عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه در حال حاضر ۱۲ میلیون جوان ایرانی از سن اشتغال و ازدواجشان گذشته‌اند، گفت: بسیاری از جوان ها برای پیدا کردن شغل از کشور مهاجرت می کنند.

عبور سن ۱۲ میلیون جوان از بازه زمانی اشتغال و ازدواج/موج جدید مهاجرت ایرانی ها به خارج از کشور

سلامت نیوز: عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه در حال حاضر ۱۲ میلیون جوان ایرانی از سن اشتغال و ازدواجشان گذشته‌اند، گفت: بسیاری از جوان ها برای پیدا کردن شغل از کشور مهاجرت می کنند.

به گزارش سلامت نیوز، رسول خضری در گفت و گو با خانه ملت در خصوص موج جدید مهاجرت ایرانی ها از کشور به دلیل مشکلات اقتصادی گفت: ما اکنون سه چالش اساسی در کشور داریم که یکی از آن ها ابر چالش بیکاری است. در حال حاضر 12 میلیون جوان ایرانی  سن اشتغال و ازدواجشان گذشته است.

نماینده مردم پیرانشهرو سردشت ادامه داد: این جوان در سن خاصی نیاز به شغل، ازدواج، مسکن و فرزند آوری دارد هر چه قدر جوان از سن مورد نظر دور شود، آسیب های روانی و اجتماعی بار می آورد. از طرف دیگر این موضوع خود یک فرصت سوزی بزرگ است، همه جای دنیا دنبال نیروی کار جوان هستند ما دوران جوانی نیروهای کار جوانمان را بدون بهره برداری تلف می کنیم.

وی با اشاره به این که 42 درصد از بیکاران فعلی کشور از تحصیل کردگان هستند، گفت: به عبارتی بیکاران باسواد ما سه برابر بیکاران بی سواد ما هستند؛ بنابراین طبیعی است که این افراد به هر دری برای پیدا کردن شغل مراجعه می کنند. حالا داخل کشور شد چه بهتر اگر نه خیلی ها به کشور دیگری مهاجرت می کنند.

خضری گفت:در این مورد قطعاً مقصر اصلی ما مسئولین هستیم. این ما هستیم که باید بستر های لازم را برای بازگشت مغز ها فراهم کنیم نه این که عملکردمان باعث فرار مغز ها شود. نمونه بارز موفق در این زمینه کشور هندوستان است که زمانی بیشترین فرار مغز ها را داشت اما امروز با بیش از یک میلیارد جمعیت زمینه و بستر بازگشت مغزهایش را نیز فراهم کرده و تبدیل به امپراتور نرم افزار در سطح دنیا شده است.

وی خاطرنشان کرد: خیلی از ایرانی هایی که خارج از کشور هستند اگر روزی بستر فراهم شود به کشور باز می گردند اما متاسفانه نه تنها برای آن ها بلکه برای جوان های داخل کشور نیز شغل فراهم نیست. همه این ها به عدم برنامه ریزی های درست برمی گردد؛ ما در تربیت منابع انسانی خود که امروز بالاترین ارزش را در اقتصاد دنیا دارد و بزرگترین سرمایه محسوب می شود، درست عمل نمی کنیم.

این نماینده مجلس با بیان این که متاسفانه آموزش و پرورش و آموزش عالی ما هنوز هم کارمند تولید می کند در حالی که در این زمینه کشور اشباح شده است، گفت: اگر بخواهیم همینطور کارمند تربیت کنیم، به تعداد آن ها بیکار تحویل جامعه می دهیم. در حالی که این دستگاه ها باید به جای کارمند کارآفرین تولید کنند و با این کار بار اشتغال را از دوش دولت بردارند .

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم کار اساسی انجام دهیم باید در سیستم آموزشی خود تغییرات اساسی ایجاد کنیم، آموزش ما در کشور بالای 95 درصد تئوری است و تنها 3 درصدش عملی است در حالی که همه جای دنیا 70 درصد آموزش، عملی و 30 درصد تئوری است، این اختلاف فاحش باعث شده که در سیستم آموزشی ما از کارآفرین خبری نباشد و همه جویای کار تربیت شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha