حسین علی‌نسائی با انتقاد از رویکرد وزارت بهداشت، رفع مشکلات دارویی کشور را در گرو دفاع از تولید ملی دانست.

رانتخوارانِ وراداتچی مانع از دسترسیِ مردم به دارو و درمان هستند/جناب وزیر، چرا آدرس غلط می‌دهید؟!

سلامت نیوز:حسین علی‌نسائی با انتقاد از رویکرد وزارت بهداشت، رفع مشکلات دارویی کشور را در گرو دفاع از تولید ملی دانست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، یکی از تبعات نگران‌کننده‌ی تحریم‌ها، کمبود و گرانی اقلام دارویی‌ست که این عارضه برای اقشار مزدبگیر علی‌الخصوص کارگران و بازنشستگانِ کم‌درآمد به مراتب دشوارتر است. در هفته‌های گذشته اخباری مبنی بر کمبود خدمات درمانی در رسانه‌ها منتشر شد، همه اینها در حالی‌ست که فعالان صنفی پرستاران معتقدند لابی‌گری و رانت، مانع برخورداری طبقات کم‌درآمد از خدمات درمانی باکیفیت است.

حسین علی‌نسائی (عضو شورایعالی نظام پرستاری) در انتقاد از رویکرد وزارت بهداشت به مساله کمبود دارو و با اشاره به اظهارات وزیر بهداشت گفت: اخیرا وزیر بهداشت و درمان کشور طی یک سخنرانی که بازتاب گسترده‌ای هم داشت عنوان نمود که حقیقت را به مردم بگوییم؛ دوران سختی درپیش داریم، آمریکا سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ را علیه ما تدارک دیده است!... این سخنان که دل مردم را خالی می‌کند و هیچ راهکاری ارائه نمی‌دهد نگران‌کننده ‌است.

وی در ادامه گفت: جناب آقای وزیر چرا به مردم آدرس غلط می‌دهید؟! چرا عنوان نفرمودید که با ارائه مجوز واردات انحصاری تجهیزات و داروها به برخی افراد معدود در سیستم بهداشت و درمان کشور چه رانتی بوجود آمده است؟  جناب آقای وزیر چرا نفرمودید که اگر کسی دنبال مجوز تولید یکی از اقلام تجهیزات پزشکی در کشور باشد باید چه مصیبت و خون دلی را متحمل شود و دست آخر نتواند از سیستم بهداشت و درمان کشور مجوز تولید انبوه آن را بگیرد تا همچنان بازار در انحصار معدود واردکنندگان رانتخوار بماند؟ چرا به مردم نمی‌گویید که از تولید دارو و تجهیزات پزشکی به نفع رانتخواران حمایت نمی‌شود؟

چرا به جای آستین بالا زدن، برای کشور روضه می‌خوانید؟!

این فعال صنفی پرستاران تاکید کرد: گویی نمی‌دانند اگر با آغوش باز از تولید دارو و تجهیزات پزشکی حمایت شود هم نرخ بیکاری کم می‌شود و هم کم‌درآمدها می‌توانند از پس هزینه‌های دارو و درمان بربیایند.

علی‌نسائی خطاب به وزیر بهداشت ادامه داد: جناب آقای وزیر اگر از خودتان نمی‌پرسید، ما می‌پرسیم که چرا با وجود کشوری که همه جور تحصیل کرده و نخبه و نیروی انسانی، و همه جور منابع و زیر ساخت و مواد برای تولید دارد باید در شرایطی قرار بگیرد که جنابعالی برای آن روضه بخوانید و اعلام آمادگی شب عملیات نمایید و از آبروی شهدا خرج کنید؟

وی ادامه داد: جناب آقای وزیر شاید کمتر کسی است که بداند و شما نیز اگر نمی‌دانید بدانید که در برابری ارز به دلیل شدت پایین بودن ارزش ارز داخلی، صادرات تولید داخلی به شدت به‌صرفه بوده و قدرت رقابتی ما در بازار بین‌المللی به شدت بالاست و می‌توانیم کشور را حداقل در تجهیزات پزشکی و دارویی به بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده دنیا تبدیل کنیم.

تولیدکننده‌های دارو در مرز ورشکستگی

علی‌نسائی افزود: جناب آقای وزیر اگر تولیدکننده‌ای توانسته از موانع سخت و طاقت‌فرسای اخذ مجوز تولید عبور کند، در اثر تبلیغات ضدتولید داخل توسط رانتخوران وارداتچیِ انحصاری و قدرت لابی آنها و ایجاد شرایط عدم حمایت و تسهیل مسیر برای تولید، ورشکست شده یا تا مرز ورشکستگی رفته و مجبور شده کیفیت را به حدی پایین بیاورد که نتواند با برندهای وارداتی رقابت کند و یا فقط به صادرات و بازار خارجی بیاندیشد و با کیفیت بالا و صرفه صادرات تماماً صادر شود و جای برندهای وارداتی را تنگ نکند تا بتواند به کار خود ادامه دهد و رانتخواران انحصاری نیز کار به کارش نداشته باشند

این فعال صنفی تاکید می‌کند: جناب آقای وزیر راه‌حل این نیست که بیهوده دل مردم را خالی کنید و ناتوانی مدیریتی خود را با فضاسازی پنهان کنید و در واقع این حرف‌ها خیانت است.

حمایت از تولید داخلی، بازی دو سر بُرد به نفع مردم

وی در ادامه به راه‌حل‌های ممکن می‌پردازد: جناب آقای وزیر، راه‌حل کوتاه مدت این است که به هر شخصی که دارای شرایط لازم است مجوز واردات به شرط عدم واردات کالای بی‌کیفیت بدهید تا انحصار و رانت از بین برود و کسی نتواند کالایی را به قیمت پایین وارد نموده و به ده برابر قیمت در بازار بی رقیب داخلی بفروشد و پول هنگفت و بدون زحمت به جیب بزند و در ثانی با آن سود باد آورده در بازار داخل تورم افسارگسیخته در سایر زمینه‌های ضروری کشور و مردم ایجاد نماید. راه‌حل میان مدت و بلند مدت نیز این است که در داخل کشور هر شخصی برای تولید پیش‌قدم شده را به شرط رعایت استانداردهای حداقلی حمایت نمایید و مطمئن باشید با پا گرفتن تولیدکنندگان متعدد داخلی شرایط رقابتی ایجاد خواهد شد که منجر به تولید محصولات با کیفیت و با حداقل قیمت ممکن خواهد شد و این علاوه بر قطع وابستگی به واردات خارجی، منجر به صادرات و تصاحب بازارهای بین‌المللی نیز خواهد شد و ارز سرشار نصیب کشور خواهد نمود و از خروج ارز برای واردات جلوگیری خواهد نمود و مردم نیز از شرّ تورم‌های افسار گسیخته خلاص خواهند شد و از طرفی سرمایه‌های سرگردان به جای دلالی و ایجاد تورم، به سمت تولید رفته و منجر به اشتغالزایی و تولید ثروت برای کشور و مردم و صاحبان سرمایه خواهد شد و این مدل ایجاد رقابت داخلی همان سیاستِ اقتصاد مقاومتی است.

علی‌نسائی در پایان گفت: زمان آن رسیده که به جای حمایت از رانتخواران و صاحبان منافع، به کم‌درآمدها بیندیشند و از تولید داخلی حمایت کنند که حمایت از تولید داخلی، بازی دو سر بُرد به نفع آحاد مردم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha