درست مثل سکته مغزی، در یک لحظه اتفاق می‌افتد. درست در یک چشم به‌هم‌زدن؛ جریان خون در شبکیه چشم‌تان مسدود می‌شود و تاری‌دید یا کوری چشم، بدون هیچ هشدار قبلی شما را درگیر خود می‌کند. در زمان رخ‌دادن سکته چشمی، شریان‌هایی که خون را به بافت‌ می‌برند و وریدهایی که خون را از بافت برمی‌گردانند، مسدودشده و توانایی انجام وظیفه خود را از دست می‌دهند.

چشم‌تان سکته کرده؟

سلامت نیوز: درست مثل سکته مغزی، در یک لحظه اتفاق می‌افتد. درست در یک چشم به‌هم‌زدن؛ جریان خون در شبکیه چشم‌تان مسدود می‌شود و تاری‌دید یا کوری چشم، بدون هیچ هشدار قبلی شما را درگیر خود می‌کند. در زمان رخ‌دادن سکته چشمی، شریان‌هایی که خون را به بافت‌ می‌برند و وریدهایی که خون را از بافت برمی‌گردانند، مسدودشده و توانایی انجام وظیفه خود را از دست می‌دهند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، وقتی سلول‌های شبکیه چشم‌تان، اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت نمی‌کنند، زمینه برای سکته چشمی فراهم می‌شود. در چنین شرایطی، تنها چند دقیقه زمان کافی است تا آسیبی جدی و غیرقابل درمان به چشم وارد شود.
 
چرا این اتفاق می‌افتد؟
معمولا انسداد در شریان‌ها از لخته‌شدن خون حاصل می‌شود و وقتی لخته خون به شبکیه می‌رسد، می‌تواند از آنجا به بقیه اندام‌های بدن انتقال پیدا کند و حتی زمینه را برای سکته مغزی فراهم کند.
افرادی که دچار سکته چشم می‌شوند معمولا علائم هشداردهنده کمی را تجربه می‌کنند. اغلب آن‌ها به محض بیدارشدن از خواب صبحگاهی، بدون هیچ احساس دردی، دچار کاهش بینایی در یک چشم می‌شوند؛ برخی دیگر هم یک ناحیه تاریک یا سایه‌ای را در نیمه بالایی یا پایین میدان بینایی خود می‌بینند.
در معرض این مشکل قرار دارید اگر ...
40 سال یا بیشتر سن دارید
مرد هستید
سیگار می‌کشید
رادیوتراپی کرده‌اید
کلیه‌هایتان بیمار است
اختلال لخته‌شدن خون دارید
به خاطر دیابت دارو مصرف می‌کنید
به مشکلات قلبی مثل فیبریلاسیون دهلیزی دچار هستید
دیواره عروق خونی‌تان التهاب دارد
بار دارید
آب‌سیاه دارید
چشمتان سکته کرده اگر ...
ناگهان تغییری در دیدتان رخ داده
به نور حساس شده‌اید
تنها یکی از چشم‌هایتان درگیر این موضوع شده
احساس درد نمی‌کنید
بخشی از دیدتان تار شده
احساس می‌کنید یک لکه روی چشمتان بر بینایی شما تاثیر گذاشته


چه باید کرد؟
انجام معاینات چشمی یا آزمایش‌های کامل برای بررسی لخته‌شدن خون در بدنتان، اولین اقدام بعد از باخبرشدن از مشکل اصلی است.
اگر لخته‌ای که روی چشمتان است، بزرگ و در موقعیت نامناسب نباشد، احتمال اینکه بتوانید مشکل را به‌طور کامل برطرف کنید، زیاد است. اما در صورت تاخیر در پیگیری موضوع یا شدید بودن آن، ممکن است برای همیشه بینایی‌تان را از دست بدهید.
اگر تا امروز به این مشکل دچار نشده‌اید، اما نگران ابتلا به آن هستید، سعی کنید فشارخون و قند خونتان را کنترل کنید. متخصصان می‌گویند دیابت، فشارخون و کلسترول بالا، زمینه را برای ابتلا به این مشکل فراهم می‌کنند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha