چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۱
کد خبر: 249443

ناخن های پا معمولا مورد کم توجهی قرار می گیرند و در نیجه مستعد ابتلا به بیماری های مختلف هستند. در این مطلب به رایج ترین بیماری های مربوط به ناخن های پا اشاره می شود.

ناخن پا چه بیماری هایی را برملا می کند؟

سلامت نیوز:  ناخن های پا معمولا مورد کم توجهی قرار می گیرند و در نیجه مستعد ابتلا به بیماری های مختلف هستند. در این مطلب به رایج ترین بیماری های مربوط به ناخن های پا اشاره می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت سیمرغ، چه در زمان شستشوی دست ها و چه هنگامی که ناخن های دست خود را مانیکور می کنید، زمان بیشتری را صرف ناخن های دست خود می کنید تا ناخن های پایتان. شاید زمان آن رسیده که تمرکز بیشتری بر روی انگشت ها و ناخن های پای خود داشته باشید. تغییر رنگ ناخن های پا – از لکه های بزرگ آبی به خطوط نازک قهوه ای – می تواند نشان دهنده وجود مشکلات سلامتی باشد. در ادامه به آنچه باید در مورد ناخن ها و انگشت های پا بدانید اشاره می شود.


سیاه شدن ناخن پا

اگر ناخن پای شما سیاه شده باشد، احتمالا کبودی زیر ناخن به وجود آمده که به آن هماتوم زیر ناخن subungual hematoma گفته می شود. این عارضه بر اثر ضربه خوردن به ناخن یا پوشیدن کفش نامناسب بروز می کند. این کبودی معمولا ابتدا به شکل قرمزی شروع می شود  و در نهایت زمانی که خون زیر ناخن لخته شود، سیاه می شود. رشد ناخن سیاه شده بین 6 تا 9 ماه یا حتی بیشتر طول خواهد کشید.


سیاه شدن ناخن پا : علل نادر

اگر دونده نیستید، کفش های استاندار می پوشید و مطمئن هستید که به ناخن پایتان هیچ ضربه ای وارد نشده ولی باز هم ناخن پای شما سیاه شده، باید به پزشک مراجعه کنید. برخی علل سیاه شدن ناخن، که البته به ندرت اتفاق می افتد، عبارتند از:

    ملانوم بد خیم، شکل جدی سرطان پوست
    عفونت قارچی
    رشد داخلی ناخن به شکل مزمن
    دیگر بیماری ها و مشکلات


زرد شدن ناخن های پا

وقتی ناخن های پا زرد می شوند، علت آن می تواند یک مشکل قارچی باشد. این نوع عفونت قارچی آنقدر رایج است که شاید حتی لازم نباشد به پزشک مراجعه کنید. یک کرم ضد قارچ بدون نسخه را امتحان کنید. اگر ناخن های شما زرد و ضخیم شده، به آرامی روی ان را با کرم ضد قارچ بپوشانید تا کرم به لایه های داخلی تر ناخن هم برسد. اگر درمان خانگی موثر نبود، به پزشک مراجعه کنید.


سبز شدن ناخن پا

رنگ سبز را نباید روی ناخن های خود ببینید، مگر اینکه لاک سبز به ناخن های خود زده باشید. اگر ناخن های پایتان به رنگ سبز تغییر رنگ داده اند، احتمالا به سندروم ناخن سبز یا کلرونیچیا chloronychia مبتلا شده اید که عامل آن یک عفونت است. علت بروز این عارضه معمولا باکتری است که در محیط مرطوب و خیس رشد می کند. در این شرایط به وان حمام، اسفنج حمام و حتی کفش های تنگی که مدت زمان زیادی است می پوشید، دقت بیشتری داشته باشید. این رنگ زیر ناخن است، بنابراین سعی نکنید آن را با خراشیدن پاک کنید. بهتر است به پزشک مراجعه کنید.


لکه های آبی روی ناخن پا

اگر به ناخن پای شما ضربه ای وارد شود و روی آن لکه آبی مشاهده کنید، مطمئنا علت بروز این لکه را به این ضربه مربوط می دانید. اما اگر لکه آبی بدون دلیل روی ناخن بروز کند، حتما به پزشک مراجعه کنید. در این شرایط ممکن است یک خال زیر ناخن پا وجود داشته باشد. این شرایط احتمالا بی خطر است، اما در برخی موارد نوعی خال آبی که خال آبی سلولار نامیده می شود، می تواند به سرطان تبدیل شود.


لکه های سفید روی ناخن های پا

ضربه خوردن به ناخن پا همیشه منجر به بروز لکه های آبی نمی شود و علت ان پاره نشدن رگ ها و نشت نکردن خون است. در این حالت در عوض روی ناخن پای خود لکه سفید مشاهده می کنید. این لکه مانند کبودی برطرف نمی شود، بلکه به مرور زمان رشد می کند. اذیت شدن ناخن های پا هم منجر به بروز لکه سفید می شود؛ به عنوان مثال اگر کفشی که پوشیده اید خیلی تنگ باشد، قسمت جلوی ناخن های پا اذیت شده و لکه های سفید روی ناخن ها بروز می کند.


سفید شدن کامل ناخن پا

آیا ناخن پایتان کامل سفید شده یا لکه هایی پودر مانند روی آن مشاهده می کنید؟ در این شرایط احتمالا دچار نوعی عفونت قارچی شده اید که اونیکومایکوزیس سطحی سفید onychomycosis نامیده می شود. در صورت امکان بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. این عفونت می تواند در کل انگشت پا پخش شود. اونیکومایکوزیس سطحی سفید منجر به سفتی و خراب شدن کل ناخن می شود.


لکه های سفید یا زرد

نوع دیگری از عفونت قارچی اونیکومایکوزیس پروکسیمال قارچی proximal subungual onychomycosis نامیده می شود. این عفونت به شکل لکه های سفید یا زرد ظاهر می شود که از پایه ناخن شروع می شوند.ا این نوع عفونت در افراد سالم به ندرت بروز می کند و اغلب افرادی دچار آن می شوند که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند. عفونت اونکومایکوزیس پروکسیمال می تواند نشانه های از HIV باشد.


خطوط مخروطی روی ناحن های پا

زمانی که ناخن های پا دارای نوارهای سفید و قرمز هستند، معمولا نشان دهنده این است که در جاهای دیگر بدن مشکل وجود دارد. این خطوط نشان دهنده وجود بیماری درایر Darier است. درایر یک بیماری ارثی است که اغلب بر روی پوست اثر می گذارد و باعث ایجاد لکه های چربی و مضر، همراه با بوی چرک می شود.


خطوط قهوه ای روی ناخن ها

اسم علمی برای خطوط قهوه ای و گاهی سیاه روی ناخن melanonychia است. این خطوط قهوه ای معمولا به شکل خط ظاهر می شوند و از بالا به پایین ناخن مشاهده می شوند. علل بروز melanonychia عبارتند از:

    آسیب دید ناخن
    ملانوم
    شرایط التهابی
    عفونت های قارچی
    برخی داروها

از آنجایی که بروز این خطوط قهوه ای ممکن است نشانه یک بیماری جدی باشد، حتما به پزشک مراجعه کنید.


منبع : webmd.com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha