اگر فکر می کنید سلامت کمر شما تنها با بلند کردن اجسام سنگین و فعالیت های دیگر که بر پشت و کمر فشار وارد می کنند در معرض خطر قرار می گیرد، اشتباه می کنید.

عاداتی که به کمردرد منجر می‌شوند

سلامت نیوز: اگر فکر می کنید سلامت کمر شما تنها با بلند کردن اجسام سنگین و فعالیت های دیگر که بر پشت و کمر فشار وارد می کنند در معرض خطر قرار می گیرد، اشتباه می کنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصرایران، آمار و ارقام نشان می دهند که بیش از 80 درصد مردم در سراسر جهان کمردرد را در برخی مقاطع از دوران زندگی خود تجربه می کنند. افراد بسیاری فکر می کنند که کمردرد نشانه ای از یک شرایط پزشکی جدی است، اما همواره این گونه نیست. در بیشتر مواقع، کمردرد به واسطه عادات بد یا سبک زندگی ناسالم ما شکل می گیرد.

به گزارش "نیو هلث ادوایزر"، صاف نگه داشتن کمر برای حفظ سلامت این بخش و پیشگیری از بروز درد اهمیت دارد. متاسفانه افراد بسیاری این قانون طلایی را به واسطه زندگی پر تنش خود فراموش می کنند. در ادامه با برخی مشکلات سبک زندگی و عادات بد که ممکن است به کمردرد منجر شوند بیشتر آشنا می شویم.

شغل شما ناحیه کمر را به شدت درگیر می کند

شما باید همواره کمر خود را صاف نگه داشته و از فشار بیش از حد بر آن پرهیز کنید، به ویژه زمانی که شغل شما شامل ایستادن و خم شدن های فراوان می شود. این مساله که بلند کردن اجسام سنگین می تواند به کمر آسیب برساند، درست است، اما یک آرشیتکت، متخصص زیبایی، مهندس، راننده یا کارمند نیز می تواند فشار بیش از اندازه به کمر خود وارد کند. وقفه های کوتاه و استراحت دادن به کمر برای چند دقیقه پس از هر ساعت کار یکی از بهترین اقداماتی است که می توانید مد نظر قرار دهید. همچنین، بهتر است کمی تحرک داشته و حرکات کششی ساده پا و کمر را انجام دهید تا عضلات کمر بیش از حد سفت نشوند.

وضع اندامی مناسب را حفظ نمی کنید

اگر فکر می کنید سلامت کمر شما تنها با بلند کردن اجسام سنگین و فعالیت های دیگر که بر پشت و کمر فشار وارد می کنند در معرض خطر قرار می گیرد، اشتباه می کنید. هنگام تن‌آرامی در خانه نیز ممکن است به کمر خود آسیب برسانید. آنچه که باید مد نظر قرار بگیرد حفظ وضع اندامی خوب و مناسب است. اگر به تن‌آرامی در یک وضع اندامی اشتباه عادت کرده اید، این شرایط می تواند به کمر شما آسیب برساند. هنگام انجام برخی کارهای خانه مانند آشپزی یا شستشوی ظروف و اتو کردن لباس ها نیز ممکن است وضع اندامی خوب را حفظ نکنید. شما باید محیط اطراف خود را به گونه ای شکل دهید که فشار از روی کمر برداشته شود. در همین راستا می توانید ارتفاع میز، سینک یا میز اتو را تغییر دهید.

از کفش مناسب و راحت استفاده نمی کنید

برای این که همراه با مد حرکت کرده و شیک به نظر برسید، ممکن است کفش هایی تنگ و نامناسب به پا کنید. این اقدام شاید در ابتدا مشکل آفرین به نظر نرسد، اما بیشتر از آنچه که تصور می کنید بر سلامت بدن شما تاثیرگذار است. استفاده از کفش های پاشنه بلند یکی از دلایل اصلی احساس کمردرد در بسیاری از بانوان محسوب می شود. کفشی که استفاده می کنید می تواند وضع اندامی شما را تغییر دهد و یک وضع اندامی نامناسب می تواند سلامت کمر را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. استفاده از کفش های پاشنه بلند بیش از دو ساعت در روز شما را در معرض خطر ابتلا به مشکلات جدی کمر قرار می دهد. همچنین، از پوشیدن کفش های تخت نیز پرهیز کنید زیرا به ستون فقرات فشار وارد می کند. یک کفش نامناسب موجب توزیع نادرست وزن بدن می شود. در حالت ایده آل، کفش هایی با پاشنه کوتاه بهترین انتخاب هستند.

کیف های بزرگ با خود حمل می کنید

حمل کیف های بزرگ و سنگین یکی از بدترین عاداتی است که می تواند بر سلامت کمر تاثیر منفی بگذارد. برخی افراد برای این که همگام با مد حرکت کنند از کیف های بزرگ استفاده می کنند، اما بهای آن را نیز با کمردرد پرداخت می کنند. حمل وزن اضافه فشار مضاعفی را بر عضلات کمر وارد می کند و به کمردرد منجر می شود. مهمترین وسایل را در کیف خود قرار داده و از سنگین کردن آن تا حد امکان پرهیز کنید. استفاده از کوله پشتی گزینه بهتری است به شرط آن که وزن کوله پشتی روی دو شانه شما قرار بگیرد. همچنین، بند کیف یا کوله پشتی خود را تنظیم کنید تا از زیر فشار قرار گرفتن تیغه های شانه پیشگیری شود.

لباس های تنگ به تن می کنید

پوشیدن لباس های تنگ یکی دیگر از عادات بد ماست که می تواند کمر را تحت تاثیر قرار دهد. به واسطه محدود کردن دامنه حرکت، این کار می تواند به طور مستقیم بر کمر تاثیرگذار باشد. همچنین، پوشیدن لباس های تنگ ممکن است گردش خون به بخش های از بدن را کاهش داده و خشکی کمر را موجب شود.

استرس خود را مدیریت نمی کنید

پرهیز از استرس در دنیای امروز غیرممکن به نظر می رسد، اما عدم مدیریت استرس و افسردگی به صورت کارآمد اشتباه بزرگیست که بسیاری مرتکب می شوند. مطالعات نشان داده اند که افزایش استرس روانی می تواند اثر مستقیمی بر سلامت کمر انسان داشته باشد. در این شرایط بدون این که متوجه باشید وضع اندامی خود را تغییر می دهید که می تواند به کمردرد منجر شود. فعال باشید زیرا فعالیت جسمانی به تسکین استرس کمک می کند. فعالیت هایی که خلق و خوی شما را بهتر می کنند مانند دوچرخه سواری، شنا یا دویدن را مد نظر قرار دهید.

در وضعیتی نامناسب می خوابید

وضعیت خواب شما از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا نه تنها بر کیفیت خواب اثرگذار است، بلکه می تواند دلیل بروز کمر درد نیز باشد. خوابیدن روی تشکی نامناسب یکی از دلایل شایع کمر درد محسوب می شود. یک تشک بیش از اندازه سفت به اندازه تشکی بیش از اندازه نرم می تواند بر وضعیت خوابیدن شما تاثیرگذار باشد. سر شما هنگام خواب به پهلو نباید بیش از اندازه پایین یا بالا قرار بگیرد. زمانی که به پشت می خوابید قرار دادن یک متکا زیر پاها ممکن است به پیشگیری از کمردرد کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha