سیدباقرمداح با اشاره به نقش کلیدی پرستاران در نظام بهداشت و درمان گفت: نباید جامعه پرستاری درگیر مدرک‌گرایی شود.

جامعه پرستاری نباید درگیر مدرک‌گرایی شود

سلامت نیوز:سیدباقرمداح با اشاره به نقش کلیدی پرستاران در نظام بهداشت و درمان گفت: نباید جامعه پرستاری درگیر مدرک‌گرایی شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ،سادات سید باقر مداح مادر پرستاری نوین ایران افزود: تربیت پرستاران حرفه‌ای در سطح لیسانس یک ضرورت است و نباید جامعه پرستاری درگیر مدرک‌گرایی شود بلکه  با توجه به نیاز جامعه به  پرستاران حرفه ای باید  در سطح لیسانس تربیت نیرو داشته باشیم .

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در ادامه گفت:  کارگاه‌های آموزشی  به عنوان واحدهای درسی برای دانشجویان ارشد و دکترای رشته‌های روان پرستاری و سلامت جامعه طراحی شده و برگزاری این کارگاه ها از مصوبات شورای برنامه‌ریزی است .

وی اظهار کرد: دانشجویان ارشد و دکترا مانند کلاس‌های درسی  در این دوره ها شرکت می کنند و  با گذراندن کارگاه‌هایی که گروه پرستاری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی طراحی کرده است می‌توان گفت پرستاران کارآموزی را به کارورزی تبدیل کرده‌اند و می‌توانند در فرآیند تشخیص پرستاری و مداخلات مستقیم موثر واقع شوند.

مداح  ارتباط مستقیم و تعامل دانشجویان ارشد و دکترای رشته پرستاری را یکی از ضروریات دانست و افزود: باید پرستاران با گذراندن دوره‌های آموزشی در صدد ارتقای خدمات و حمایت از بیماران کشور باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی وتوانبخشی گفت: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در گروه پرستاری موسس بسیاری از شاخه‌های پرستاری نظیر  رشته روان‌پرستاری و سالمندی و  رشته های این دانشگاه، کارآمد محسوب می‌شود و می توانیم با توسعه رشته های پرستاری اجتماع محور برای ارتقاء سلامت جسمی و روحی بیماران برنامه ریزی داشته باشیم.

نباید فکر کنیم پرستاری سالمندی معطوف به سرای سالمندان است

وی تعامل کارشناسان پرستاری در گرایش‌های روان‌پرستاری و سالمندی با گروه‌های هدف را امری ضروری دانست وافزود: نباید فکر کنیم که پرستاری سالمندی معطوف به سرای سالمندان است بلکه  با توجه به آمار روبه رشد سالمندی ایران درسال های آتی باید در پارک، مساجد و سایر اماکن تعامل خوبی با سالمندان داشته باشیم و با غربالگری آنها درصدد ارجاع این گروه‌ها به مراکز باشیم.

وی اظهار کرد: طراحی بسیاری از سرفصل‌های آموزشی، برنامه‌ریزی‌های مطلوب و بازنگری‌ها در گروه پرستاری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی دیده می‌شود که با چنین فعالیت‌هایی می‌بینیم که بورد سوانح و بلایا، رشته‌های پرستاری سالمندی و روان‌پرستاری در این مرکز کلید خورده است و با توجه به توانمندی خوب این دانشگاه باید نتایج خوبی از کارورزی دانشجویان تحصیلات تکمیلی ارائه شود.

پرستاران خط مقدم درمان و پیشگیری در جامعه

مداح با اشاره به رسالت خطیر پرستاران در امر بهداشت و درمان اظهار کرد: پرستاران خط مقدم درمان و پیشگیری هستند و اگر دانشجویان تحصیلات تکمیلی در پرستاری  در کارگاه‌ها به خوبی حضور پیدا کنند و این کارورزی‌ها را جدی بگیرند می‌توانیم شاهد جریانات علمی و آموزشی خوبی از سوی این گروه‌ها به سایر دانشجویان باشیم.

وی گفت: دانشجویانی که در کارگاه‌های دوره‌ای دانشگاه‌های علوم بهزیستی و توانبخشی حضور پیدا خواهند کرد در گام‌های بعدی رهبریت گروه‌های دانشجویی را بر عهده خواهند بود و به عنوان استاد و مدرس به تربیت دانشجویان می‌پردازند که از این حیث اهتمام دانشجویان پرستاری و نقش آنان حائز اهمیت است.

مادر پرستاری نوین ایران در ادامه افزود: چیزی که در جوامع علمی و درمانی به در حال فراموشی است استقبال حداکثری از تحصیلات تکمیلی در مقطع دکترا که نباید این اصل را فراموش کرد که تحصیلات پایه‌ای برای همگان حائز اهمیت است و کیفیت خدمت باید ملاک به کارگیری افراد باشد.

نباید جامعه پرستاری درگیر مدرک‌گرایی شود

مداح افزود: ضرورت تربیت پرستاران حرفه‌ای در سطح لیسانس یک ضرورت است و نباید جامعه پرستاری درگیر مدرک‌گرایی شود بلکه اخلاق و تعصب حرفه‌ای از موضوعات پراهمیت در جامعه پرستاری  است و مردم نیازمند خدمت حرفه‌ای هستند و  امیدواریم جامعه پرستاری درگیر مدرک‌گرایی نشود و خدمات حرفه‌ای و شایسته‌ای را به جامعه  ارائه کند.

مداح در پایان نقش پرستاران را نقش کلیدی در نظام بهداشت و درمان دانست و افزود: پرستاران باید به اهمیت و ارزش نقش پرستاری و خدمت‌رسانی به جامعه آگاه باشند تا بتواند خدمات حرفه‌ای را با کیفیت بیشتر و خدمات بیشتر به سطوح مختلف جامعه ارائه کند.

                                                                                                                                     
                                                                                   
                                                                                                                

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha