دوشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۹
کد خبر: 249199

همه ما کودکان خود را تشویق می‌کنیم تا تغذیه سالم‌تری داشته باشند،‌ ولی به‌جای اینکه مرتب بعضی حرف‌ها را برایشان تکرار کنیم،‌ می‌توانیم محیط و شرایط مناسبی را برای این منظور ایجاد کنیم.

بهترین مکان خانه برای غذا دادن به کودک کجاست؟

سلامت نیوز: همه ما کودکان خود را تشویق می‌کنیم تا تغذیه سالم‌تری داشته باشند،‌ ولی به‌جای اینکه مرتب بعضی حرف‌ها را برایشان تکرار کنیم،‌ می‌توانیم محیط و شرایط مناسبی را برای این منظور ایجاد کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از زندگی آنلاین، همان‌طور که تابه‌حال چیزهای زیادی راجع به غذاهای خوب و غذاهای نامناسب شنیده‌اید،‌ بهتر است بدانید که محیط خوب و محیط نامناسب نیز تأثیر زیادی در تغذیه کودکان دارد.
وقتی‌که کودکی غذایی را در یک فضای خوب و دل‌چسب می‌خورد، آن غذا به نظرش طعم و مزه بهتری دارد و خاطره‌اش در ذهن او می‌ماند و برعکس. در حقیقت، محیط باعث می‌شود کودکان نسبت به غذاها نگرش مثبت و یا منفی داشته باشند.

تأثیر رسانه‌ها، مثل تلویزیون، بر روی کودکان در وقت غذا خوردن
بسیاری از ما عادت کرده‌ایم وقتی تلویزیون روشن است، به سایر کارهای‌مان هم رسیدگی کنیم و فقط زمانی که می‌خوابیم، تلویزیون را خاموش می‌کنیم،‌ حتی عده‌ای به‌اشتباه و بدون درک و آگاهی درست، در اتاق‌خوابشان هم تلویزیون دارند. کامپیوتر، اینترنت، بازی‌های اینترنتی و حتی تلفن بی‌سیم نیز از همین دسته هستند. تلویزیون تأثیر مستقیمی بر روی کودکان دارد و باعث می‌شود رفتارهای پرخاشگرانه و تهاجمی از طریق برنامه‌ها به کودکان منتقل شود. بسیاری از کودکان که علاقه زیادی به تماشای تلویزیون دارند، دچار اختلال و کاهش توانایی برای تمرکز و دقت و بسیاری از مشکلات روانی و رفتاری دیگر می‌شوند.

بنابراین در محیطی که آنجا را برای غذا خوردن کودک انتخاب کرده‌اید،‌ تلویزیون و سایر وسایل الکترونیکی ذکرشده را قرار ندهید. معمولاً محیط غذا خوردن به‌صورت خاموش و مخفیانه تأثیرگذار است، به‌طوری‌که بسیاری از ما متوجه تأثیر آن نمی‌شویم، اما تأثیر مستقیمی روی غذا خوردن دارد. درست و سالم غذا خوردن تأثیر مستقیمی روی همه‌چیز دارد. گاهی برای ایجاد یک تغییر رفتاری درست در کودک خود،‌ بهتر است محیط را تغییر دهیم.
بدون در نظر گرفتن سن و سال و جنسیت، به‌طورکلی برخی محیط‌ها ما را به سمت غذا خوردن جذب و برخی دیگر دور می‌کنند.

رنگ مناسب اتاق غذاخوری کودک
اتاق غذاخوری باید در درجه اول آرام‌بخش باشد. رنگ‌های گرم مانند قرمز و نارنجی اشتهای کودک را تحریک می‌کنند. برعکس، برخی رنگ‌ها مثل آبی باعث بی‌اشتهایی می‌شوند. اتاق‌هایی که رنگ‌های ضدونقیض دارند، مثل رنگ‌های سیاه‌وسفید، ایجاد حرکت و جنب‌وجوش می‌کنند. فضاهایی که رنگ‌های شاد دارند برای کودکان جذاب‌ترند. رنگ زرد برای این منظور بسیار مناسب است و ایجاد خوشی و شادی می‌کند. اگر می‌خواهید که رنگ،‌ غالب نباشد از رنگ زرد خنثی استفاده کنید و یا اینکه رنگ موردنظر خود را بارنگی دیگر ترکیب کنید. اگر برای شما امکان اینکه اتاق را مجدداً رنگ کنید، نیست،‌ می‌توانید به‌جای رنگ کردن اتاق، در اتاق از وسایل رنگی استفاده کنید. مثلاً یک صندلی رنگ زرد یا هر رنگی که ترجیح می‌دهید در اتاق قرار دهید.

چگونه از طریق محیط،‌ کودکان بدغذا را به غذا خوردن تشویق کنیم؟
باید بتوانید زمان غذا خوردن را برای کودک بدغذای خود،‌ تبدیل به زمانی شاد کنید. به‌هیچ‌وجه در محیط غذا خوردن کودک، والدین و یا سایر بزرگ‌ترها نباید باهم جروبحث کنند، چراکه به‌این‌ترتیب کودک، هر بار با دیدن غذا یاد مشاجره‌های خانواده‌اش می‌افتد.
محیط غذا خوردن، باید پاکیزه و تمیز باشد، چراکه آلودگی‌ها می‌توانند به غذاها سرایت کنند. بهتر است در آشپزخانه به کودک غذا نخورانید و اصلاً خودتان هم این کار را نکنید، زیرا ممکن است آشپزخانه به علت وجود فر و اجاق‌گاز خیلی گرم و یا حتی برای کودکتان خطرساز شود.

میز غذا را نزدیک درِ دستشویی و حمام نگذارید
بهتر است اتاق غذاخوری و محیط غذا خوردن کودک، زیاد شلوغ نباشد،‌ چراکه هر وسیله اضافی می‌تواند اشتهای کودک شمارا کاهش دهد. متخصصان رنگ زرد را بهترین رنگ برای محیط غذا خوردن کودک می‌دانند، اما شما می‌توانید با توجه به شرایط و موقعیت خانواده، در این رابطه تصمیم‌گیری کنید. کودک شما گاهی اوقات با یک بشقاب و کاسه رنگی که طرح جالبی دارد، بسیار ذوق‌زده می‌شود و غذایش را بااشتها می‌خورد، پس دراین‌باره کمی خلاق باشید. محیط و فضای مناسب غذا خوردن کودک باید آرام و دنج باشد و کودک از غذا خوردن لذت ببرد، نه اینکه دچار استرس و دلهره شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha