سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۲
کد خبر: 251050

گشودن درهای منطقه حفاظت شده «قمیشلو» به روی گردشگران با درخواست نماینده شهر «تیران» روی میز استاندار اصفهان رفت. خبری که می‌تواند بعد از منتفی شدن معدنکاوی در منطقه حیات وحش «موته»، یک بار دیگر صدای اعتراض فعالان حوزه محیط زیست اصفهان را بلند کند. البته «سید رحمان دانیالی» مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان در اعتقاد دارد که هنوز برای قضاوت آنچه قرار است در پارک ملی و پناهگاه حیات وحش قمیشلو اتفاق بیفتد، زود است.

نفس اصفهانی‌ها را نگیرید

سلامت نیوز:گشودن درهای منطقه حفاظت شده «قمیشلو» به روی گردشگران با درخواست نماینده شهر «تیران» روی میز استاندار اصفهان رفت. خبری که می‌تواند بعد از منتفی شدن معدنکاوی در منطقه حیات وحش «موته»، یک بار دیگر صدای اعتراض فعالان حوزه محیط زیست اصفهان را بلند کند. البته «سید رحمان دانیالی» مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان در  اعتقاد دارد که هنوز برای قضاوت آنچه  قرار است در پارک ملی و پناهگاه حیات وحش قمیشلو اتفاق بیفتد، زود است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ،اما «مرتضی جمشیدیان» فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان به خبرنگار ما می‌گوید: «قمیشلو «ریه تنفسی» اصفهانی هاست و مسئولان نباید اجازه دست‌اندازی به آن بدهند.»

بی‌خبری قمیشلو از تصمیم جدید
«مرتضی جوهری» رئیس اداره پارک ملی و حیات وحش قمیشلو از آنچه در استانداری اصفهان برای این منطقه حفاظت شده نوشته می‌شود، بی‌خبر است. او ، انجام طرح گردشگری قمیشلو را حتمی می‌داند. جوهری یکی از جاذبه‌های گردشگری قمیشلو را قلعه «ضل‌السلطان» می‌داند که افراد بسیاری را به سمت آهوان آن در 25 کیلومتری اصفهان می‌کشاند. حرف‌های او این سؤال را پیش می‌آورد که آیا استانداردها اجازه می‌دهد که یک طرح گردشگری در قدیمی‌ترین منطقه حفاظت شده کشور، انجام شود؟ جوهری پارک ملی را بالاترین نوع حفاظت در محیط زیست می داند و می گوید: «قرار نیست که قمیشلو محل رفت و آمد افراد شود یا هرگونه ساخت و ساز در آن مجاز باشد.» او انجام طرح‌های گردشگری در این پارک ملی را تنها با مجوز محیط زیست، زیر نظر کارشناسان آن و با شرایط خاص، انجام شدنی می‌داند.


غمزه‌های قمیشلو بلای جان پارک
فرمانده یگان حفاظت استان هم این منطقه را قدیمی‌ترین منطقه حفاظت‌شده کشور می‌داند که در مجموع از 7 هزار رأس آهو، قوچ و میش میزبانی می‌کند. او آب پاکی را روی دست همگان می‌ریزد و می‌گوید:«هر اتفاقی که بخواهد در قمیشلو بیفتد، باید با طرح جامع مدیریت آن همخوانی داشته باشد. اگر برنامه‌ها خارج از آن باشد؛ قطعاً موافقت نمی‌شود.» او بر گردشگری مسئولانه در این منطقه تأکید می‌کند و می‌گوید: «قرار نیست که هر کسی بتواند به منطقه بیاید و برود. هم ورود گردشگر و افراد باید مشخص باشد هم خروج آنها. از مسیر مشخصی هم باید وارد شوند.»


باز هم پای نماینده شهر در میان است!
دلنگرانی‌ها از جلسه «محسن مهرعلیزاده» استاندار اصفهان با مجمع نمایندگان استان و شورای اداری شهرستان تیران و کرون، به جان «قمیشلو» می‌افتد اما «سید رحمان دانیالی» مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان اعتقاد دارد هنوز برای قضاوت آنچه قرار است در قمیشلو اتفاق بیفتد؛ زود است. اما این سؤال را هم نمی‌تواند بی‌پاسخ بگذارد که وقتی از قمیشلو به‌عنوان «ریه تنفسی اصفهان» یاد می‌شود؛ چرا باید اجازه انجام طرح‌های گردشگری و عمرانی در آن داد؟ او می‌گوید:«این خواسته مردم تیران و نماینده آنها در مجلس برای ایجاد اشتغال است.» آن‌طور که دانیالی می‌گوید: «یک سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری در قلعه ظل السطان اعلام آمادگی کرده است.»

این قلعه را «ظل السلطان» پسر ارشد ناصرالدین شاه قاجار که حاکم استان‌های مرکزی ایران بود حدود ۱۶۰ سال قبل برای ییلاق خود در قمیشلو می‌سازد. او به شکار علاقه‌ای بی‌نهایت داشت. اما سؤال اینجاست که یک قلعه قاجاری چقدر می‌تواند برای مردم منطقه اشتغالزایی کند که جان 7 هزار جنبنده آن به خطر بیفتد؟ دانیالی پاسخ واضحی به این سؤال نمی‌دهد اما می‌گوید:«باید طرح به سازمان محیط زیست برود تا مشخص شود با قوانین مغایرت ندارد. از سوی دیگر سازمان محیط زیست یک برنامه بین‌المللی هم برای قمیشلو دارد که این طرح باید با آن هم همخوانی داشته باشد.»


زخم‌های قمیشلو
«قمیشلو» همین الان هم زخم کم ندارد. عمیق‌ترین زخم را یک جاده به تن حیات وحش آن زده است. این جاده، هرازگاهی جان یک جنبنده آن را می‌گیرد. جمشیدیان فرمانده یگان حفاظت استان هم هیچ افق روشنی برای جا به جایی این جاده نمی‌بیند اما اعتقاد دارد که با ایجاد روگذر روی جاده، می‌توان تعداد تلفات جاده‌ای آن را پایین آورد. تصادف تنها تهدید این جاده نیست.  بی آبی به جان منطقه حفاظت شده افتاده و آن‌طور که جمشیدیان به «ایران» می‌گوید: «اگر هر روز با تانکر‌های آب آبشخورهای منطقه پر نشود، آهوان آن، لب تشنه از چشمه‌های قمیشلو برمی گردند.»

به گفته او خشکسالی همه چشمه‌های آن را خشک کرده است. 30 محیط بان قمیشلو هر روز با کامیون آب را به منطقه می‌آورند.  جمشیدیان درباره اینکه چرا قمیشلو را ریه تنفسی اصفهان می‌داند هم می‌گوید:«همه جای اصفهان آلودگی هوا دارد. قمیشلو ساخت و ساز ندارد. پوشش گیاهی آن هم تولید اکسیژن می‌کند. بنابراین روی تنفس شهروندان منطقه تأثیر بسیار زیادی دارد.»

فرمانده یگان استان معتقد است که مسئولان باید به این نکته توجه کنند و اجازه دخل و تصرف در قمیشلو ندهند. البته آنچه از جلسه مهرعلیزاده و نمایندگان تیران بیرون آمد تنها قمیشلو را تهدید نمی‌کند. مهرعلیزاده به ایلنا می‌گوید:«برنامه‌های گردشگری زیادی هم برای حیات وحش «موته» دیده شده!» «موته» به تازگی به کمک فعالان محیط زیست از یک معدنکاوی رها یافته اما حیات وحش آن همچنان توسط 9 معدن قدیمی تهدید می‌شود. بنابراین به نظر می‌رسد با برنامه‌های جدید استانداری برای ایجاد طرح‌های گردشگری، اصفهان همچنان در صدر اخبار نگران‌کننده محیط زیستی کشور می‌ماند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha