سازمان تامین اجتماعی به رغم اینکه بیش از ۴۰ میلیون نفر از جمعیت کشور را تحت پوشش دارد، اما عدم حمایت و نگاه سیاسی دولت و مجلس ، باعث شده این سازمان با چالش و بحران مواجه شود.

چالش بی پولی بالای سر تامین اجتماعی/بیمه شدگان متضرر می شوند

سلامت نیوز:سازمان تامین اجتماعی به رغم اینکه بیش از ۴۰ میلیون نفر از جمعیت کشور را تحت پوشش دارد، اما عدم حمایت و نگاه سیاسی دولت و مجلس ، باعث شده این سازمان با چالش و بحران مواجه شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، در نشست شرکای اجتماعی و نمایندگان تشکل های کارگری، کارفرمایی و بازنشستگان که در خبرگزاری مهر برگزار شد، به وضعیت بحرانی تامین اجتماعی، قوانین تحمیلی، نگاه سیاسی دولت و مجلس و ... به این سازمان اشاره و راهکارهایی برای رفع مشکلات فعلی این سازمان پیشنهاد شد.

حسن صادقی رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در این نشست به حضور شرکای اجتماعی در هیئت مدیره این سازمان اشاره کرد و گفت: به نظر می رسد ظرفیت ها و توانمندی های شرکای اجتماعی بر مدیران سازمان ثابت شده و آنها نیز به نقش مهم آنها معترف هستند به طوری که از این جایگاه برای شرکای اجتماعی و پیشبردن اهدافشان استفاده می کنند.

حضور شرکای اجتماعی در تصمیم گیریهای تامین اجتماعی

وی گفت: حضور شرکای اجتماعی با توجه به کهنسال شدن تامین اجتماعی و به هم خوردن نقطه تعادل میان منابع و مصارف و نسبت پشتیبانی که امروز با خطر مواجه است،در این سازمان برجسته تر خودش را نشان می دهد و آنها به نقش اثرگذار شرکا کارگری و کارفرمایی واقف هستند و نگاه آنها به عنوان صاحبان سرمایه است. این نگاه مثبتی دارند و ما نیز به آن پاسخ مثبت دادیم و در شرایط فعلی خود را مکلف تر از گذشته می دانیم برای کمک به تامین اجتماعی و از دولت و مجلس نیز این درخواست را داریم در حالیکه در میان آنها این نگاه وجود ندارد.

وی گفت: چنانچه تامین اجتماعی در جهت رسیدن به اهداف عالیه مورد حمایت همه جانبه قرار نگیرد، قطعاً  زیان گیرنده اصلی خودمان هستیم.

 دولت و مجلس نگاه حمایتی ندارند

وی تاکید کرد: در مجلس و دولت نگاه حمایتگرانه از این سازمان وجود ندارد و نگاه ها به آن ابزاری و استفاده گری در جهت حل مشکلات و معضلات اقتصادی و اجتماعی کشور است و همواره از این سازمان استفاده ابزاری شده است، هم دولت مردان هم مجلس نشینان ما. به همین دلیل امروزه تامین اجتماعی در حوزه درآمدی و هم در حوزه نسبت پشتیبانی ورودی و خروجی بیمه شدگان دچار مشکل شده است.

نماینده تشکل کارگری گفت: در تصمیم گیری ها مدیرعامل وقت نظرات ما را مورد توجه قرار داده اما یادمان باشد تامین اجتماعی دولتی است اما علیرغم دست اندازیها، مدیریت نوربخش در چندین سال اخیر تامین اجتماعی علی رغم مقاومت های شدید، مسیر بهتری را طی کرده است.

وی گفت: دکتر نوربخش بخصوص در حوزه طرح تحول سلامت و تصویب قوانین تحمیلی که بار مالی زیادی را بر دوش سازمان تامین اجتماعی انداخته است،  ایستاده است.

وضعیت تامین اجتماعی مطلوب نیست

وی گفت: اوضاع سازمان در حال حاضر خوب نیست و وضعیت مطلوبی را سپری نمی کند و دچار بیماری ناشی از کهولت سن شده و نیازمند این است که بازنگری در افزایش حق بیمه ها شکل گیرد و قوانینی که برای این سازمان تدوین می شودو هزینه ساز است، باید در همان ابتدا بار مالی آن نیز تامین شود در غیر این صورت در اجرا دچار مشکل خواهد شد و در مجموع این سازمان از لحاظ نظام اجرایی به لحاظ ساختاری و نظام قانونی تامین اجتماعی  نیازمند بازنگری است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ورودی و خروجی های سازمان همخوانی ندارد و ورودی ها افزایش و خروجی ها کاهش یافته که باید این نیز مورد بازنگری قرار گیرد، گفت: دولت باید پررنگ تر از گذشته به تعهدات خود عمل کند چرا که در غیر این صورت با بن بست مواجه می شویم  که برای دولت ایران بعدا جمع کردنش پرهزینه خواهد بود و شاید با چالش های زیادی مواجه شویم.

صادقی با اشاره به اینکه چالش عمده نظام سیاسی کشور صندوقهای بیمه ای است گفت: به خصوص تامین اجتماعی و اگر به زمین بخورد بلند کردن آن کار دشوار و هزینه بر است.

وی گفت:  از سال ۵۴ نقطه بحران را در این سازمان مشخص کرده اند و می گویند سال ۸۴ شروع بحران تامین اجتماعی است و راهکارهایی را پیش بینی می کند.

افزایش رشد منفی منابع از سال ۸۸ تا کنون

وی گفت: دقیقا تا  سال ۸۳ درآمد نسبت به هزینه ها مثبت بود همان طور که پیش بینی شده بود و از سال ۸۴ نطقه کاهش منابع تامین اجتماعی آغاز می شود میزان ۳ درصد منفی، در سال ۸۵ میزان ۶ درصد، در سال ۸۶ میزان ۹ درصد، در سال ۸۷ میزان ۱۲ درصد، سال ۸۸ میزان ۱۳ درصد، سال ۸۹ میزان ۸ درصد، سال ۹۰ میزان ۵ درصد و در سال ۹۱ میزان ۸ درصد منفی بود که از سال ۹۲ با آغاز تحریم ها به یکباره نرخ منفی درآمد سازمان مواجه شدیم به طوری که در این سال با ۱۹ درصد، سال ۹۳ میزان ۲۳ درصد، سال ۹۴ میزان ۲۴ درصد، سال ۹۵ میزان ۲۳ درصد، سال ۹۶ میزان ۲۹ درصد منفی می شود و در سال جاری نیز با ۳۷ درصد رشد منفی مواجه هستیم و پیش بینی ما این است امسال با عدم تعادل منابع و مصارف و شکاف نقدینگی زیادی روبرو شویم.

به گفته وی ، سالهای۸۳ تا ۸۸ باز وضعیت مطلوبی داشتیم اما بعد از آن دوباره با کاهش شدیدی در منابع مواجه شدیم.

صادقی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۴۱ میلیون و ۴۳۳ هزار و ۱۵۱ نفر تحت پوشش تامین اجتماعی هستند، گفت: ۷۶ درصد کل جمعیت کشور تحت پوشش این سازمان بوده و از خدمات آن بهره مند می شوند و از این میان ۵ میلیون و ۷۱۳ هزار مستمری بگیر تحت پوششند و ۴۴ درصد جمعیت تحت پوشش  سالمندان تحت پوشش تامین اجتماعی هستند

وی گفت: یک میلیون و ۱۹۲ هزار کارگاه فعال، ۴ میلیون و نیم خدمات درمانی سرپایی ارائه می شود و همچنین ۲۰۴ هزار نفر بیمه بیکاری دریافت می کنند.

وقوع بحران تا ۳ سال آینده

وی گفت: به نظر می رسد روندی که امروزه اتفاق افتاده، اگر کنترل ها اعمال نشود، فکر می کنم در سال ۱۴۰۰ تامین اجتماعی در یک وضعیت بحرانی قرار گیرد که شاید تمام لوله های نفت را هم در منابع  این سازمان بگیرند نتوانست مشکلات را رفع کرد.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری به راهکارهای رفع مشکلات سازمان اشاره کرد و گفت: اصلاحات سیستماتیک، انجام تعهدات دولت و اجرای مصوبه هیئت وزیران مبنی بر پرداخت مطالبات دولت و بدهی آن و غیره از جمله اقداماتی است که می توان برای خروج از بحران انجام داد.

وی با اشاره به اینکه مشکل ما مجلس و دولت است، به مصوبه هیئت وزیران اشاره کرد و گفت: بر اساس این مصوبه، اوراق مشارکت برای پرداخت بدهی های دولت به این سازمان بر مبنای آخرین سود پرداختی ها و ضریب جرایم حق بیمه هایی که طی این سالها پرداخت نشده را نمی دهد که این موضوع خلاف قانون است. چرا باید دولت اسلامی حق و حقوق انسان های مظلوم را نادیده بگیرد که این عدم پرداخت ضرائب خلاف اسلام است.

استفاده سیاسی از تامین اجتماعی

وی گفت: نکته دیگر که باعث ایجاد برخی از مشکلات این سازمان شده، این است که مجلس می خواهد از سازمان تامین اجتماعی پلی برای رای آوردن خود استفاده کند و هنگامی که یک نفر در یک شهرستانی می خواهد رای بیاورد، از تامین اجتماعی برای ساخت بیمارستان، درمانگاه و غیره هزینه می کند در حالی که ساخت مراکز درمانی وظیفه ما نیست و امروزه سازمان به یک خلوتگاهی برای حل مشکلات کشور تبدیل شده است که اصلاً وضعیت مطلوبی نیست.

وی گفت: چنانچه تامین اجتماعی به زمین بخورد، نظام سیاسی کشور را به زمین می زند و اگر این اتفاق رخ دهد به هیچ عنوان نمی توان آن را بلند کرد و مجلس نباید دنبال گروکشی سیاسی باشد و دولت نیز باید به تعهدات خود عمل کند.

صادقی هشدار داد و تاکید کرد: در شرایط فعلی و برابری منابع و مصارف و نقطه سر به سری بحران ایجاد شده است و در تمام کشورهای توسعه یافته برای خروج از این بحران تمهیدات تاخیری انجام می شود با افزایش نرخ حق بیمه و نرخ بازنشستگی این مشکلات را حل می کنند اما در کشور ما اینگونه نیست و دچار روزمرگی شده ایم و نه این دولت و تمامی دولتهای قبل تصمیماتشان به ضرر تامین اجتماعی بوده است. اگر دولت و مجلس تعهدات را به موقع انجام می دادند و دولت سهم ۳ درصد خود را پرداخت می کرد، امروز شاهد کاهش ارزش ذخیره نقدی سازمان نبودیم.

وی به برخی از قوانین تحمیلی اشاره کرد و گفت: قوانینی مانند بازنشستگی پیش از موعد، مصوبات دولت، دریافت تعرفه ها و عوارض از سازمان، عدم اختصاص بخش عمده ای از ذخایر سازمان به بیمارستان و ... از جمله قوانینی است که به سازمان تحمیل شده است.

دولتی بودن مشکل اصلی تامین اجتماعی

اکبر شوکت رئیس کانون انجمن های صنفی کارگران و عضو هیات امنای سازمان نیز در این نشست اظهارداشت: علی رغم تمام تلاش و مقاومت هایی که سازمان تامین اجتماعی می کند، اما دچار مشکلات و گرفتاری هایی است که فقط در صورت ایجاد راهکار برای خروج از بحران می توان به آن پایان داد در غیر این صورت شاهد بحران شدیدی در سازمان و به طبع در کشور خواهیم بود.

وی گفت: در کشورهای دیگر تامین اجتماعی باعث افزایش سطح رفاه در میان مردم می شود اما در ایران برعکس است.

وی گفت: یک سری ناکارآمدی در سطح بدنه تامین اجتماعی وجود دارد که باعث دخالت مستقیم دولت در این سازمان شده به طوری که مدیرعامل که بالاترین رکن سازمان است از سوی دولت انتخاب می شود که این خود ضربه ای به سازمان است و این عملکرد باعث می شود در ایام انتخابات سازمان تامین اجتماعی تبدیل به یک جولانگاه سیاسی برای دولتمردان شود و به دلیل شرکت های موجود، فشارهای ریاست جمهوری و مجلس برای انتصاب افراد در پست های مختلف شکل می گیرد. و تمام اینها از مضرات دولتی بودن تامین اجتماعی است که متاسفانه این دست پخت خود نمایندگان مجلس هم است.

وی گفت: ترکیب هیئت امنا را کاملاً دولتی کرده اند. چیزی که در هیچ جای دنیا سابقه ندارد. و در تمامی دنیا کاری می کنند که بیمه شدگان نقش اصلی داشته باشند و دولت نیز مکلف به حمایت می شود در کشوری مانند نروژ کل صندوق ذخیره ارزی پشتیبان تامین اجتماعی است اما متاسفانه در ایران برای بقاء دست و پا می زنیم و هیچ پشتیبانی نداریم.

بار هزینه های طرح تحول سلامت به دوش تامین اجتماعی

عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی گفت: برخی از قوانینی که مشکلاتی برای سازمان ایجاد کرده باعث می شود نارضایتی بیمه شدگان ایجاد شود و دلسرد شود و همچنین یکسری کارهایی که مشترک بین دولت و مجلس است مشاغل سخت و زیان آور است که این موضوع یکی از مصائب تامین اجتماعی است. چرا که وظیفه دولت حمایت از نوسازی صنایع و معادن است و در برخی از کشورها حتی کارگران معدن نیز جزء مشاغل سخت محسوب نمی شوند و دولتهایشان در جهت ایجاد امنیت محیط کار تلاش می کنند نه اینکه هر روز بر تعداد مشاغل سخت خود اضافه کنند.

وی به طرح تحول سلامت اشاره کرد و گفت: این طرح اصلاً کارشناسی نشده و پزشک خانواده و نظام ارجاع هم در آن اجرایی نشد و فقط و فقط باعث افزایش تعرفه ها شد و این طرح سالانه ۶ تا ۷ هزار میلیارد به تامین اجتماعی هزینه وارد می شود.

وی گفت:  تامین اجتماعی وظیفه دارد به اعضای خود خدمات ارائه دهد، ما وظیفه ای نداریم برای ۱۱ میلیون نفر بیمه شدگان بیمه سلامت و یا  هزینه بستری اتباع بیگانه و غیره را پرداخت کنیم.

وی به برخی از قوانین تحمیلی اشاره کرد و گفت: بیمه قالیبافان، خبرنگاران، بیمه رانندگان و ... را پرداخت کنیم نفس کار خوب است اما منابع آن را ندیدند.

مصوبه جدید مجلس جنایتی است به تامین اجتماعی

 وی با اشاره به اینکه هر ساله ۲۰ میلیارد تومان به بدهی سازمان تامین اجتماعی اضافه می شود، گفت: پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی بر اساس نرخ روز اشتباهی است که دولت مصوب کرده است و عدم پرداخت سود پولهای ما نزد دولت اشتباه دیگری است که نباید رخ دهد.

همچنین صادقی نیز در مورد طرح تحول گفت: وزارت بهداشت برای حل مشکل طرح تحول سلامت که طرحی فقط دهن پرکن و تعهدآور شعاری برای رئیس جمهور وقت بود، طرح تحول سلامت را اجرایی کرد که باعث افزایش سرانه درمان صندوقهای بیمه ای است و هزینه درمان مستقیم به جای دوبرابر شدن، ۵ برابر افزایش یافت.

وی گفت: صندوق های بیمه ای در سال ۹۳ میزان ۴۷۰۰ میلیارد تومان هزینه درمانشان بود که در سال گذشته این هزینه به ۲۱۷۰۰ میلیارد تومان رسید که این موضوع خلاف نص صریح قانون است چون مصوبه شورای عالی بیمه کشور است.

وی اظهارداشت: طرح تحول سلامت بلایی بر سر کشور آورد که دولت دهم با یارانه هایش آورد و کاری که تامین اجتماعی می کند در اجرای این قانون تخلف است. چرا باید سازمان تحت عنوان مصالح ملی دیگران را سر سفره تامین اجتماعی دعوت کنند در حالی که ما خود برای کارگران و بازنشستگانمان با مشکل مواجهیم.

 عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی در مورد سرانه درمان گفت: هر سال در بودجه سالیانه اعتباری را بابت سرانه درمان هر نفر به وزارت بهداشت می دهند و سرانه درمان ۸۰ میلیون نفر به وزارت بهداشت پرداخت می شود در حالی که ۴۲ میلیون نفر تحت پوشش تامین اجتماعی هستند و باید ردیف بودجه نیمی از این پول آنها به تامین اجتماعی داده شود در حالی که تاکنون هیچ کدام از دولت ها از ابتدا تا کنون این سرانه درمان را به تامین اجتماعی پرداخت نکرده اند و چرا نباید این بدهی جزء بدهی های دولت نباشد در حالی که خدمات تحت پوششی سازمان توسط تامین اجتماعی پرداخت می شود.

شوکت گفت:همین مبلغ را اگر بخواهیم حساب کنیم به همان اندازه بدهی ۱۵۰ هزار میلیاردی دولت سرانه درمان از دولت طلبکار هستیم.

بدهی ۱۵۰ هزار میلیاردی دولت

وی افزود: در حال حاضر ۱۵۰ هزار میلیارد بدهی دولت به تامین اجتماعی است که قرار است در سال جاری بخشی از آن پرداخت شود. باید برای نمایندگان و دولت کلاس آموزشی برای تامین اجتماعی و رفاه گذاشته شود تا شاید عدالت اجتماعی رعایت شود. چنانچه تامین اجتماعی قوی و محکم باشد، می توان برای آینده و رفاه مردم برنامه ریزی کرد که این در بسیاری از کشورها که به سمت رفاه اجتماعی از طریق ایجاد یک تامین اجتماعی حرکت کرده اند، اینگونه است. اما در کشوری که هر روز به این صندوق ضربه بزند عملکرد اسلامی نیست.

صادقی با اشاره به اینکه در سال ۹۶ اصل مبلغ بدهی دولت به تامین اجتماعی ۸۶ هزار میلیارد تومان بود، گفت: ۶۰ هزار میلیارد تومان نیز جرائم مربوط به عدم پرداختی ها است که پرداخت نشده است.

وی گفت: در سال ۸۳ کل بدهی ۲۵۰۰ میلیارد تومان بود که از آن سال تا سال ۹۲ به ۶۷ هزار میلیارد تومان رسید و طی ۵ سال نیز به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی تاکید کرد: سن بازنشستگی زنان و مردان، مداخلات غیر بیمه ای، عدم پرداخت ۳ درصد، بیمه کارگاه های زیر ۵ نفر، حق بیمه سربازی، قانون حمایت از نوسازی و بازسازی صنایع، حمایت از کارفرمایان، حمایت از آزادگان، سنوات ارفاقی قانون بازنشستگی پیش از موعد، مداخلات غیر بیمه ای و غیره از جمله مواردی بوده که باعث بروز مشکلات سازمان تامین اجتماعی شده است.

شوکت گفت: برای بیمه رانندگان دولت پول نمی دهد و تامین اجتماعی از جیب کارگران هزینه می کند و اگر این اعتبار را برای بیمه آنها تخصیص ندهند، باعث اعتراض این افراد خواهد شد. بیمه مشاغل آزاد، قالیبافان، خادمین مساجد و خرید حق بیمه افرادی که حتی یک ما بیمه داشته باشند، که می توانند ۹ سال و ۱۱ ماه آن را بخرند نیز از دیگر مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم.

وی گفت: چرا باید نمایندگان مجلس قوانین ضد کارگری را تصویب کنند برای اینکه خودشان را میان کارگران شیرین کنند و شورای نگهبان نیز بدون توجه به اصل ۷۵ و بدون تامین بار مالی، آن را تائید کند.

کسری بودجه تامین اجتماعی به ضرر کارگران

عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی گفت: در طول ۸ سال، ۸ مدیرعامل برای تامین اجتماعی انتخاب شد که این خود بحران زا بود. در حال حاضر تامین اجتماعی به نقطه ای رسیده که در مرحله انفجار است و اگر سوپاپ های اطمینان درست تعبیه نشودو کار نکنند،   تا ۳ یا ۴ سال آینده منفجر خواهد شد.

وی گفت: این سازمان ۲۲ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد که به ضرر رفاه مردم و امنیت اجتماعی کشور و کارگران است.

صادقی گفت: هم نظام اجتماعی، نظام سیاسی و هم اقتصادی کشور در صورت ادامه چنین روندی با مشکل مواجه خواهند شد. هر کشوری که میخواهد نظام اقتصادی صعود کند نظام اجتماعی و بیمه ای را تقویت میکند اما در کشور ما در ابتدا به ساکن و حتی در طول جنگ هم دیده شد اما زمانی که حوزه مسائل اجتماعی ما رنگ و بوی سیاسی گرفت مجموعه سازمانهای بیمه ای را برای رفع مشکلات خود دیدند برای رای آوری، پاسخ به تعهدات شعارهای انتخاباتی و ... دیدند.

وی اظهار داشت: تا پایان سال ۹۶ حاصل مصوبه پیش از موعد مجلس ۶۵۰ هزار نفر بازنشسته از کار ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر کل بازنشستگان، بود که بار مالی آن ۲۶ درصد کل بودجه سازمان است و ماهیانه حدود ۷۰۰ میلیارد تومان باید بابت بازنشستگی پیش از موعد این افراد تامین اجتماعی هزینه کند. ۲۲۹ هزار نفر بازنشسته در طول یک سال خرید خدمت کرده اند و سالی ۹ هزار میلیارد تومان قانون پیش از موعد بازنشستگان هزینه در بر دارد.

وی گفت: میزان بدهی های دولت به تامین اجتماعی در طی ۱۰ سال ۶۰ برابر شده است و چگونه باید سالی ۲۲ هزار میلیارد را مدیریت کنیم که برای آن نیز مدیران سازمان وام می گیرند در غیر این صورت نمی توانند از عهده مدیریت آن بربیایند.

پیشنهاداتی برای خروج از بحران

صادقی به پیشنهادات عملیاتی برای تجهیز و منابع سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: صندوق های بیمه ای باید سهامدار باشند، دولت بنگاه های زیان ده را به تامین اجتماعی واگذار نکند و همچنین الزام به اجرای قانون برنامه ششم و پرداخت مطالبات دولت به این سازمان، واگذاری حقوق مالکانه و املاک دولتی، مجوز اوراق بهادار، ملی و بین المللی برای پشتیبانی، تسریع مطالعات قطعی دولت از تامین اجتماعی، تهاتر مالیات های تکلیفی سازمان و شرکتهای وابسته، اجازه استفاده از فاینانس در طرحها و پروژه ها، تهاتر شرکت ها، عدم تصویب قوانین مغایر با حقوق بیمه ای، خلق منابع جدید بلندمدت، صدور مجوز بازنگری کلی قوانین و مقررات مغایر با اصول بیمه ای مانند طرح تحول سلامت، تصویب قانون بیمه های فراگیر اجتماعی، حس یکپارچگی نظام تامین اجتماعی و رعایت تفکیک بیمه ای و حمایتی، اصلاح سیستماتیک ساختاری و... از جمله مواردی است که دولت و مدیران باید برای خروج از بحران سازمان تامین اجتماعی انجام دهند.

وی به دولت و مجلس هشدار داد که تامین اجتماعی پیشانی ارائه خدمات نظام است که اگر دچار خدشه شود زیان کننده اصلی آن نظام است و برای ماندگاری باید نگاهها تغییری کند در سه قوه و باید نگاه حمایتی و نه مصلحتی و فرصت طلبی باشد.

وی اظهار داشت: مصوبه هیئت وزیران را که مبنی بر عدم در نظر گرفتن جرایم بیمه ای دولت به تامین اجتماعی است اجرایی نکند در غیر این صورت نظام سیاسی دچار خدشه می شود و باید نگاهها همواره حمایتی به این سازمان باشد.

شوکت تاکید کرد:  عدم توجه به این سازمان و رفاه اجتماعی مردم فقر و آسیبهای اجتماعی  را در جامعه افزایش میدهد و دولت باید چند برابر این را هزینه کند که متاسفانه هنوز دولت و مجلس به این موضوع نرسیده اند.

بازنشستگان نیازمند حمایت دولت و مجلس

علی اصغر بیات رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی نیز در این نشست گفت: در حال حاضر بیش از ۴ میلیون بازنشسته تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند که در شرایط فعلی اقتصادی وضعیت مناسبی از نظر معیشتی، درمانی و رفاهی ندارند به همین دلیل باید دولت و مجلس با تصویب قوانین حمایتی از آنها حمایت کند.

وی با اشاره به اینکه وضعیت تامین اجتماعی نگران کننده است گفت: در حال حاضر تامین اجتماعی بدلیل قوانین تحمیلی از سوی مجلس مانند بیمه رانندگان، قانون بازنشستگی پسش از موعد و ...  در وضعیت بدی به سر می برد و در صورت عدم رسیدگی به آن طی سالهای آینده با بحران زیادی مواجه خواهیم شد.

وی به بدهی های دولت نیز اشاره کرد و اظهار داشت : بیش از ۴۰ میلیون نفر تحت پوشش تامین اجتماعی هستند، که زندگی این افراد به به وضعیت تامین اجتماعی گره خورده است و در این میان دولت بدهی حاصل از ۳ درصد از حق بیمه ها را طی سالیان قبل تا کنون پرداخت نکرده و همین موضوع باعث انباشت بدهی شده است بطوریکه در حال حاضر بیش ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلب داریم.

بیات گفت: چنانچه دولت بخشی از بدهی های خود را در سال جاری پرداخت کند سازمان می تواند از این اعتبار در حمایت و ارائه خدمات درمانی و بیمه ای به جامعه هدف و بازنشستگان و مستمری بگیران استفاده کند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha