مدیر کل سازمان حفاظت محیط‌زیست استان خوزستان از انجام عملیات‌های جدید برای اطفای حریق در هورالعظیم خبر داد.

انجام عملیات‌های جدید برای اطفای حریق در هورالعظیم/ گاومیش‌ها بر اثر آتش‌سوزی آسیب دیدند

سلامت نیوز:مدیر کل سازمان حفاظت محیط‌زیست استان خوزستان از انجام عملیات‌های جدید برای اطفای حریق در هورالعظیم خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، "هورالعظیم" نام تالابی است که روزی یک تمدن در آن جا گرفته بود، اما امروز حال و روز خوشی ندارد. تالابی که جنگ، سدسازی، انتقال آب و استخراج نفت چهره واقعی آن را تغییر داد و از تالابی پرآب، اکنون پهنه‌های خشک برجای مانده که امروز نیز گرفتار آتشی است که بر جانش افتاده است.

احمد لاهیجان‌زاده (مدیر کل سازمان حفاظت محیط‌زیست استان خوزستان) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه آتش‌سوزی اخیر در هورالعظیم به دلیل خشکسالی عظیمی است که در سال آبی ۹۶-۹۷ داشتیم. متاسفانه در این سال آبی خشکسالی شدیدی منطقه را فرا گرفته بود و هم بخش جنوب عراق و هم ایران با این پدیده روبرو بودند.

وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای احیای تالاب هورالعظیم در طول سال‌های اخیر در بخش ایرانی این تالاب تصریح کرد: در سه سال اخیر بسیار تلاش کردیم تا بتوانیم رهاسازی آب از سد کرخه را مدیریت کرده و با برنامه‌ریزی مناسب سعی شد تا در مواقع بارندگی که زمان برداشت آب کشاورزی نیست، موجی از آب را به تالاب رها کنیم.

مدیر کل سازمان حفاظت محیط‌زیست استان خوزستان با بیان اینکه در زمانی که بهره‌برداران و کشاورزان برداشتی از آب نداشتند، آن را وارد تالاب کرده و سعی می‌کردیم آن را زنده نگه داریم، ادامه داد: با اینکه در استان خوزستان کاهش بارندگی به صورت میانگین بیش از ۴۹ درصد و در برخی نقاط ۶۵ درصد بوده و در کرخه نیز با کاهش حداقل ۳۵ درصد بارندگی مواجه بودیم، اما توانستیم آب را تا جایی که امکان دارد، مدیریت کرده تا به تالاب هورالعظیم برسد.

لاهیجان‌زاده با بیان اینکه در بخش عراقی تالاب مساحت گسترده‌ای خشک شده و یا به شدت کم‌آب است، گفت: به دلیل افزایش دمای هوا در این منطقه که بیش از ۵۰ درجه سانتیگراد است و همچنین فعالیت‌های سهوی و عمدی انسانی از جمله فعالیت صیادانی که آتش روشن می‌کنند، متاسفانه در روزهای اخیر شاهد آتش‌سوزی گسترده‌ای در این منطقه بوده‌ایم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان با بیان اینکه متاسفانه بر اثر این آتش سوزی گاومیش‌ها آسیب دیدند، خاطرنشان کرد: بزرگترین آسیب را خشکسالی به ما وارد کرده است، این آتش‌سوزی که رخ داده، بالاخره تمام می‌شود، اما خشکسالی گسترده است و به طور مستمر ادامه دارد. متاسفانه عدم تامین حقابه تالاب‌ها به هر دلیلی از جمله خشکسالی یا عدم تخصیص آب از سوی دیگر دستگاه‌ها ممکن است بخش بزرگی از منبع تامین معیشت مردم را از بین ببرد.

وی با اشاره به شغل مردم بومی منطقه تصریح کرد: بیشتر مردم منطقه گاومیش‌دار هستند و گاومیش‌ها از تالاب‌ها تغذیه می‌کنند و متاسفانه خشک شدن تالاب‌ها به هر دلیلی تاثیر منفی در اقتصاد منطقه دارد و آسیب جدی وارد می‌کند.

او افزود: در حال حاضر عملیات‌های جدیدی برای خاموش شدن آتش شروع شده و همچنان ادامه دارد، اما یکی از دلایل اصلی خشک شدن تالاب هورالعظیم در بخش عراقی سدسازی در بالادست یعنی در کشور ترکیه است که با کاهش ورود آب به رودخانه‌های دجله و فرات باعث شده تا زمین‌های کشاورزی در این کشور لم‌یزرع شده و تبدیل به کانون گرد و غبار شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha