یکشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۴
کد خبر: 249697

وراثت، تنها چیزی نیست که توانایی مغز شما را تعیین می‌کند. حتی درگیری هر روزه با استرس را هم نمی‌توانید به‌عنوان متهم اصلی کم‌حافظه بودن یا خستگی ذهنتان معرفی کنید.

رژیم ادیسونی!

سلامت نیوز: وراثت، تنها چیزی نیست که توانایی مغز شما را تعیین می‌کند. حتی درگیری هر روزه با استرس را هم نمی‌توانید به‌عنوان متهم اصلی کم‌حافظه بودن یا خستگی ذهنتان معرفی کنید.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، محققان می‌گویند، عوامل مختلفی بر توانایی مغز شما تاثیر می‌گذارند و یکی از مهم‌ترین آن‌ها، انتخاب رژیم غذایی مناسب است. رژیمی که درگیری بدنتان با رادیکال‌های آزاد را کمتر می‌کند، خستگی ذهنتان را کاهش می‌دهد و شما را برای انجام‌دادن پروژه‌های کاری پیچیده آماده می‌کند.


ماهی، توت‌فرنگی یا کافئین؟
کدامشان شما را هوشیار نگه می‌دارند؟
برای اینکه احتمال ابتلایتان به آلزایمر در آینده را کم کنید، می‌توانید سراغ ماهی‌های چرب بروید، اما اگر برای شما بهبود فوری عملکرد ذهنی‌تان مهم است، از کافئین کمک بگیرید. شما با نوشیدن یک لیوان چای غلیظ یا یک فنجان قهوه، می‌توانید در کوتاه‌مدت، قدرت تمرکزتان را افزایش دهید و اگر در حال انجام کار مهمی هستید، از مغزتان برای درست انجام دادنش کمک بیشتری بگیرید. اما یادتان نرود که مصرف کافئین، هیچ تاثیری بر ضریب هوشی شما نمی‌گذارد و حتی در درازمدت، می‌تواند شما را به خستگی مفرط دچار کند.
 
گلابی، زرشک یا دوغ؟
کدامشان شما را بیدار نگه می‌دارد؟
اگر بیش از اندازه احساس خستگی می‌کنید، باید سراغ موادغذایی بروید که قند بالایی دارند. درست است که در این زمان می‌توانید روی کمک کربوهیدرات‌ها که به سادگی در بدن به قند تبدیل می‌شوند حساب کنید، اما بهتر است به جای سنگین‌کردن معده‌تان با خوردن سیب‌زمینی یا نان، سراغ میوه‌های شیرین بروید. اگر به مغزتان قند زیادی برسانید، حافظه‌تان در آن لحظه بهتر عمل می‌کند و توانایی تفکر و تمرکزتان هم افزایش می‌یابد. پس اگر خواب‌آلوده، خسته یا گیج هستید، سراغ میوه‌های شیرین یا آب‌میوه خالص بروید.
 
شیر، سوپ جو یا نان لواش؟
کدامشان صبح‌ها هوشیارتان می‌کند؟
خوردن صبحانه در ابتدای روز، راهی موثر برای افزایش توانایی‌های مغز است. اما اگر به دنبال گرفتن نتیجه ایده‌آلی از صبحانه خوردنتان هستید، بهتر است به موادغذایی که روی میز می‌نشینند هم توجه کنید. محققان می‌گویند، خوراکی‌های حاوی فیبر مثل جو دوسر، در کنار لبنیات و میوه‌ها، بهترین گزینه‌ها برای درست‌کردن صبحانه انرژی‌زا هستند. از نظر آن‌ها، اگر یک کف دست نان سبوس‌دار را همراه با معجونی که از جو دوسر و شیر درست‌شده میل کنید و در آخر، پوره میوه را به‌عنوان دسر مصرف کنید، در ابتدای روز کمتر احساس خواب‌آلودگی می‌کنید.
 
ماهی قزل‌آلا، پوره سیب‌زمینی یا کباب؟
کدامشان شما را خوش‌اخلاق می‌کند؟
همه چیز را به شرایط نسبت ندهید. اگر موادغذایی مناسب را به مغزتان نرسانید، حتی در شرایط عادی هم عصبی و کلافه به نظر می‌رسید. محققان می‌گویند، کسانی که زیاد ماهی مصرف می‌کنند و به بدنشان امگا3 بیشتری می‌رسانند، نه تنها کمتر در معرض سکته مغزی یا زوال عقل قرار دارند، بلکه سلامت روانشان هم کمتر به خطر می‌افتد. به گفته محققان، ماهی‌خورها عملکرد تحصیلی بهتری دارند و کمتر برای بازیابی اطلاعات در حافظه‌شان دچار مشکل می‌شوند.
 
فندق، زیتون یا کیک وانیلی؟
کدامشان حافظه‌تان را تقویت می‌کند؟
برای اینکه اطلاعات ثبت‌شده در مغزتان را کامل‌تر و آسان‌تر به خاطر بیاورید، سراغ مغزها بروید. آجیلی که روی میز کارتان گذاشته و میل می‌کنید، حافظه شما را تقویت می‌کند و حتی به اندازه نوشیدنی‌های حاوی کافئین، تمرکز و قدرت یادآوری شما را بالا می‌برد. محققان می‌گویند، اگر هوس شکلات کرده‌اید، بهتر است در خانه، با کمک مغزهای تازه و پودر کاکائو، برای خودتان شکلات درست کنید و این هله‌هوله دوست‌داشتنی را به دارویی برای مغزتان تبدیل کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha