یک متخصص تغذیه و رژیم غذایی با بیان اینکه به افراد توصیه می‌شود روزانه 3 الی 4 فنجان چای با رنگ متعادل بنوشند، خاطرنشان کرد: مصرف بیش از اندازه چای باعث افزایش دفع ادرار، الکترولیت‌های مفید بدن و در نتیجه کم آبی بدن می‌شود.

واقعیت‌هایی در مورد نوشیدن چای سیاه

سلامت نیوز:یک متخصص تغذیه و رژیم غذایی با بیان اینکه به افراد توصیه می‌شود روزانه 3 الی 4 فنجان چای با رنگ متعادل بنوشند، خاطرنشان کرد: مصرف بیش از اندازه چای باعث افزایش دفع ادرار، الکترولیت‌های مفید بدن و در نتیجه کم آبی بدن می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا،خدیجه رحمانی  درباره فواید و مضرات مصرف چای، گفت: تمام چای‌ها دارا کافئین و تنین هستند به همین دلیل روی مغز اثر می‌گذارد و باعث افزایش سطح هوشیاری و کاهش خطر ابتلا به آلزایمر می‌شود.

وی با بیان اینکه هرچه فرآیند روی چای بیشتر باشد مقدار آنتی‌اکسیدان آن کاهش می‌یابد، افزود: چای سیاه و اولانگ اکسید شده است به همین دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی کم‌تری نسبت به چای سبز دارند.

تاثیر چای در پیشگیری از بروز سرطان‌ها

این متخصص تغذیه با بیان اینکه بر اساس نتایج مطالعات چای ممکن است در پیشگیری و کنترل سرطان‌ها مفید باشد، یادآور شد: هم‌چنین نتایج مطالعات نشان می‌دهد مصرف چای می‌تواند در پیشگیری و کاهش احتمال بروز بیماری‌هایی از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت شود. هم‌چنین مصرف چای موجب کاهش کلسترول نیز می‌شود.

رحمانی تصریح کرد: سخنگوی انجمن رژیم‌شناسان آمریکا معتقد است که چای جایگزین مناسبی برای قهوه است به همین دلیل متخصصان تغذیه به افراد توصیه می‌کنند چایی که مدت زیادی از دم کردن نگذشته باشد را مصرف کنند و به شدت از مصرف چای که ساعت‌ها پیش تهیه شده اجتناب کنند.

ممنوعیت مصرف چای با مواد قندی

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: البته افراد باید به خاطر داشته باشند که به همراه چای مواد شیرین از جمله قند و شکر استفاده نکنند.

وی خاطرنشان کرد: هم‌چنین نتایج مطالعات نشان می‌دهد مصرف چای موجب کاهش احتمال بروز بیماری‌های تحلیل بنده عصبی مانند آلزایمرد و موجب بهبود عملکرد شناختی افراد می‌شود.

رحمانی با بیان اینکه متخصصان دانشگاه هاروارد معتقد هستند مصرف چای در کنار رژیم غذایی سالم می‌تواند مفید و موثر باشد، گفت: رژیم غذایی سالم باید حاوی غلات کامل، ماهی، سبزی و میوه‌ها و مقدار کمی گوشت قرمز باشد.

به گفته این متخصص تغذیه و رژیم غذایی، چای هم‌چنین خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی نیز دارد.

مصرف چای و خطر کم‌خونی در خانم‌ها

وی با تاکید براینکه مصرف چای در حد متناسب می‌تواند مفید باشد، گفت: مصرف بیش از حد چای نه تنها نمی‌تواند مفید واقع شود، بلکه خطراتی نیز برای سلامتی افراد در پی دارد. برای مثال مصرف بیش از اندازه چای در خانم‌ها به خصوص در سنین باروری موجب فقز آهن می‌شود.

رحمانی تصریح کرد: به خانم‌ها تأکید و توصیه می‌شود در سنین باروری، و شیردهی و هم‌چنین در صورت ابتلا به کم‌خونی به میزان متناسب چای مصرف کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: آقایان نیز باید به خاطر داشته باشند چای به مقدار متناسب مصرف کنند؛ زیرا مصرف چای به مقدار زیاد نه تنها موجب کاهش احتمال بیماری‌های قلبی و عروقی نمی‌شود بلکه باعث افزایش احتمال بروز این بیماری خواهد شد.

روزانه 3 الی 4 فنجان چای بنوشید

وی در خصوص میزان متناسب مصرف چای، خاطرنشان کرد: به افراد توصیه می‌شود روزانه 3 الی 4 فنجان چای با رنگ متعادل مصرف کنند.

رحمانی با بیان اینکه چای یک ماده غذایی مُدّر است، گفت: مصرف بیش از اندازه چای باعث افزایش دفع ادرار و الکترولیت‌های مفید بدن و در نتیجه کم آبی بدن می‌شود.

این متخصص تغذیه و رژیم غذایی با تاکید براینکه خانم‌ها نباید 2 الی 3 ساعت قبل و بعد از غذا، چای بنوشند، تصریح کرد: به تمامی افراد توصیه می‌شود به دلیل اینکه مصرف چای موجب افزایش سطح هوشیاری می‌شود صبح‌ها چای بنوشند و از ساعت 16 بعد از ظهر به بعد از مصرف آن خودداری کنند.

وی افزود: هم‌چنین به دلیل اینکه چای یک ماده غذایی محرک است به افرادی که دچار سوء‌هاضمه و ترش کردن معده هستند، توصیه می‌شود تا بهبودی کامل از مصرف چای خودداری کنند.

رحمانی یادآور شد: هم‌چنین به افرادی که دچار اختلال خواب هستند، توصیه می‌شود چای به مقدار فراوان و در ساعات بعد از ظهر ننوشند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha