شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۳
کد خبر: 250807

نیمه تابستان است و چند روز دیگر، تعطیلات مناسبی در تقویم خودنمایی می‌کند. آفتاب کشنده تابستان قصد کوتاه آمدن ندارد و همچنان می‌تابد. رؤیای رسیدن به سرزمین‌های خنک خیلی‌ها را راهی جاده‌های دور می‌کند. سفری که در تابستان صورت می‌گیرد با سفر‌ در فصل‌های دیگر یک تفاوت اساسی دارد؛ بدن گرمای هوا را باید به‌صورت ویژه تحمل کند، هضم غذا فرایند ساده‌ای نیست و بیماری‌ها به سادگی مسافران را مبتلا و زمینگیر می‌کنند.

رمز‌های سفر بی‌خطر

سلامت نیوز: نیمه تابستان است و چند روز دیگر، تعطیلات مناسبی در تقویم خودنمایی می‌کند. آفتاب کشنده تابستان قصد کوتاه آمدن ندارد و همچنان می‌تابد. رؤیای رسیدن به سرزمین‌های خنک خیلی‌ها را راهی جاده‌های دور می‌کند. سفری که در تابستان صورت می‌گیرد با سفر‌ در فصل‌های دیگر یک تفاوت اساسی دارد؛ بدن گرمای هوا را باید به‌صورت ویژه تحمل کند، هضم غذا فرایند ساده‌ای نیست و بیماری‌ها به سادگی مسافران را مبتلا و زمینگیر می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری، سفری که می‌تواند برای مدتی به افراد انرژی بدهد با یک سهل‌انگاری اعضای سفر می‌تواند به چالش کوتاه یا بلندمدت تبدیل شود. در این گزارش سعی شده تا برای مسافرت تابستانه چند نکته یادآوری شود.

1-مهم‌ترین کاری که می‌توانید در سفر انجام دهید خواب است. بدن شما به استراحت کافی نیاز دارد؛ به‌خصوص در سفر. سفر ماشینی بیشتر از هر نوع سفر تن را خسته می‌کند. برای لذت بردن از سفر، ماندگاری انرژی و سلامت روان پس از سفر باید به مقدار کافی خواب عمیق و با کیفیت داشته باشید. بعد از پیاده‌روی زیاد در طول سفر، چند ساعتی بخوابید. بدن با خواب نیروی خود را بازیابی می‌کند.

2- همه نقاط دیدنی شهر‌ها را در یک روز نبینید. اگر قصد دارید به یک شهر توریستی بزرگ سفر کنید، می‌توانید دیدن اماکن تاریخی و توریستی را طی چند روز انجام دهید. بین هر مکان تاریخی تا مکان دیگر فاصله بیندازید و در کافه‌ها استراحت کنید.

3- تمرینات ورزشی را طی روز فراموش نکنید. اول صبح عضلات دست و پای خود را کشش دهید. روز خود را با تنفس شکمی و عمیق آغاز کنید. اگر هوا گرم نیست، بیشتر مسیرها را پیاده طی کنید و برای معاشرت با آدم‌های محلی بیشتر از عکاسی از آنها وقت بگذارید. ورزش روزانه را فراموش نکنید. سفر به‌معنای توقف در ورزش روزانه نیست اگر آدم ورزشکاری هستید، چند حرکت ورزشی ساده را انتخاب کنید که می‌توانید در هتل و محل اقامتتان انجام دهید.

4- صبحانه را به هیچ‌ عنوان حذف و یک راست وعده صبحتان را به ناهار وصل نکنید. می‌توانید کمی جوی دو سر بگیرید و با شیر داغ در هتل مخلوط کنید و با کمی آجیل بخورید. برخی نانوایی‌ها علاوه بر نان ساده، نان قندی، نان خرما و کیک یزدی هم می‌پزند، اگر فرصت ندارید حتما قبل از ناهار در سفر یک خوراکی سالم میل کنید. متخصصان تغذیه می‌گویند صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی است که انرژی روز شما را تأمین می‌کند.

5- ساندویچ‌های خانگی تهیه شده از نان، پنیر، گوجه ‌فرنگی و خیار، یا نان، کره، تخم‌ مرغ آب ‌پز و سفت شده خیار شور و گوجه ‌فرنگی، یا کوکوی سیب‌زمینی، کتلت‌های خانگی و شامی‌های تهیه شده در منزل و یا به همراه داشتن مقداری عسل یا مربا، مقداری گردو و چند عدد لیوان و بشقاب یک‌بار مصرف، سبزیجات، میوه‌های شسته و ضدعفونی شده و تنقلاتی همچون نخودچی، کشمش، انجیر، بادام، گردو، پسته، خرما و فلاسک آب جوشیده جهت تهیه چای شما را طی مسیر سفر کاملا راضی خواهد کرد. برای صبحانه از پنیر و مربای کوچک استفاده کنید تا مجبور نباشید اضافه آن را تمام مدت سفر با احتیاط حمل کنید. تخم مرغ به شرطی که تازه باشد و جای امنی در کوله قرار بگیرد، تا 2روز قابل حمل است.

6-دهیدراته شدن بدن، یا کم آبی و تشنگی در طول سفرهای تابستانی امری معمول است. کم‌آبی می‌تواند خستگی یک سفر را در تنتان نگه دارد. همیشه با خود بطری آب شخصی داشته باشید. می‌توانید کمی میوه تمیز هم به آن اضافه کنید تا رایحه آن تمام مدت مصرف با شما باشد. پیش از تشنگی آب بنوشید. احساس تشنگی فریاد بلند بدن برای کم آبی است. نوشیدنی‌های قندی را جایگزین آب نکنید. نوشابه و آب میوه‌های صنعتی سرشار از قند هستند و کالری زیادی به بدن وارد می‌کنند. کالری مضاعفی را که معمولا از طریق غذاهای محلی به بدن وارد می‌شود با مصرف نکردن نوشیدنی‌های قندی مثل نوشابه، کمی معتدل کنید. با نوشیدن آب‌میوه‌های طبیعی به‌خصوص لیموی تازه بدن می‌تواند فرایند تعریق را سالم تر انجام دهد. در طول مسیر سفر از بطری‌های آب معدنی که در یخچال‌های فروشگاه‌ها به مرحله انجماد نرسیده‌اند استفاده کنید. پزشکان معتقدند که با یخ زدن آب در بطری‌های یک‌بار مصرف مواد شیمیایی دیواره ظرف که سرطان‌زاست در آب حل می‌شود و همان تأثیر آب داغ را بر ظرف‌های پلاستیکی دارد. بنابراین به‌جای بطری‌های پلاستیکی از فلاسک‌هایی که جداره فلزی یا شیشه‌ای دارند استفاده کنید. درون مثلثی که در انتهای بطری‌های پلاستیکی برای مصرف آب داغ و یخ حک شده باید عدد ۶ نوشته شده باشد. علاوه بر این آب ناسالم ممکن است بیماری‌های ویروسی مثل هپاتیت A و E، فلج‌اطفال، اسهال‌های ناشی از روتاویروس‌ها یا ویروس‌های روده‌ای، یا بیماری‌های باکتریایی مثل تب تیفوئید، اسهال خونی باسیلی، اسهال ناشی از اکولای و حتی وبا، یا تک‌یاخته‌هایی مثل آمیب، ژیاردیا و انگل‌هایی مثل کرم قلابدار، کیست هیداتیک، کرم کدو و کرم نواری را به مصرف‌کنندگان بی‌‌احتیاط و ناآگاه منتقل کند. علاوه بر آلودگی‌های فوق‌‌الذکر، اغلب آب‌های قابل دسترس در مسیر حرکت، ممکن است حاوی مواد سمی و شیمیایی ناشی از زباله‌های صنعتی و کشاورزی باشند. بنابراین هیچ‌گاه هوس نکنید که کنار رودخانه‌ای حتی بکر بایستید و آب بنوشید. برای جلوگیری از هرگونه بیماری، همراه بردن آب سالم و گوارا جهت نوشیدن یا برای شست‌‌وشو در مسیر سفر توصیه می‌شود.

7-درست است که شما در سفرید و آمده‌اید استراحت کنید، ولی پختن غذا در اقامتگاه‌هایی که تجهیزات پخت‌وپز داشته باشد بر سلامت وعده غذایی مهر تضمین می‌زند. اگر به سفر طولانی می‌روید حتما چند وعده را خودتان بپزید. درصورت اقامت طولانی مدت برخی هتل‌ها اجازه آشپزی را به شما را می‌دهند. غذای کبابی را به غذای سرخ‌شده ترجیح بدهید. به‌جای سیب‌زمینی سرخ شده سوپ سفارش دهید.

8- در سفر بیشتر از زندگی عادی و روزمره دست‌هایتان را بشویید. اگر آب و صابون در اختیارتان نبود از ضد‌عفونی کننده‌ها استفاده کنید. تماس با اشیاء و آدم‌ها و دستگیره درها و... آلاینده‌های بیماری‌زا را به شما منتقل می‌کند.

9-هارا هاچی بو» یک توصیه ژاپنی است؛ به این معنا که تا 80درصد خود را سیر کنید. در سفر این توصیه ژاپنی کمک می‌کند به 100سالگی برسید. تعداد وعده‌های غذایی را زیاد کنید و حجم مصرف را کم. پیدا کردن رستوران بین راهی سالم و تمیز کار ساده‌ای نیست، اگر مجبور به توقف هستید، آنی را انتخاب کنید که راننده‌های کامیون انتخاب می‌کنند. آنها به تجربه دریافته‌اند که غذای خوب را کجا می‌توان پیدا کرد. افزودن چاشنی‌های بسیار تند به مواد غذایی امکان تشخیص فساد آن را از بین می‌برد بنابراین از خورش‌ها و خوراک‌های تند در رستوران‌های بین‌راهی که بدان اطمینان ندارید استفاده نکنید. تا می‌توانید از خوردن گوشت قرمز در رستوران‌های بین‌راه خودداری کنید تا برسید به شهری که می‌توانید رستوران قابل اعتمادتری پیدا کنید. کباب کوبیده، همبرگر و به‌طور کلی فرآورده‌های حاوی گوشت چرخ کرده می‌توانند ناخالصی فراوان را در خود پنهان کنند همچنین به‌دلیل نرسیدن حرارت لازم در زمان پخت به قسمت‌های داخلی و مرکز چنین غذاهایی، آلودگی‌های اولیه و ثانویه از بین نمی‌روند و به راحتی با مصرف چنین موادی انواع انگل‌ها، میکروب‌ها و سموم آنها به بدن مصرف‌کنندگان منتقل می‌شود.

10-در سفر معمولا بیشتر روز را بیرون از فضای بسته به‌سر می‌برید بنابراین از پوست خود در برابر آفتاب مراقبت کنید. هر جای کشور که سفر کنید SPF کرم ضد‌آفتاب نباید کمتر از 30 باشد.

خوردنی‌های مجاز در سفر

 تا می‌توانید در طول سفر غذاهای سبک و گیاهی مصرف کنید. رستوران‌هایی را انتخاب کنید که می‌دانید سالاد سالم و تمیز سرو می‌کنند. اگر دسترسی به سبزیجات دارید و می‌توانید آن را خودتان تمیز بشویید، سالاد و سبزی و میوه را در سفر بیشتر از گوشت قرمز مصرف کنید. به جای صبحانه یا میان وعده هم می‌توانید میوه بخورید. سیب و موز و پرتغال را تقریبا می‌توانید در فروشگاه‌های همه جای دنیا خریداری کنید. اگر در سفرهای طولانی، خود را از خوردن میوه‌های تازه محروم کنید عوارض آن نه‌تنها در سفر بلکه پس از آن نیز وجود خواهد داشت. قبل از خروج از شهر به میزان کافی میوه خریداری کرده و پس از شست‌وشو در کیسه مناسب قرار دهید و به جای میان وعده از آن استفاده کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha