌پا داشت، مدفون می‌شود.

این است عاقبت زلزله‌ای است که سالیان سال انسان را تهدید می‌کرده و همچنان قابل پیش‌بینی نیست. چه اتفاقی درانتظار ماست؛ در شهرهای بزرگ چه فاجعه‌ای به بار خواهد آمد اگر زمین به لرزه درآید. همه ما می‌دانیم؛ مانند بیماری‌ای که به سراغمان آمده اما آن را کتمان می کنیم.

زمین‌لرزه مانند بیماری‌ شده است که درمان آن امکان‌پذیر نیست اما پیشگیری آن نیز هزینه‌بر است. چند مادر فرزندان خود را با دستان خود به خاک خواهند سپرد؟ چند فرزندان والدین خود را دیگر نخواهند دید؟ سوالی که خواه، نا‌خواه باید به آن بی‌اندیشیم!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha