سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۵
کد خبر: 250518

هفته اهدای خون فرصتی طلایی برای كمك به بسط نوع دوستی در جامعه است. اهدای خون علاوه بر اهدای محبت و شادمانی بین افراد از بسیاری حوادث تلخ، درد، رنج ها و از هم پاشیدگی خانواده‌ها جلوگیری می‌کند.

زندگی هدیه كنیم

سلامت نیوز:منصوره میرقاسمی هفته اهدای خون فرصتی طلایی برای كمك به بسط نوع دوستی در جامعه است. اهدای خون علاوه بر اهدای محبت و شادمانی بین افراد از بسیاری حوادث تلخ، درد، رنج ها و از هم پاشیدگی خانواده‌ها جلوگیری می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ، قطرات خون من و تو می‌تواند جان انسانی را در آستانه مرگ نجات بخشیده، شادی و طراوت را به زندگی او هدیه دهد.سازمان انتقال خون ایران در نهم مرداد ۱۳۵۳ شمسی به منظور سامان بخشیدن به وضع آشفته خون رسانی و ترویج فرهنگ اهدا، تهیه و تامین خون و فرآورده های سالم، مطمئن و رایگان برای رفع نیاز بیماران نیازمند، به خصوص مبتلایان به تالاسمی، هموفیلی و لوسمی به وجود آمد.

از آن زمان به بعد سالروز تاسیس این سازمان در کشورمان به عنوان روز اهدای خون نام‌گذاری شد. جمع آوری خون از داوطلبانِ اهدای خون و آماده سازی آن برای نجات بیماران و مصدومان، ایجاد پایگاه در بیمارستان‌ها و واحدهای سیار و ثابت برای تهیه خون، ثبت اطلاعات لازم به منظور دعوت برای اهدای خون به هنگام ضرورت و توزیع خون و فرآورده‌های آن به مراکز درمانی و بیمارستان ها و ... از جمله اقدامات سازمان انتقال خون ایران به شمار می رود.به گفته کارشناسان، هر انسان بالغ بین هفده تا65 سال سن، با وزن تقریبی 50 کیلوگرم، حدود پنج و نیم تا 6 لیتر خون در بدن خود دارد و با اهدای 250 تا 450 سی سی از خون خود به همنوع خویش، علاوه بر حفظ سلامتی خویش کمک شایانی به نجات انسان‌های دیگر می‌کند.

علاوه بر کمک به همنوع اهدای خون می‌تواند در کشف بیماری‌های پنهان در اهداکننده کمک شایانی کند. شایان ذکر است هر فرد سالم می تواند در هر سال تا چهار بار با فاصله هشت هفته (دو ماه) خون اهدا کند. تنها خانم‌ها در دوران قاعدگی و بارداری باید از خون دادن امتناع کنند.طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی ۷۳ کشور در سال ۲۰۱۵ موفق شدند ۹۰ درصد خون‌ مورد نیازشان را از اهداکنندگان داوطلب و بدون پاداش دریافت کنند. از طرفی هنوز ۷۲ کشور در جهان، حداقل ۵۰ درصد خون مورد نیازشان را از طریق خانواده، جانشین یا در مقابل دریافت پول دریافت می‌کنند.

این درحالی است که ایران جزو کشورهایی است که به شاخص اهدای خون ۱۰۰ درصد داوطلبانه رسیده و این موضوع در سازمان بهداشت جهانی ثبت شده است.یک اهداکننده قبل از اهدای خون باید یک وعده غذای مناسب میل کرده باشد و میزان آب بیشتری نسبت به روزهای گذشته نوشیده باشد. تا حد امکان از خوردن قرص آسپرین به مدت 48 ساعت خودداری کرده و نام و مقدار داروهای مصرفی خود را به یاد داشته باشد تا در صورت لزوم در اختیار مسئول خونگیری قرار دهد. توصیه می شود قبل از اهدای خون پرستار یا پزشک به مشاوره سلامتی فرد پرداخته، در نتیجه فرد یک چک‌آپ رایگان نیز شده و وضعیت سلامت او مورد بررسی قرار بگیرد.

نکته بسیار مهم در امر اهدای خون این است که افرادی که دچار بیماری هایی همچون ایدز، هپاتیت، ابولا و سایر بیماری‌های خطرناک قابل انتقال از طریق خون هستند، باید از اهدای خون جلوگیری کرده و به این مهم توجه جدی داشته باشند. از فواید مهم اهدای خون می توان به موارد ذیل اشاره کرد: جلوگیری از بروز خطر هموکروماتوز که نوعی عارضه سلامتی است که به علت جذب بیش از حد آهن توسط بدن ایجاد شده، از طریق اهدای خون به‌طور كامل کنترل می‌شود. از طرفی اهدای خون می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان موثر باشد.

با اهدا کردن، خون پاکسازی می‌شود و مواد سمی و ایجاد کننده سرطان در بدن تا حد زیادی از بین می‌رود. همچنین اهدای خون در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و کبدی ناشی از میزان زیاد آهن در بدن مفید است. از طرفی پس از اهدای خون، بدن شروع به فعالیت برای پرکردن گویچه‌های خونی و تامین مقدار مورد نیاز خون بدن می‌کند که این سبب تولید سلول‌های جدید خونی و کمک به افزایش سلامت بدن می کند.از نکات بسیار مهمی که می توان در فرآیند اهدای خون به آن اشاره داشت مشخص شدن بیماری های احتمالی در فرد اهداکننده است.

بیماری هایی که تا به امروز به صورت پنهانی در بدن فرد وجود داشته، با اهدای خون مشخص و بارز می‌گردد.کار نیک اهدای خون به یک انسان، احساس ناب کمک به همنوع وجود آدمی را پر می سازد. اهدای خون سبب نجات جان زندگی هزاران نفر می‌شود و انجام این کار باعث ایجاد حسی خوب در فرد، افزایش مقبولیت اجتماعی و صد‌ها فایده و سود دنیوی و اخروی می شود.باشد که این امر خداپسندانه تنها در ایام خاص مثل سالروز این روز یا ایامی مثل ماه مبارک رمضان و... به یاد هموطنان نیفتد و در کل سال به این امرخداپسندانه و عامه پسند بپردازیم. باشد که با قطرات خون من و تو که ساده و آسان و بدون دغدغه بیماری زندگی را به سر می کنیم، بیمارانی از تخت بیمارستان ها برپاخیزند و به زندگی عادی و شاد خود بازگردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha