شهر تهران از یک‌سو بر روی تعداد زیادی گسل قرار دارد و از سوی دیگر فرونشست زمین و گود‌های پرخطر تهدید جدی برای شهر تهران به حساب می‌آید.

گود‌های رهاشده، ساختمان‌های مجاور را می‌بلعد

سلامت نیوز:شهر تهران از یک‌سو بر روی تعداد زیادی گسل قرار دارد و از سوی دیگر فرونشست زمین و گود‌های پرخطر تهدید جدی برای شهر تهران به حساب می‌آید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جوان ،شهر تهران از یک‌سو بر روی تعداد زیادی گسل قرار دارد و از سوی دیگر فرونشست زمین و گود‌های پرخطر تهدید جدی برای شهر تهران به حساب می‌آید. وجود تعداد زیادی گود ناشی از عملیات ساختمانی سبب شده تا گود‌ها همچون چاله‌های خطرناک در بسیاری از مناطق جان ساکنان و سازه‌ها را به خطر بیندازند.
به گفته مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران در تهران بنا بر بررسی و رصد‌های صورت گرفته ۲۴۲ گود رهاشده وجود دارد. از این تعداد ۹۵ گود پرخطر است که باید هر چه سریع‌تر نسبت به ایمن‌سازی آن‌ها اقدام شود. وجود این گود‌ها که برخی از آن‌ها سال‌هاست رها شده خطر بالقوه‌ای برای شهر و شهروندان به حساب می‌آید. روند ایمن‌سازی گود‌ها بسیار کند پیش می‌رود و لازم است شهرداری و سایر دستگاه‌های متولی اقدام کرده و با بی‌خطر کردن این گود‌ها تهدیدات شهری را کاهش دهند.

گود‌های پرخطر آبستن حوادث ناگوار
در بسیاری از معابر شهری همچنان ساخت و ساز ادامه دارد. بعضاً ساختمان‌ها و گود‌ها به دلایل متعدد رها شده که سبب شده است تا فضا‌های بی‌دفاع شهری آبستن حوادث گوناگون شود. نبود ساز و کار مناسب در حوزه ساخت و ساز موجب شده تا گود‌ها برای شهر و شهروندان پرخطر شوند. به گفته سیدحمید موسوی مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران از مجموع گود‌های رهاشده در تهران ۹۵ گود پرخطر، ۴۶ گود میان‌خطر و ۱۰۱ گود کم‌خطر محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به پراکندگی گود‌های پرخطر در پایتخت گفت: بیشترین تعداد گود‌های پرخطر با ۱۴ مورد در منطقه یک قرار دارد و پس از آن منطقه ۲۲ با ۱۱ گود و منطقه ۱۸ با هفت گود بیشترین تعداد گود‌های پرخطر را در خود جای داده‌اند. در مابقی مناطق نیز تعداد گود‌های پرخطر کمتر از هفت مورد است و در عین حال در مناطقی مانند ۱۶ و ۱۹ هیچ گود پرخطری مشاهده نشده است.

وجود ساختمان‌های حساس در کنار گود‌ها
برابر مفاد مبحث هفتم مقررات ملی ساختمان (پی و پی‌سازی) هرگونه گود با عمق بیشتر از ۲۰ متر با خطر بسیار زیاد تلقی می‌شود و گود‌های با عمق کمتر از ۲۰ متر در گروه گود‌های با خطر زیاد یا معمولی قرار می‌گیرند، البته در این مورد با توجه به اینکه گود با شیب پایدار ایجاد شده یا با دیوار قائم، گود‌های زیر ۶ متر یا ۹ متر به عنوان گود‌های معمولی لحاظ می‌شوند.

به گفته موسوی برابر مفاد این ضوابط اگر آب در گود جاری باشد (تراوش) گود از حیث میزان خطر، زیاد و بسیار زیاد تلقی می‌شود. همچنین، اگر خاکی که در آن گودبرداری انجام می‌شود دستی یا فاقد چسبندگی قابل اعتماد باشد، نمی‌توان خطر گود را معمولی در نظر گرفت. وی وجود ساختمان «بسیار حساس» در کنار گود را از دیگر معیار‌های تشخیص گود به عنوان پرخطر معرفی کرد و گفت: چنانچه ساختمان بدون اسکلت باشد یا نشانه آشکار علائم فرسودگی و ضعف زیاد در باربری در آن دیده شود، یا به دلیل ارزش تاریخی و فرهنگی بنا در صورت نشست خسارات زیادی به آن وارد شود، سازه در دسته ساختمان‌های بسیار حساس قرار می‌گیرد.

عمر بالای ۱۰ سال ۲۸ گود پایتخت
مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنانش به متوسط عمر گود‌های تهران پرداخت و عنوان کرد: از ۲۴۲ گود رها شده ۲۷ مورد عمرشان تا یک سال است، ۱۱۶ مورد بین یک تا ۳ سال، ۷۷ مورد بین ۴ تا ۱۰ سال و ۲۸ گود عمرشان بالای ۱۰ سال است. موسوی افزود: در رابطه با عمق گود‌ها نیز عمق ۱۲ مورد بالای ۲۵ متر، ۹۲ مورد بین ۱۰ تا ۲۵ متر، ۵۲ مورد بین ۵ تا ۱۰ متر و ۸۵ مورد زیر ۵ متر است. ضمن اینکه ۷ گود نیز به دلیل شرایط خاص، امکان اندازه‌گیری دقیق را نداشتند که این مورد در دست بررسی است.

وی با اشاره به وجود گود‌های بااهمیت گفت: از ابتدای فروردین ۹۶ تا به امروز ۲ هزار و ۱۷۶ پروانه برای بنا‌هایی که دارای زیرزمین بیش از یک طبقه هستند، صادر شده است. از این تعداد، هزار و ۷۹۷ مورد شروع به کار کرده‌اند و هزار و ۸۰ مورد از مواردی که شروع به کار کرده‌اند، به مرحله سقف طبقه همکف رسیده‌اند.

مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران با بیان اینکه در این میان، ۷۱۷ گود باقیمانده جزو گود‌های بااهمیت محسوب می‌شوند و عنوان رهاشده یا خطرناک به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد، تأکید کرد: بیشترین تعداد گود‌های بااهمیت با ۱۹۹ مورد در منطقه یک و پس از آن با ۱۰۰ مورد در منطقه ۲ و ۹۱ مورد در منطقه ۳ قرار دارد.
موسوی با تأکید بر اقدامات اخیر شهرداری تهران در راستای رصد و نظارت بر گود‌ها تصریح کرد: ظرف شش ماه گذشته از ۲۷۹ گود در تهران بازدید کرده‌ایم و از شهرداری‌های مناطق خواسته‌ایم با مالک برای تعیین تکلیف سریع گود‌ها وارد مذاکره یا به استناد ماده ۱۴ بند ۵۵ قانون شهرداری‌ها خود وارد عمل شوند. به گفته مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران طی شش ماه گذشته تعداد گود‌های رهاشده از ۲۷۹ مورد به ۲۴۲ گود کاهش یافته است.

محدودیت‌های مدیریت شهری برای ورود فنی به گود‌ها
براساس قانون ورود فنی به ملکی که پروانه و مهندس ناظر دارد با عواقب خاصی همراه است، به این معنی که اگر اتفاقی رخ دهد دستگاه نظارت و مالک پاسخگوی مراجع قضایی نیستند و شهرداری را به دخالت در اجرا متهم می‌کنند. موسوی با تأکید بر سایر محدودیت‌های مدیریت شهری عنوان کرد: از لحاظ قانونی زمانی که مالک پروانه ساختمانی خود را دریافت می‌کند و گودبرداری انجام می‌شود،
شروع به کار محقق شده است. در این شرایط، اگر عملیات متوقف بماند و زمان مندرج در پروانه طی شود، مالک باید عوارض تطویل را پرداخت کند و بعد از آن پروانه باطل شده تمدید می‌شود. مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران با اشاره به وضعیت ایمنی گود برج میلاد و ایران‌زمین گفت: پروانه گود برج میلاد سال ۹۱ صادر شد و عمق آن در برخی نقاط به حدود ۴۰ متر می‌رسد و با توجه به گروه‌بندی ارائه شده و به جهت اهمیت برج میلاد در گروه گود‌ها با خطر بسیار زیاد قرار دارد. همچنین گود ایران‌زمین نیز به جهت موقعیت مکانی آن و عمق گود (۳۰ متر) در گروه گود‌های با خطر بسیار زیاد قرار دارد.

موسوی گفت: با این وجود، این اداره کل و شهرداری منطقه اخطاریه‌های لازم را صادر کرده‌اند و در ماه جاری هم موضوع پیگیری شده است. البته بر اساس نظرات کارشناسان اداره کل معماری و شهرسازی، گود برج میلاد شرایط نگران‌کننده ندارد، اما برای روشن شدن تکلیف گود در صورتی که عوامل مربوطه اقدام نکنند، به استناد بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها گود پر می‌شود. اگرچه هنوز دستوری در این مورد دریافت نکرده‌ایم و باید ببینیم متولیان پروژه چه اقدامی می‌کنند.
موسوی در پایان با بیان اینکه مالک برخی از گود‌های پرخطر دستگاه‌های دولتی و برخی دیگر بخش خصوصی است، عنوان کرد: یکی دیگر از گود‌های پرخطر برج سپهر است که مالکیت آن در اختیار بانک صادرات است و ضروری است از سوی مالک تعیین تکلیف شود.

عمر مفید مقاوم‌سازی گود برج میلاد تمام شده است
مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران با بیان اینکه عمر مفید مقاوم‌سازی گود برج میلاد به اتمام رسیده، بر لزوم تعیین تکلیف هرچه سریع‌تر این گود تأکید کرد.

حمید موسوی در مورد آخرین وضعیت گود رهاشده برج میلاد با بیان اینکه گود مجاور برج میلاد عمق حدود چهار متر دارد و زیاد نیست گفت:، اما به واسطه اینکه این گود در کنار برج میلاد قرار دارد و با توجه به شرایطش برابر مفاد مقررات ملی ساختمان گود پرخطر محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه در سال ۹۱، پروانه ساخت در این منطقه صادر شد تا پروژه‌ای مشارکتی ساخته شود، ادامه داد:، اما تاکنون عملیات اجرایی برای ساخت و ساز در این گود بعد از صدور پروانه انجام نشده که حالا باید هر چه سریع‌تر این گود باقی مانده تعیین تکلیف شود که در این زمینه شهرداری منطقه ۲، مدیریت برج میلاد و... مکاتباتی در مورد پیگیری این گود انجام دادند. موسوی با بیان اینکه پروانه ساخت در زمین مجاور برج (گود برج) باطل شده، اما مالک می‌تواند با تمدید پروانه کار اجرایی را شروع کند گفت: بنا بر آخرین مانیتورینگ خاک، وضعیت گود به گونه‌ای است که باید هرچه سریع‌تر عملیات عمرانی و ساختمانی شروع شده و یا گود پر شود! چراکه عمر مفید مقاوم‌سازی گود به اتمام رسیده است. گفتنی است قرار بود سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران با مشارکت بنیاد تعاون ناجا هتلی دوقلو در مجاور برج میلاد و در محل فعلی گود بسازند، اما بنا به دلایلی این مهم انجام نشده و تنها یک گود چهار متری در مجاورت سالن همایش‌های برج میلاد باقی مانده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha