سوال بزرگی که بیشتر زنان باردار می پرسند این است: "آیا مواد شیمیایی استخر در دوران بارداری بی خطر هستند؟" خوب، پاسخ آسان «بله» یا «نه» نیست. چندین مطالعه انجام شده در مورد این موضوع نتایج غیرقطعی را نشان داده است. برخی احساس می کنند که قرار گرفتن بیش از حد در معرض هوای اشباع شده با کلر می تواند منجر به آلرژی، آسم یا سایر مسائل شود.

کلرِ استخر برای زنان باردار خطرناک است؟

شنا در استخرهای کلردار در دوران بارداری بی خطر است. در واقع، این یک راه عالی – و توصیه شده – برای ورزش در دوران بارداری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از دبامپ دیوید ام پرایور، متخصص FACOG، متخصص اهل سن دیگو، می گوید: «بسیاری از زنان باردار سعی می کنند از هر ماده شیمیایی روی این سیاره اجتناب کنند. من به آنها می گویم که اگر کلر را با سدیم ترکیب کنید، نمک خوراکی به دست می آید.» در حالی که یک مطالعه اروپایی نشان داد که یک محصول جانبی شیمیایی کلر، در مقادیر زیاد، می‌تواند برای زنان باردار و نوزادان آنها خطرناک باشد، پرایور اصرار دارد که شنا کردن یکی از سالم‌ترین فعالیت‌هایی است که یک زن باردار می‌تواند انجام دهد. «بی وزنی در آب تنها چیزی است که بسیاری از زنان سه ماهه سوم من را از دیوانه شدن باز می دارد. "اگر به آنها می گفتم که باید متوقف شوند، سرم را روی یک بشقاب به دستم می دادند."

شنا همراه با پیاده روی، دوچرخه سواری، یوگای قبل از تولد و رقص در صدر فهرست اشکال مفید ورزش های دوران بارداری قرار دارد. فعالیت هایی که باید از آن اجتناب کنید عبارتند از اسکی برف در سراشیبی، اسکی روی آب و اسب سواری.

دکتر فاطمه علیزاده با تأکید بر اهمیت انجام فعالیت‌های فیزیکی و ورزشی برای پیشگیری از ابتلا به برخی بیماری‌ها در دوران بارداری به «ایران» می‌گوید: متأسفانه بسیاری از زنان امروزی گمان می‌کنند هنگام بارداری باید فعالیت‌های خود را محدود کنند یا اگر هوس خوراکی شیرین یا چرب داشته باشند بی‌قید و شرط می‌توانند آن را مصرف کنند.

این طرز فکر باعث بروز بیماری‌های مختلفی مانند دیابت بارداری یا افزایش فشار خون بارداری شده است. این متخصص زنان و زایمان می‌افزاید: برخلاف تصور برخی، زن بارداری که مشکل خاصی ندارد یا جنین وی در معرض خطر نیست می‌تواند روزانه حداقل نیم ساعت ورزش کند. در حقیقت ورزش در بارداری نه تنها ایرادی ندارد بلکه برای حفظ سلامت بیشتر زن باردار و جنین او حائز اهمیت است.
البته اگر زنی قبل از بارداری ورزشکار نبوده نباید در طول مدت بارداری ورزش را به‌صورت حرفه‌ای در پیش بگیرد. اما آنهایی که حرفه‌ای ورزش می‌کنند می‌توانند در بارداری هم به ورزش حرفه‌ای خود ادامه دهند.
وی در مورد میزان و نحوه ورزش در این دوران توضیح می‌دهد: بارداری در سه دوره 3 ماهه خلاصه می‌شود. ورزش در 3 ماهه اول بارداری هنگامی مجاز است که زن باردار از بدون خطر بودن حاملگی مطمئن شود به این معنی که پزشک تأیید کند که جنین تهدید به سقط نیست و دچار خونریزی نشده است.

دکتر علیزاده «شنا» را یکی از مناسب‌ترین ورزش‌ها برای زنان باردار معرفی می‌کند و می‌گوید: شنا کردن ورزش فرح بخشی است که باعث نشاط و شادابی می‌شود. این ورزش همچنین با تقویت و قوام بهتر عضلات به حفاظت از استخوان‌ها کمک می‌کند. از سوی دیگر هنگامی که زن باردار وارد آب می‌شود وزن خود را کمتر احساس می‌کند، به همین دلیل در سه ماهه دوم بارداری که وزن مادر بیشتر می‌شود شنا و حتی راه رفتن در آب می‌تواند دامنه حرکت‌های زن باردار را افزایش داده و دردهای اسکلتی او را کاهش دهد.
شنا، پیاده روی و انجام حرکات یوگا علاوه بر تن آرامی به رفع بی‌خوابی مادر کمک می‌کنند. به‌گفته این متخصص زنان، زایمان و نازایی، انجام حرکات ورزشی مناسب در سه ماهه سوم بارداری هم توصیه می‌شود و البته از میان ورزش‌هایی که زن باردار می‌تواند انجام دهد، باز هم شنا در استخر از همه ورزش‌ها مفیدتر به نظر می‌رسد چراکه هرچه زمان زایمان نزدیک‌تر می‌شود، مادر نیاز دارد تن آرامی را بیشتر تمرین کند تا  هنگام زایمان بتواند از آن سود ببرد. وی خاطرنشان می‌کند: البته استخر رفتن ممکن است خطراتی هم به همراه داشته باشد که از میان آنها می‌توان به عفونت‌های منتقل شونده از راه آب استخر و لیز خوردن و سرخوردن اشاره کرد.
تهدیدی به‌نام کلر؟
همواره این تفکر وجود دارد که کلر موجود در آب استخرها می‌تواند برای زنان باردار یا جنین خطرناک باشد. دکتر علیزاده این موضوع را چنین توضیح می‌دهد: تاکنون هیچ گونه ناهنجاری جنینی یا سقط جنین ناشی از کلر آب استخر گزارش نشده است. اما بهتر است زنان باردار از استخرهایی استفاده کنند که درجه آب در آنجا پایین‌تر از سایر استخرها است.
چراکه در آب گرم گاز کلر آزاد می‌شود و از طریق استنشاق وارد ریه مادر شده به ایجاد حالت تهوع و سردرد بیشتر منجر می‌شود.این متخصص زنان، زایمان و نازایی در ادامه با اشاره به تغذیه زنان باردارمی گوید: بهتر است زنان باردار از همه گروه‌های غذایی در رژیم غذایی خود استفاده کنند. تعداد دفعات صرف غذا را بیشتر و حجم آن را کاهش دهند. همچنین مصرف غذاهای چرب، شور، سرخ کرده و همچنین شیرینی جات را به حداقل برسانند و میوه و سبزیجات تازه، مواد حاوی فیبر، حبوبات و لبنیات را جایگزین آنها کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha