در صورتی که قند خون برای مدت طولانی بالا باشد، رشته‌های عصبی معده و روده‌ها صدمه می‌بینند؛ دیابت کنترل نشده سبب بیماری‌های گوارشی دیابت و ایجاد تغییرات شیمیایی در رشته‌های عصبی و صدمه به عروق تغذیه‌کننده این اعصاب و ایجاد یبوست می‌شود.

"دیابت" چگونه باعث ابتلا به بیماری‌های گوارشی و یبوست می‌شود

سلامت نیوز: در صورتی که قند خون برای مدت طولانی بالا باشد، رشته‌های عصبی معده و روده‌ها صدمه می‌بینند؛ دیابت کنترل نشده سبب بیماری‌های گوارشی دیابت و ایجاد تغییرات شیمیایی در رشته‌های عصبی و صدمه به عروق تغذیه‌کننده این اعصاب و ایجاد یبوست می‌شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، دیابت یکی از بیماری‌هایی است که تأثیر قابل ملاحظه‌ای روی سیستم گوارشی دارد، در صورتی که قند خون برای مدت طولانی بالا باشد، رشته‌های عصبی معده و روده‌ها صدمه می‌بینند؛ دیابت کنترل نشده سبب بیماری‌های گوارشی دیابت و ایجاد تغییرات شیمیایی در رشته‌های عصبی و صدمه به عروق تغذیه‌کننده این اعصاب می‌شود و ممکن است موجب بروز یبوست شود.

در بیماران دیابتی مزمن که بیش از 5 سال با این بیماری درگیر بوده‌اند، هر چند که یبوست به وسیله دیابت تولید شده است اما خود یبوست مزاج نیز باعث شدت افزایش بیماری دیابت در این افراد می‌شود.

بیماری‌های گوارشی مرتبط با دیابت و بالا بودن قند خون ممکن است موجب تأخیر در تخلیه معده، روده‌ها و یبوست شود که با مصرف غذاهای حاوی فیبر مثل میوه و سبزی و خوردن مایعات کافی و انجام فعالیت‌های ورزشی و پیاده‌روی تا حدودی بهبود می‌یابد.

در بسیاری از بیماران دیابتی که به دلیل عدم پاسخگویی داروهایی مانند متفورمین، در حال مصرف انسولین هستند، مشاهده شده که حتی با تزریق دوزهای بالای انسولین نیز قند خون کاهش پیدا نکرده و همین مسئله بیش از پیش باعث نگرانی و فشار روانی بیمار می‌شود.

یکی از دلایل این مسئله، عدم کارکرد صحیح دستگاه گوارش و به عبارت دیگر یبوست مزاج است؛ در این دسته بیماران یکی از راه‌های آسان و در دسترس برای کاهش قند خون، ایجاد اسهال موقت و بازگرداندن لینت مزاج روده‌هاست که با انجام این عمل، بلافاصله اثرات کاهش قند خون خود را می‌توان با دستگاه‌های کنترل قند خون خانگی ملاحظه کرد.

در صورت وجود یبوست مزاج در این بیماران، علائمی مانند سوزش سردل، تهوع، استفراغ، سیری زودرس، احساس پری شکم، نفخ شکم، کاهش وزن، کاهش اشتها و برگشت غذا از معده به مری یا ریفلاکس ممکن است وجود داشته باشدهمچنین ماندن غذا به مدت طولانی در معده به علت بیماری‌های گوارشی دیابت ممکن است موجب رشد بیش از اندازه باکتری‌ها در معده شده و در اثر تخمیر، گاز معده و نفخ ایجاد کند یا غذا به‌صورت توده سفتی در آمده و موجب انسداد معده شود که خطرناک است.

این دست از بیماران دیابتی برای ایجاد لینت مزاج و در نتیجه کاهش قند خون می‌توانند از جوشانده خاکشیر در آب به صورت ناشتا یا حل شده یک قاشق مرباخوری ترنجبین در یک لیوان آب جوش برای مدت کوتاه استفاده کنند؛ به خاطر داشته باشید که رفع یبوست دیابتی به طور کامل نیازمند تجویز طبیب حاذق است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha