همه ساله بیست ویکم جولای با عنوان روز جهانی غذای ناسالم، به عموم مردم در باره مضرات غذاهای آماده و فست فودها اطلاع رسانی می شود؛ روزی که شاید در کشور ما کمتر شناخته شده باشد.

غذایی که جسم و روح را بیمار می کند!

سلامت نیوز: همه ساله بیست ویکم جولای با عنوان روز جهانی غذای ناسالم، به عموم مردم در باره مضرات غذاهای آماده و فست فودها اطلاع رسانی می شود؛ روزی که شاید در کشور ما کمتر شناخته شده باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، امروزه برنامه غذایی مردم در بیشتر جوامع دنیا تغییر کرده است و مصرف « فست فود» که اساس تغذیه آمریکایی‌ها را شامل می‌شود، به یک سبک پرطرفدار مبدل شده است. « مواد غذایی صنعتی بسیار چرب، بسیار شور یا بسیار شیرین و بدون ارزش غذایی و گنجاندن میوه و سبزی” تعریفی است که متخصصان تغذیه از فست فود و غذاهای ناسالم ارائه می دهند که البته نباید ازعوارض مواد افزودنی و نگه دارنده موجود در آن ها نیز غافل شد.
 

پیامدهای« فست فودها» برای سلامت
این گروه از مواد غذایی سالانه عامل بروز مشکلات هشداردهنده ای در حوزه سلامت است که افزایش وزن، ناراحتی های قلبی عروقی، پرفشاری خون، دیابت و سرطان ها از جمله آن هاست.
چربی فراوان به طور مستقیم خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می دهد. کلسترول انسداد عروق و آنفارکتوس را در پی دارد. نمک زیاد نیز خطر پرفشاری خون و نارسایی کلیه را تشدید می کند و میزان بالای شکر هم در این خوراکی‌ها قطعا زمینه ساز دیابت خواهد بود که در صورت همراه شدن با بی‌تحرکی، اضافه وزن و چاقی را نیز درپی دارد.
کمبود ویتامین ها و مواد معدنی ناشی از تغذیه نادرست، عامل بیماری های دیگر است. کمبود ویتامین D و کلسیم تحلیل توده استخوانی را تشدید می کند و زمینه ساز پوکی استخوان می شود.
این در حالی است که نتایج مطالعات مختلف بر نقش محافظتی میوه ها و سبزی ها در مقابله با بسیاری از سرطان ها تاکید می کند. برنامه غذایی نامتعادل و فاقد فیبرهای غذایی، خطر ابتلا به سرطان به ویژه سرطان های دستگاه گوارش را افزایش می دهد.


فست فودها و تاثیر جدی بر « مغز»
نتایج مطالعات نشان می دهد، مصرف غذاهای ناسالم در طولانی مدت به قدرت انعطاف پذیری مغز که برای ثبت خاطرات جدید و یادگیری ضروری است، آسیب می رساند. همچنین این خوراکی ها در نهایت، حالت اندوه و غصه را ایجاد می کند زیرا سطح تولید نورون های تازه از طریق هیپوکامپ کاهش می یابد. محققان به این نتیجه رسیده اند که میان کاهش نورون های جدید و بیماری های نورولوژیک مانند افسردگی ارتباط وجود دارد زیرا خوردن غذاهای چرب و شیرین به طورموقتی لذت بخش است و فرد را ترغیب به مصرف مقدار بیشتری از این خوراکی ها می کند؛ رفتاری که حالت بی‌حوصلگی و اندوه را در پی دارد و این سیکل معیوب ادامه می یابد.
به مناسبت روز غذای ناسالم می توان این خبر خوش را هم داد که با گنجاندن مقدار فراوان میوه‌ها و سبزی ها به عنوان منابع غنی آنتی اکسیدان‌ها، می‌توان با التهابات ناشی از این سبک تغذیه مقابله کرد. ماهی های چرب و آووکادو از جمله خوراکی‌های مفید برای تولید نورون های جدید است و فعالیت ورزشی نیز تاثیر مثبتی در تقویت قدرت انعطاف پذیری مغز دارد.
 
غذاهای فراوری شده، ناگت، پیتزاهای آماده غلات صبحانه سس، دونات و کرم های صبحانه از جمله این گروه خوراکی های ناسالم است.

منابع: www.futura-sciences.com
www.allodocteurs.fr

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha