سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: کمبودهای های مقطعی که به دلیل مشکلاتی در حوزه قیمت گذاری و مونوپول بودن برخی از داروها وجود داشته است بر طرف شده است و در آینده مشکلات کمتری در این حوزه خواهیم داشت.

کمبودهای داروی ایمونوگلوبولین هپاتیت B و هپاتیت C به زودی از طریق کمپانی های معتبر برطرف می شود

سلامت نیوز: سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: کمبودهای های مقطعی که به دلیل مشکلاتی در حوزه قیمت گذاری و مونوپول بودن برخی از داروها وجود داشته است بر طرف شده است و در آینده مشکلات کمتری در این حوزه خواهیم داشت.
 
به گزارش سلامت نیوز، کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفتگو با وبدا در خصوص خبرهایی مبنی بر کمبود داروی هپاتیتB   و  C توضیح داد: بعضا به دلیل مشکلاتی در حوزه قیمت گذاری و مونوپول بودن برخی از داروها کمبودهای مقطعی وجود داشت اما واردات در دستور کار قرار گرفت و موضوع مونوپول بودن هم توسط فراخوانی که از طریق سازمان غذا و دارو اعلام شده منتفی است.
 
سخنگوی سازمان غذا و دارو تصریح کرد: با توجه به اینکه این داروها بعضا مونوپول هستند سازمان غذا و دارو فراخوان ثبت تسریع شده 220 قلم دارو را اعلام کرده است که از این به بعد شرکت های دیگر هم می توانند به صورت موازی واردات این داروها را به عهده بگیرند و در این خصوص سازمان غذا و دارو نیز تسهیلاتی را فراهم خواهد کرد و در آینده مشکل کمتری در این حوزه خواهیم داشت.
 
جهانپور ادامه داد: بخشی از داروهای هپاتیت B و C که در داخل تولید نمی شود و تامین کننده های داخلی امکان تامین آنها را ندارند در لیست واردات قرار دارد و بخش عمده آن به زودی وارد کشور خواهد شد و برخی هم وارد شده و در حال برچسب گذاری است.
 
وی در ادامه به شایعات نایاب شدن داروی ایمونوگلوبولین اشاره کرد و گفت: این دارو نایاب نیست و واردات این دارو انجام شده است و باز هم انجام خواهد شد و هم اکنون در شبکه توزیع وجود دارد. همچنین در فراخوان فوق نیز اعلام شده که اگر شرکت دیگری می خواهد به جمع تامین کنندگان این دارو اضافه شود به آنها هم طبق فراخوان اجازه ورود داده شود.
 
سخنگوی سازمان غذا و دارو تاکید کرد: اگر احیانا شرکتی به عنوان تولید کننده داخلی بخواهد نرخی را بالاتر از نرخ مصوب ارائه کند، در این موارد ترجیح می دهیم داروهای خارجی که با قیمت پایین تری قابل عرضه است را در کشور داشته باشیم، مضاف بر اینکه در برخی از داروها که ممکن است مونوپول وجود داشته باشد و برای زنجیره تامین مشکلاتی را ایجاد کند این 220 قلم دارو از سوی سازمان غذا و دارو اعلام شد که از لیست مونوپول خارج شوند و اگر موارد دیگری هم لازم باشد اعلام می شود تا شرکت های دیگر هم بتوانند در کنار شرکت های قبلی قرار بگیرند تا از بروز کمبودهای مقطعی جلوگیری شود و ما این داروها را از کمپانی های معتبر تهیه خواهیم کرد.
 
وی در خصوص داروی بیماران هموفیلی نیز توضیح داد: باید در نظر داشت در تولید برخی از داروها به خصوص داروهای بیماران خاص بالاخص برخی از فاکتورهای خونی کمبودها بعضا جهانی است و تولید دارو در دنیا به نسبت نیاز کفایت نمی کند و بعضا بازار دارویی ایران نیز ممکن است تحت الشعاع این کمبودها قرار بگیرد و در این مورد برخی از داروها در داخل تولید می شود و برخی هم که از طریق واردات تامین می شود ثبت سفارش و گشایش اعتبار شده است و برخی هم وارد شده و در حال برچسب گذاری است و دراین حوزه مشکلی وجود ندارد و این نوسانات در گذشته هم وجود داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha