35 درصد آب استان تهران در بخش شرب مصرف می‌شودمدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: در استان تهران حدود ۳۵ درصد مصرف کل آب استان به شرب اختصاص می‌یابد.

35 درصد آب استان تهران در بخش شرب مصرف می‌شود

سلامت نیوز: 35 درصد آب استان تهران در بخش شرب مصرف می‌شودمدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: در استان تهران حدود ۳۵ درصد مصرف کل آب استان به شرب اختصاص می‌یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصرایران از آب و فاضلاب استان تهران، محمدرضا بختیاری با بیان این مطلب ادامه داد: برخی از شهروندان می‌گویند سهم آب شرب از کل مصارف آبی کشور فقط دو درصد است و کشاورزی بیش‌ترین سهم را دارد، چرا به مقوله صرفه‌جویی آب کشاورزی بیش‌تر پرداخته نمی شود. در این مورد مردم باید بدانند که تهران ۰,۹ درصد مساحت کشور را تشکیل می‌دهد درحالی‌که حدود ۱۷ درصد جمعیت کشور را در خود اسکان داده است.

او اضافه کرد: حتی در کل کشور هم اگر بررسی کنیم، باید در نظر داشته باشیم که آب شرب، آب بسیار پرزحمت و گرانی است و هر آبی را نمی‌توانیم وارد چرخه شرب کنیم؛ درست است که درصدش کم است، اما هزینه و زحمت بسیار فراوانی به کشور تحمیل می‌کند.

بختیاری خاطرنشان کرد: امسال در تهران تا امروز ۲۵۰ میلی‌متر بارندگی داشته‌ایم، در حالی‌که سال گذشته این مقدار ۳۴۰ میلی‌متر بوده است.

مدیرعامل آبفای استان تهران گفت: حجم مخازن سدهای تهران در حال حاضر ۸۱۰ میلیون مترمکعب است در حالی‌که سال گذشته در این تاریخ یک میلیارد متر مکعب بوده است و در حال حاضر حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب کسری آب در مخازن سدهای تامین کننده آب شرب تهران داریم و کمبود میزان بارندگی در پاییز و زمستان سال گذشته در ۴۰ سال اخیر بی‌سابقه بود، به گونه‌ای که ما فقط ۱۰ درصد ذخیره برفِ سال آبی گذشته را داشتیم و ۹۰ درصد ذخیره برف کاهش پیدا کرد.

او در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این‌که «با سیری در میزان مصرف و مطالعه نوع برخورد مردم در جامعه شاهد هستیم که نگاه جامعه به مقوله آب بسیار تغییر کرده و بخش زیادی از جامعه این مقوله را به‌خوبی حس کرده‌اند»، گفت: حدود ۶۵تا۷۰ درصد شهروندان تهرانی این مسئله را رعایت و زیر ۲۰ مترمکعب در ماه آب استفاده می‌کنند، اما بخش کمی از جامعه یعنی حدود ۲۰ درصد مردم تهران هم‌چنان به همان رفتار قبلی خود ادامه می‌دهند.

بختیاری با بیان این‌که «جامعه‌ای که بداند وضعیت منابع آب کشورش به چه گونه است و با چه فرایندی آب شرب آماده می‌شود، رفتار و شیوه مصرفش به نسبت جامعه‌ای که در قبال این مسئله آگاهی نداشته باشد قطعا بهینه‌تر است» اظهار داشت: دولت یارانه بالایی برای آب می‌پردازد، چون آن را کالای حیاتی می‌داند و به دلیل نگاه و سیاست حمایتی، قیمت آب را پایین نگه داشته است، اما مردم ما باید بدانند که در همین تهران برای هر مترمکعب آب بیش از ۲۰۰۰ تومان هزینه می‌شود و این در حالی است که ما از مردم بابت یک مترمکعب آب ۶۰۰ تومان می‌گیریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha