عضو هیات رئیسه فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی یکی از دلایل خشکی تالاب انزلی را ورود ۸۰۰ ملیون تن رسوب به این تالاب دانست و گفت: با لایروبی و تصفیه رودخانه‌های ورودی به انزلی می‌توانیم اوضاع تالاب را بهبود ببخشیم.

ورود سالانه ۸۰۰ میلیون مترمکعب رسوب به تالاب انزلی

سلامت نیوز:عضو هیات رئیسه فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی یکی از دلایل خشکی تالاب انزلی را ورود ۸۰۰ ملیون تن رسوب به این تالاب دانست و گفت: با لایروبی و تصفیه رودخانه‌های ورودی به انزلی می‌توانیم اوضاع تالاب را بهبود ببخشیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا،جبار کوچکی‌نژاد  با اشاره به وضعیت نامطلوب تالاب‌های کشور به ویژه تالاب انزلی اظهار کرد: تالاب‌های ما عمدتاً متحمل دو نوع تهدید هستند؛ یکی خشک‌شدن تالاب‌ها مانند ارومیه و برخی از تالاب‌های جنوب کشور است و دیگری که پدیده رسوب‌گذاری است که تالاب‌های نظیر انزلی را درگیر می‌کند؛ بدین معنی که سالانه 800 میلیون مترمکعب رسوبات به تالاب انزلی سرازیر می‌شود و به خاطر همین موضوع در بیشتر نقاط این تالاب به واسطه بالا آمدن رسوبات و زباله امکان قایقرانی نیست.

وی یکی از دلایل خشک شدن تالاب‌ انزلی را ورود رسوبات به این محل دانست و گفت: در برخی از ورودی‌های تالاب انزلی رسوب‌گیر تعبیه شده است اما ضروری‌ست این رسوب‌گیرها مدام لایه‌روبی شوند؛ زیرا به دلیل کوتاهی در لایه‌روبی و سرویس و نگهداری رسوب‌گیرها، تالاب انزلی نیز وارد مرحله خطرناکی شده است.

عضو هیات رئیسه فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در راستای کنترل ورود رسوبات به تالاب انزلی و همچنین احیای این تالاب؛ با دانشگاه اصفهان یک طرح آزمایشی را در پیش گرفتیم و هم اکنون این طرح به صورت آزمایشی در حال اجراست تا مانع خشکی تالاب انزلی شویم.

کوچکی نژاد با اشاره به اینکه با کمک دولت اقدامات مثبت و قابل توجهی در زمینه احیای تالاب‌ها صورت گرفته است، افزود: دولت برای احیای تالاب ارومیه و جلوگیری از خشکی این تالاب اقدامات خوبی صورت داده اما باید منابع دولتی برای این موضوع اختصاص یابد البته میزان این منابع خیلی محدود و کنترل‌کننده نیست، فلذا ما بیشتر روی رودخانه‌های ورودی تالاب انزلی متمرکز هستیم، به ویژه بر روی پسماند شهر رشت که در تلاشیم با تصفیه این رودخانه‌ها مانع ورود آلودگی‌های کمتری به تالاب انزلی شویم.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha