کبودی بازتابی از آسیب جزئی به عروق خونی زیر سطح پوست است. اگر این عروق آسیب دیده باشند، مقدار کمی از خون می‌تواند به بیرون نشت پیدا کرده و باعث تغییر رنگ پوست به آبی، سیاه و یا بنفش شود؛ اما اگر این‌طور به نظر می‌رسد که به راحتی و حتی با یک ضربه بسیار جزئی دچار کبودی روی پاها، بازوها و سایر قسمت‌های بدن می‌شوید، این مقاله را دنبال کنید تا دلیل این مسئله را بیابید.

چرا به راحتی پوستمان کبود می شود؟

سلامت نیوز: کبودی بازتابی از آسیب جزئی به عروق خونی زیر سطح پوست است. اگر این عروق آسیب دیده باشند، مقدار کمی از خون می‌تواند به بیرون نشت پیدا کرده و باعث تغییر رنگ پوست به آبی، سیاه و یا بنفش شود؛ اما اگر این‌طور به نظر می‌رسد که به راحتی و حتی با یک ضربه بسیار جزئی دچار کبودی روی پاها، بازوها و سایر قسمت‌های بدن می‌شوید، این مقاله را دنبال کنید تا دلیل این مسئله را بیابید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تبیان، ممکن است همه ما به محض برخورد ساق پایمان با گوشه یک میز و یا زمین خوردنمان در پیاده‌رو، دچار کبودی شویم. اما کبودی دقیقاً چیست؟ کبودی بازتابی از آسیب جزئی به عروق خونی زیر سطح پوست است. اگر این عروق آسیب دیده باشند، مقدار کمی از خون می‌تواند به بیرون نشت پیدا کرده و باعث تغییر رنگ پوست به آبی، سیاه و یا بنفش شود؛ اما اگر این‌طور به نظر می‌رسد که به راحتی و حتی با یک ضربه بسیار جزئی دچار کبودی روی پاها، بازوها و سایر قسمت‌های بدن می‌شوید، این مقاله را دنبال کنید تا دلیل این مسئله را بیابید.

1. از مکمل‌های خاصی استفاده می‌کنید
ممکن است برخی از مکمل‌های غذایی به کبودی بی‌دلیل منجر شود، از جمله مکمل‌های حاوی گل مینا، جینگو (کهن‌دار)، سیر، زنجبیل، جینسنگ، اسیدهای چرب امگا 3 (روغن ماهی)، پالمیتو و ویتامین E. این یادآوری خوبی است که همیشه قبل از مصرف هرگونه مکمل به هر دلیلی، با پزشک خود مشورت کنید. زیرا نه تنها ممکن است این مکمل‌ها تداخل دارویی ایجاد کنند، بلکه ممکن است از طرف سازمان غذا و دارو مجوزی دریافت نکرده باشند.

کمبود ویتامین C و ویتامین K می‌تواند کبودی غیر قابل توضیح را ایجاد کند، اما اگر شما در یک کشور توسعه یافته زندگی می‌کنید و به طور منظم به غذای سالم دسترسی پیدا می‌کنید، این امر بعید به نظر می‌رسد که شما به این مشکل دچار باشید

2. شما، یک زن هستید
این مسئله ناعادلانه به نظر می‌رسد اما درست است. زنان راحت‌تر از مردان دچار آسیب می‌شوند. مردان، پوست ضخیم‌تر و همچنین کلاژن بیشتری دارند که رگ‌های خونی زیر پوست را از آسیب ایمن نگه می‌دارد.
استروژن همچنین نقش مهمی در کبودی بدون دلیل دارد. مطالعات نشان داده‌اند که این هورمون از ایجاد دیواره‌های رگ‌های خونی جلوگیری کرده و همچنین به عنوان یک وازودیلاتور عمل می‌کند، به این معنی که رگ‌های خونی منبسط می‌شوند. اگر آسیب اتفاق بیفتد، خون بیشتری می‌تواند قبل از اینکه فرصت لخته شدن بیابد، به بیرون نشت پیدا کند.

3. سنتان رو به افزایش است
با افزایش سن، پوست ضعیف‌تر شده و رگ‌های خونی بیشتر سست می‌شوند. کاهش ضخامت پوست باعث می‌شود چربی و کلاژنی که قبلاً از عروق خونی شما محافظت می‌کردند، از دست بروند و همچنین الاستیسیته پوست کاهش پیدا کند که خود این مسئله بیشتر رگ‌های خونی را مستعد شکستن می‌کند.

4. داروهای رقیق‌کننده خون مصرف می‌کنید
اگر شما از داروهای رقیق‌کننده خون، برای درمان آریتمی قلب یا لخته‌های خون استفاده می‌کنید، این یک توضیح ساده برای کبود شدن بی‌دلیل است. اما همچنین ممکن است شما داروهای دیگری مصرف کنید که اثر خونریزی دهندگی دارند حتی بدون اینکه متوجه آن شوید، مانند ایبوپروفن یا آسپرین.

5. به یک بیماری خونی مبتلا هستید
بیماری هموفیلی و وُن‌ویلبراند هر دو اختلالات خونی هستند که می‌توانند باعث کبود شدن سریع شوند. هموفیلی یک بیماری نادر است که بر توانایی خون در لخته شدن تأثیر می‌گذارد و فرد را در معرض خطر خونریزی شدید قرار می‌دهد. بیماری وُن‌ویلبراند یک اختلال خفیف و شایع‌تر در لخته شدن خون است که اغلب با خونریزی در طی کار دندانپزشکی، خونریزی طولانی مدت بینی، وجود خون در ادرار یا مدفوع و دوره‌های قاعدگی سنگین مشخص می‌شود.

6. از داروهای ضدافسردگی استفاده می‌کنید
برخی از مطالعات صورت گرفته بر روی مهارکننده بازجذب سروتونین انتخابی (SSRIs) مانند فلوکستین، سرترالین، سیتالوپرام و بوپروپیون، نشان داده‌اند که این داروها می‌توانند با پلاکت‌ها که بخش مهمی از فرایند لخته شدن خون هستند تعامل داشته باشند.

7. دچار کمبود ویتامین هستید
کمبود ویتامین C و ویتامین K می‌تواند کبودی غیر قابل توضیح را ایجاد کند، اما اگر شما در یک کشور توسعه یافته زندگی می‌کنید و به طور منظم به غذای سالم دسترسی پیدا می‌کنید، این امر بعید به نظر می‌رسد که شما به این مشکل دچار باشید. این کمبودها معمولاً در جمعیت‌های دچار سوءتغذیه شدید دیده می‌شود.

چگونه سریعاً از دست کبودی خلاص شویم؟
به طور معمول، اگر هیچ اقدامی در راستای درمان کبودی انجام ندهید، دو هفته زمان لازم است تا به طور کامل بهبود پیدا کند. اما برای تسریع محو شدن کبودی، روزی چند بار کمپرس یخ را به مدت ده دقیقه بر روی محل آسیب قرار دهید. این کار موجب انقباض رگ‌های خونی می‌شود که به نوبه خود گسترش رنگ بنفش را کاهش می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha