در طول زندگی حتی اگر فرد زندگی سالمی داشته باشد، بیماری‌های بسیاری در کمین هستند تا گریبان‌گیر او باشند. در گذشته داشتن بدنی سالم در شعاع یک زندگی سالم امکان پذیر بود اما امروزه با وجود آلودگی‌های محیط‌ ‌زیستی حفظ سلامتی بسیار سخت به نظر می‌رسد.

قیمت گران سلامت

سلامت نیوز:در طول زندگی حتی اگر فرد زندگی سالمی داشته باشد، بیماری‌های بسیاری در کمین هستند تا گریبان‌گیر او باشند. در گذشته داشتن بدنی سالم در شعاع یک زندگی سالم امکان پذیر بود اما امروزه با وجود آلودگی‌های محیط‌ ‌زیستی حفظ سلامتی بسیار سخت به نظر می‌رسد.

 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ابتکار،از آلودگی‌ها گرفته تا تامین مواد غذایی سالم که امروزه با وجود افزودنی‌ها، کمبود آن به شدت حس می‌شود و بسیاری دیگر از موارد که معطوف به عدم ورزش کردن، مراجعه به پزشک و مواردی اینچنینی است، همه و همه ارتباط مستقیمی با وضعیت اقتصادی در جامعه دارد. تا آنجا که در کشورهایی با وضعیت اقتصادی نامناسب افراد تنها به فکر سیر کردن خود هستند و اهمیت سلامت مواد غذایی جایگاه خود را از دست داده است. در این شرایط است که بسیاری تنها برای بقاء تلاش می‌کنند.


  ما مسواک می‌زنیم که سلامت دندان خود را حفظ کنیم اما این کافی نیست! هر فرد باید به طور منظم هر ۶ ماه برای چکاپ دندان‌های خود به دندانپزشک مراجعه کند. ما باید روزانه دو تا سه واحد لبنیات استفاده کنیم اما برای بسیاری از ما این مورد نیز ممکن نیست چرا که از پس هزینه مصرف روزانه لبنیات بر نمی‌آییم.

ما باید ورزش کنیم؛ تمام سعی خود را می‌کنیم برای یک پیاده ‌روی کوچک به نزدیک‌ترین پارک نزدیک به محل سکونت خود برویم اما آلودگی، نبود فضای سبز کافی و بسیاری از موارد اینچنینی سد راهمان هستند؛ ادامه می‌دهیم اما طولی نمی‌کشد که خسته می‌شویم! شاید با خود بگویید چرا به باشگاه نرویم؟ پاسخ روشن است. در قشری که ما از آن صحبت می‌کنیم هزینه باشگاه‌های مختلف سرسام‌آور است و این سوای برنامه‌های غذایی است که برای رفتن به باشگاه به آن نیازمندیم. ماجرای زنجیره‌ای سلامت همین‌گونه ادامه خواهد داشت.

ما بودجه خرید بسیاری از محصولات مورد نیاز برای سلامت خود را نداریم چرا که این فرآیند نهایتا چند ماه ادامه خواهد داشت و مطمئنا پروژه حفظ سلامت ما با شکست روبه‌رو می‌شود.


 بسیاری از ما ایرانیان جز زمان بروز بیماری و درد به پزشک مراجعه‌ نمی‌کنیم. این تبدیل به یک عادت شده است که پزشک برای بیماری است! حال اینکه اصول اولیه حفظ سلامت بدن بر این اساس است که به طور منظم برای تایید سلامت بخش‌های مختلف بدن به پزشک مراجعه کنیم؛ آزمایش دهیم و از اشکالاتی که در سیستم های حیاتی بدنمان وجود دارد، مطلع شویم و در ادامه به درمان آن بپردازیم. توجه به زنجیره غذایی صحیح و بایدها و نبایدهای مصرف مواد غذایی نیز برای هر فرد متفاوت است.

دکتر انصاری، پزشک عمومی  با اشاره به اینکه استفاده از انواع غذاها برای بدن ضروری است، می‌گوید: «روش درست تغذیه استفاده از مواد غذایی براساس هرم تغذیه است . در قاعده این هرم غلات و کربوهیدرات‌ها قراردارند.

دسته بالاتر را سبزیجات و میوه ها تشکیل می‌دهند و در مرحله بعد گوشت و پروتئین‌ها قرار دارند. راس این هرم را نیز چربی‌ها تشکیل می‌دهد. حذف هر یک از موارد می‌تواند برای فرد تبعاتی از نظر سلامتی در بر داشته باشد. در نتیجه حذف صددرصدی هر یک از بخش‌های هرم امری اشتباه تلقی می‌شود.»


 این پزشک با بیان اینکه در کشورهایی که مردم آن توان اقتصادی مناسب برای تامین برخی از مواد غذایی را ندارند، دست به حذف این مواد می‌زنند، می‌افزاید: «اگر از نظر اقتصادی مردم کشوری با مشکل تامین هزینه‌ها روبه رو شوند. میل بیشتر مردم به سمت موادی با قند ها وکربوهیدرات و چربی بیشتر می‌رود. این بدان معنا است که با توجه به بالا بودن قیمت میوه ها و پروتئینهای حیوانی تمایل مردم به موادی که سیرکننده باشد، بیشتر است.»


دکتر انصاری در ارتباط با تاثیر شرایط اقتصادی یک کشور بر وضعیت روحی و روانی مردم نیز اشاره کرده و می‌گوید: «علاوه بر جسم تغذیه روح نیز در شرایط بحران اقتصادی به خطر میافتد. گذراندن اوقات مناسبی با اقوام و دوستان و صله ارحام از بار فشارهای روزانه میکاهد. ورزشهای کم هزینه و شاد مثل پیاده روی، کوه پیمایی و استفاده از امکانات شهرداری ها و محلات و توجه بیش از پیش به کتابخانه های عمومی از اقداماتی است که می‌توانیم برای سلامتی خود و خانواده خود انجام دهیم. »


یکی دیگر از نکاتی که در مواجه با زندگی امروزه با آن روبه‌رو هستیم؛ موضوع پرهیز از برخی از موادی است که بیش از پیش زندگی ما را به خطر می‌اندازد. مصرف دخانیات، مواد مخدر و یا حتی مصرف برخی از مواد غذایی برای بدن ضرر دارد؛ حتما شنیده‌اید مصرف زیاد آب نیز برای بدن مضر است. با وجود تمام این مسائل داشتن بدنی سالم آرزوی هر یک از ما انسان‌هاست.

هرچند در شرایط بد اقتصادی بسیاری از مردم راهکاری جز حذف برخی موارد غذایی از سبدخانواده ندارند و تنها رو به مواد غذایی سیرکننده می‌آورند؛ با این همه باید با ایجاد شرایطی متعادل برای زندگی حتی به صورت حداقلی این سرمایه بزرگ زندگی، یعنی سلامتی را آنچنان که باید و شاید حفظ کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha