دوشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۲

در گذشته تمامی اراضی اطراف تهران زیر کشت می رفت. هم اکنون تمامی اراضی اطراف تهران به منازل مسکونی و شهرهای حاشیه‌ای تبدیل شده است.

کشت محصولات غیرخوراکی در جنوب تهران

سلامت نیوز: در گذشته تمامی اراضی اطراف تهران زیر کشت می رفت. هم اکنون تمامی اراضی اطراف تهران به منازل مسکونی و شهرهای حاشیه‌ای تبدیل شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ، در این شرایط اراضی کشاورزی از بین رفته است. این در حالی است که در گذشته آب از رودخانه کن به سمت تهران ‌آمده و در مسیر آن کشاورزی رونق داشت. هم اکنون آب حاصل از رودخانه وجود ندارد. از سوی دیگر سطح آب‌های زیرزمینی هم افت کرده است. بنابراین کشاورزی نیز با آب‌های آلوده انجام می‌شود. با این تفاسیر هیچ مساله‌ای برای صنعت کشاورزی با از بین رفتن این اراضی بروز نمی‌کند.

 
وقتی برای کشاورزی مساله ایجاد می‌شود که آب پاک در اختیار کشاورزان قرار گرفته و کشاورزان با استفاده از آن آب به پرورش محصولات مناسب بپردازند، اما در شرایط کنونی پرورش محصولات کشاورزی از طریق آب آلوده به صلاح سلامت جامعه نیست. برای مثال هم اکنون با بررسی اراضی کشاورزی در تقی آباد، دشت ورامین و... باید گفت به شکل قابل توجهی از میزان سفره‌های آب زیر زمینی کاسته شده است.

در این اراضی برای کشاورزی از آب‌های زیر زمینی استفاده می‌شود. باید دانست که تصفیه خانه جنوب تهران آب‌ها فاضلاب را تصفیه کرده و آلودگی‌های عالی آن را گرفته و به داخل کانال برای تغذیه آب‌های زیر زمینی منتقل می‌کنند. این آب برای کشاورزی استفاده می‌شود.

زباله و پسماند مدیریت شود

هم اکنون تمامی شهر تهران با معضل زباله، آبیاری از طریق فاضلاب مواجه است. برای ساماندهی این مقوله باید تمامی نقاط مورد ساماندهی قرار بگیرد. در این فرآیند اراضی کشاورزی از بین می‌رود. از سوی دیگر شاهد افزایش سکونتگاه‌های شهری هستیم. باید تمامی نقاط در اطراف شهر تهران با دغدغه نسبت به اراضی فعالیت کنند.

نقشه جامع شهر تهران تهیه شد، این اقدام کارا نبوده و باید دوباره نسبت به تهیه این نقشه جامع اقدام شود. در این شرایط می‌توان مناطق شهری را مشخص کرد و دیگر اجازه پیشروی به اراضی کشاورزی داده نشود. انتظار می‌رود محدوده شهری و شهرک‌های اقماری برای تهران مشخص شود. همچنین ساماندهی زباله شهر تهران باید به شکل اصولی و مطابق با استانداردهای روز تعریف شود.

برای مثال هم اکنون اراضی کهریزک و بخشی از اراضی فرودگاه امام(ره) به محلی برای دفن زباله و متصاعد شدن بوی نامطبوع ناشی از زباله تبدیل شده است. هم اکنون باید وضعیت مهار زباله در تهران مدیریت شده و با استفاده از روش‌های نوین بتوان از طریق ساماندهی مناسب برای تمامی مناطق تهران جانمایی برای مهار زباله انجام داد.

دامداری چالش دیگر جنوب تهران

از دیگر اقدامات می‌توان به مدیریت و مهار آلودگی دامداری فشافویه در جنوب تهران اشاره کرد. در آن اراضی دامداری و بوی تعفن همگان را می‌آزارد. مساله دامداری نیز نه تنها در این نواحی بلکه در تمام دامداری‌ها باید به اماکن مناسب منتقل شوند. حال این سوال مطرح است که کدام اراضی برای دامداری در اطراف تهران مناسب است؟ ساماندهی تمامی دامداران در جنوب تهران را باید مدنظر قرار داد.

در زمان دولت سازندگی برای مهار آلودگی‌های محیط زیستی در فشافویه طرحی مبنی بر مجتمع‌سازی و تعطیلی دامداری‌های جنوب تهران مطرح شد. در آن اقدام شهرک فشافویه ساخته و تمامی دامداری‌ها به آنجا منتقل شد. با این تفاسیر دامداری در آن اراضی نباید فعالیت کند. هم اکنون از فعالان در عرصه مدیریت شهری انتظار می‌رود در زمینه مهار آلودگی محیط زیستی در این نواحی اقدامات مناسب انجام شود.

جنوب تهران و اراضی رها شده و به منبع تولید ریزگردها تبدیل می‌شوند. اگر این اراضی به ساختمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی تبدیل شود، طبیعتا از ایجاد کانون ریزگردها جلوگیری خواهد کرد.

پنبه کاری در اراضی جنوب تهران

بخشی از اراضی جنوب تهران و دشت ورامین مشکلات ویژه خود را دارند. در آن خطه آب زیر زمینی در حال شور شدن، آلوده شدن و کاهش سطح آب است. این معضلات در آینده کل کشاورزی ناحیه ورامین را از بین برده و تمامی اراضی به کانون‌های ریزگرد تبدیل می‌شوند.

در این شرایط به کررات مسئولان در وزارت بهداشت اعلام می‌کنند که صیفی جات تولید شده از آب‌های آلوده نباید مصرف شود. اگر جلوی کشاورزی در این خطه گرفته شود، طبیعتا اراضی به شکل بایر رها می‌شوند. در این شرایط می‌توان از کشت جایگزین همچون پنبه کار، تولید چوب برای صنعت و دیگر گیاهان صنعتی( غیرقابل مصرف برای انسان) در آن نواحی استفاده کرد.

تغییر کاربری کشاورزی باید با تغییر کاربری اراضی همراه باشد. انتظار می‌رود وزارت جهاد کشاورزی ورود کرده و الگوی کشت را در آن اراضی تغییر دهد. با این وجود، دیگر کشاورز از کار بیکار نشده و وزارت بهداشت نیز نسبت به نبود استانداردها در تولید محصولات کشاورزی آلوده هشدار نمی‌دهد.

همچنین اراضی مذکور با این اقدامات همیشه سبز مانده و جلوی پیشرفت ریزگردها را می‌گیرند. از سوی دیگر می‌توان از فاضلاب با حجم آب فراوان استفاده بهینه کرد. باید فاضلاب پیش تصفیه شده تا مواد عالی آن گرفته شود و امکان تولید میکروب را نداشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha