مدیرکل سابق پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر، با تاکید بر لزوم آگاهی نسبت به اعتیاد گفت: نوجوانان از دوره تحصیلی متوسطه اول (سنین 12 تا 14 سالگی) باید در مورد اعتیاد، اطلاعات مناسب سن خود را دریافت کنند و از سنین پایین تر در مهدکودک و دبستان با مضرات سیگار آشنا شوند.

بودجه پیشگیری از اعتیاد دانش آموزان صرف هزینه های جاری می شود

سلامت نیوز: مدیرکل سابق پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر، با تاکید بر لزوم آگاهی نسبت به اعتیاد گفت: نوجوانان از دوره تحصیلی متوسطه اول (سنین 12 تا 14 سالگی) باید در مورد اعتیاد، اطلاعات مناسب سن خود را دریافت کنند و از سنین پایین تر در مهدکودک و دبستان با مضرات سیگار آشنا شوند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،هومان نارنجیها اظهار داشت: هر گروه سنی مبتنی بر اقتضا و شرایط خاص خود باید اطلاعات متناسب با اعتیاد را دریافت کند و این مساله را می توان از تحقیقات ملی استخراج کرد؛ به عنوان نمونه باید دید براساس مطالعات و پژوهش ها، افراد از چه سنی ممکن است با ماده «گل» آشنا شوند و در چه سنی ممکن است براساس تاثیرات محیطی و فرهنگی نگاه مثبتی به مصرف این ماده در آنان به وجود آید تا طبق آن، پیش از این دوره، آموزش های پیشگیرانه به آنها داده شود.


وی با تاکید بر ضرورت مهارت آموزی نسبت به مسایل مختلف زندگی به کودکان و نوجوانان افزود: اگر به نوجوانان اطلاعات صحیح، مستند و مستدل ارائه شود، می پذیرند و از مصرف اینگونه مواد پرهیز می کنند اما درحال حاضر برنامه های پیشگیرانه در کشور ما به درستی یا به موقع اجرا نمی شوند و خانواده ها و والدین هم اطلاعات کافی در این زمینه ندارند تا آن را در اختیار فرزندان خود قرار دهند.
نارنجیها درباره اینکه چه مهارت هایی برای پیشگیری از اعتیاد مهمتر است، گفت: آموزش امتناع یا نه گفتن، تصمیم گیری، دوست یابی، حل مساله، کنترل خشم و مدیریت استرس و مهارت برقراری ارتباط موثر، جزو مهارت هایی است که در پیشگیری از اعتیاد نقش موثری دارند.

* بودجه پیشگیری اعتیاد صرف هزینه های جاری می شود
پژوهشگر اعتیاد با تاکید بر اندک بودن بودجه پیشگیری از اعتیاد، افزود: وضعیت کنونی اقدامات پیشگیرانه در زمینه اعتیاد نامطلوب است و اگر برای پیشگیری از اعتیاد به هر دانش آموز تنها یک خودکار با شعار پیشگیری داده شود، هزینه ای بالغ بر 14 میلیارد تومان دارد که با کل بودجه پیشگیری اصلا همخوانی ندارد.
مدیرکل سابق فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر اضافه کرد: با این بودجه مختصر نمی توانیم موفق عمل کنیم؛ زیرا پوشش برنامه های پیشگیری و اقدامات فرهنگی تابع بودجه ای است که برای این امر تخصیص داده می شود و البته در شرایط کنونی هم امکان افزایش بودجه برای این مقوله چندان فراهم نیست.
پژوهشگر حوزه اعتیاد یادآور شد: از آنجا که امکان افزایش بودجه برای برنامه های پیشگیرانه در مدارس، محیط های کاری یا نظامی وجود ندارد، به نظر می رسد با توجه به امکانات موجود باید رسانه ها پرقدرت در این زمینه کار کنند و دستگاه های متولی هم برای این مساله هزینه کنند اما بسیاری از دستگاه ها بودجه های اندک پیشگیری را هم صرف هزینه های جاری می کنند.
وی تصریح کرد: بسیاری از دستگاه ها گویی پیشگیری از اعتیاد را هزینه اضافه و سربار برای دستگاه های دولتی می دانند و تصور این است که مساله پیشگیری خواسته ای است که تنها موردنظر ستاد مبارزه با مواد مخدر است.
نارنجیها یادآور شد: «پیشگیری بهتر از درمان» شعاری است که به طور مستمر مطرح می شود ولی اینکه در این زمینه چه میزان ضرورت و اهمیت وجود دارد، جای بحث دارد.

* تنوع زیاد مواد مخدر صحیح نیست
مدیر کل سابق فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: دایره مواد مخدر و محرک مشخص است و آنگونه نیست که در رسانه ها انعکاس داده می شود که به طور مثال ماده مخدر جدیدی کشف شد یا اینکه کارشناسان از انواع و تنوع بسیار زیاد مواد مخدر صحبت می کنند.
نارنجیها درباره تنوع مواد مخدر و محرک افزود: مواد اولیه مخدر و محرک یکسان است و اینکه گفته می شود هر روز ماده مخدر جدیدی وارد بازار می شود، صحت ندارد.
وی اظهار داشت: تنها موردی که در خصوص مواد مخدر و محرک تغییر می کند، ترکیب این مواد است که با نام های مختلف به بازار عرضه می شود و افراد سودجویی که آن را عرضه می کنند برای جلب نظر مشتریان نام های مختلفی را عنوان می کنند و در میان مصرف کنندگان و جامعه این تصور به وجود می آید که هر روز ماده مخدر جدیدی تولید می شود.
نارنجیها تصریح کرد: هرچند برخی از کارشناسان معتقدند که بیش از صدها نوع ماده مخدر و محرک وجود دارد اما پایه این مواد یکسان است و با بررسی مواد اولیه آنها شاید از 50 نوع بیشتر نباشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha