رئیس اورژانس اجتماعی کشور با اشاره به پایین بودن نرخ بروز خودکشی در ایران نسبت به سایر کشورهای جهان گفت: سال گذشته حدود 8 هزار ماموریت مداخله در خودکشی انجام داده که از این تعداد حدود 1250 مورد اقدام به خودکشی افراد، منجر به تشکیل پرونده روانشناسی و بالینی شد.

مداخله اورژانس اجتماعی در 8 هزار مورد خودکشی

سلامت نیوز:رئیس اورژانس اجتماعی کشور با اشاره به پایین بودن نرخ بروز خودکشی در ایران نسبت به سایر کشورهای جهان گفت: سال گذشته حدود 8 هزار ماموریت مداخله در خودکشی انجام داده که از این تعداد حدود 1250 مورد اقدام به خودکشی افراد، منجر به تشکیل پرونده روانشناسی و بالینی شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا،رضا جعفری در مورد آمار پرونده‌های خودکشی و ماموریت‌های اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی اظهار کرد:‌ اورژانس اجتماعی کشور در سال گذشته حدود 8 هزار ماموریت مداخله در خودکشی انجام داده که از این تعداد حدود 1250 مورد اقدام به خودکشی از سوی افراد منجر به تشکیل پرونده روانشناسی و بالینی شده است، زیرا خانواده‌های این افراد نیازمند ارائه خدمات روانشناسی و مشاوره هستند.

رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: شاخص خودکشی در دنیا از هر صد هزار نفر معادل 6 نفر است و حتی در برخی از کشور این تعداد به حدود 60 نفر می‌رسد و این در حالی‌ست که میانگین بروز خودکشی در کشور ما پایین‌تر از نرخ متوسط جهانی است.

وی با اشاره به اینکه مردم برخورد با پدیده خودکشی در مرحله اول به آتش‌نشانی و اورژانس گزارش می‌دهند، گفت: در این راستا جلسه مشترکی با روسای اورژانس پزشکی کشور برگزار کرده و ماموریت و عملکرد اورژانس اجتماعی 123 را برای آنها به صورت کامل تشریح کردیم و همچنین پیش‌نویس تفاهم‌نامه‌ چهار جانبه‌ای با دانشگاه علوم پزشکی، اورژانس پزشکی کشور، آتش‌نشانی و اورژانس اجتماعی کشور تهیه و تنظیم شده، ولی هنوز به امضا نرسیده است.

رئیس اورژانس اجتماعی کشور ادامه داد: باتوجه به اینکه قبلا به استان‌ها ابلاغ کرده‌ بودیم که باید بروز پدیده خودکشی را به اورژانس اجتماعی اطلاع دهند، برهمین اساس این مساله در استان‌ها تا 90 درصد رعایت می‌شود.

جعفری در مورد ارائه خدمات اجتماعی در مناطق حاشیه‌نشین نیز یادآور شد: واحد خدمات اجتماعی یکی از واحدهای ما در اوژانس اجتماعی مناطق حاشیه‌نشین است که مرکز مداخله دارای یک بخش خوابگاهی است که زنان در معرض آسیب اجتماعی و دختران فراری در طول 21 تا 45 روز در این مراکز نگهداری و حمایت می‌شوند؛ سپس با توجه به نوع و شدت آسیب آنها را به خانه‌های سلامت انتقال می‌‌دهیم.

این مقام مسئول در سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: پایگاه خدمات اجتماعی در مناطق حاشیه شهر و سکونت‌گاه‌‌های غیر رسمی فعالیت می‌کنند، هم اکنون 348 مرکز اورژانس اجتماعی در کشور داریم و در سال جاری تاکنون توسعه در این مراکز نداشتیم.

وی افزود: در سال 96 حدود 215 پایگاه خدمات اجتماعی در کشور داشتیم و در صورتی که امسال اعتبارات لازم به موقع اختصاص یابد 60 پایگاه در سایر مناطق نیز راه‌اندازی می‌کنیم، در مناطق حاشیه شهر با همکاری سمن‌های فعال و تحت نظارت سازمان بهزیستی کشور فعالیت می‌کنیم البته نگاه ما موسسه محور نیست و چنین نیست که ما در یک منطقه استقرار داشته باشیم و مردم به ما مراجعه کنند.

جعفری ادامه داد: ما اعتقاد داریم باید مشارکت‌های مردمی داشته باشیم و زمانی که مردم نیازهای خود را متوجه نشوند و این نیازها به خوبی معرفی و احصا نشود نمی‌توانیم عملکرد مناسبی داشته باشیم بلکه ما به توسعه درون‌زا معتقدیم و باید بحث توانمندسازی و ارتقا سلامت روانی و اجتماعی مورد توجه ویژه قرار گیرد.

رئیس اورژانس اجتماعی کشور با تاکید بر مطالبه‌گری و پرسش‌گری مردم از سازمان‌ بهزیستی و نهادهای اجرایی گفت: وقتی یک مورد خودکشی در جامعه صورت می گیرد، سازمان بهزیستی کشور به این مساله نگاه خانواده محور دارد، زیرا آنها نیز نیازمند پیگیری و مشاوره‌های روانشناسی هستند.

براساس این گزارش، صبح روز سه‌شنبه، دوم مردادماه، مرد 43 ساله‌ای از روی پل چمران شهر اصفهان سقوط و اقدام به خودکشی کرد که با توجه به صدمات جدی در ناحیه سر، پا، دست، قفسه سینه و لگن قبل از رسیدن اورژانس پزشکی، جان خود را از دست داد. سال گذشته نیز دو دختر نوجوان با پریدن از روی این پل، خودکشی کرده بودند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha