مدیرکل تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر ۳۳ هزار معلم تربیت بدنی در کشور داریم که با توجه به استقرار پایه دوازدهم حدود ۴ هزار نیروی دیگر کم داریم.

کمبود ۴ هزار معلم تربیت بدنی در کشور

سلامت نیوز:مدیرکل تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر ۳۳ هزار معلم تربیت بدنی در کشور داریم که با توجه به استقرار پایه دوازدهم حدود ۴ هزار نیروی دیگر کم داریم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ابتکار ،محمد جعفری، مدیرکل تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی آموزش و پرورش در خصوص تامین نیروی مورد نیاز تربیت بدنی برای مدارس گفت: بعد از اینکه ستاد عالی گسترش و ارتقای فعالیت‌های تربیت بدنی و برنامه‌های دانش‌آموزی با اولویت مدارس دخترانه ابتدایی با حضور وزیر و معاونان وی تشکیل شد، دستورالعملی در این ستاد در خصوص تربیت مدرسان به استان‌ها ابلاغ و دوره‌هایی برای آنها در نظر گرفته شد.

در این زمینه در بعضی از استان‌ها کار با قدرت و قوت شروع شده است. وی ادامه داد:‌ همچنین برای تامین نیروهای تربیت بدنی یک ستاد اجرایی در دفتر تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی تشکیل دادیم که دارای سه کمیته تهیه و تدوین محتوا، کمیته‌ هماهنگی، برنامه ریزی و پیگیری امور و کمیته رسانه است.

او افزود: در کمیته تدوین محتوا؛ سرفصل‌ها و محتوایی زیر نظر صاحب‌نظران جمع‌آوری شده که برای شروع سال تحصیلی در اختیار معلم ابتدایی پایه قرار می‌گیرد، این کتاب جامع تحت عنوان «آنچه معلم پایه باید بداند» است که هم در مورد درس تربیت بدنی و موارد تکمیلی دیگر است.
جعفری با اشاره به اعتباراتی که برای تامین نیرو و آموزش مربیان تربیت بدنی ابلاغ شده است، گفت: حدود ۵ میلیارد تومان در این زمینه به استان‌ها ابلاغ کردیم تا اهداف مربوط به آموزش صورت بگیرد. پس از این آموزش‌ها یکی از اهداف مهم ما این است که بعد از اجرایی شدن طرح و به کارگیری نیروها، کارهای آنها به دقت پیگیری شود.


وی خاطرنشان کرد: هدف ما از این آموزش‌ها فقط تامین نیرو به لحاظ تعداد نیست، بلکه می‌خواهیم معلمان حتی به خاطر سلامتی خودشان هم که شده آموزش ببینند و یا حتی فراتر از این معلم در کلاس درس تخصصی به صورت تلفیقی عمل کنند به این شکل که در کلاس‌های درس ریاضی، علوم و ... برخی دروس را با فعالیت‌های بدنی آموزش دهند.


او اظهار کرد: در حال حاضر ۳۳ هزار معلم تربیت بدنی در کشور داریم که با توجه به استقرار پایه دوازدهم حدود ۴ هزار نیروی دیگر هم کم داریم.
جعفری در پاسخ به این سوال که از میان ۹۵۰۰ نیروی تامین شده از سوی دانشگاه فرهنگیان چند درصد از آن‌ها برای معلمان تربیت بدنی در نظر گرفته شده‌اند، گفت: طبق آماری که من دارم حدود ۷۰۰ معلم تربیت بدنی از میان ۹۵۰۰ نیروی دانشگاه فرهنگیان فارغ التحصیل خواهند شد. همچنین حدود ۶۰۴ نفر نیز از طریق ماده ۲۸ در حوزه تربیت بدنی جذب آموزش و پرورش می‌شوند که در استان‌ها توزیع خواهند شد.


مدیرکل تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که وزیر آموزش و پرورش پیش تر عنوان کرده بود بهتر است باشگاه‌هایی که در نزدیکی مدارس هستند در شیفت صبح فضای ورزشی‌شان را در اختیار دانش آموزان مدارس قرار دهند، این امر چقدر تحقق پیدا کرده است؟ گفت:‌ فعالیت‌های ورزشی دانش آموزان همواره در حیاط مدارس انجام می‌شود، اما ما همه تلاش‌مان را می‌کنیم تا امنیت دانش آموزان را بالا ببریم، زیرا این محیط در معرض گرما، سرما‌ و آلودگی هوا است.


او ادامه داد: صحبتی که وزیر آموزش و پرورش داشت، این بود که سرانه فضای ورزشی آموزش و پرورش کفاف تعداد دانش‌آموزان را نمی‌دهد و بنابراین او دو مطالبه از سایر دستگاه‌ها داشت، اول اینکه سالن‌هایی که الان در اختیار وزارت ورزش و جوانان است و سایر دستگاه‌ها مثل بهزیستی، هلال احمر و شهرداری در شیفت صبح در اختیار مدارس قرار بگیرد. مطالبه دوم نیز این بود که از این به بعد دستگاه‌ها اگر می‌خواهند، سالنی را بسازند با آموزش و پرورش تعامل کنند و در کنار مدارس به ویژه مدارس دختران باشند، زیرا دختران ما محدودیت فضاهای روباز را دارند.


جعفری اضافه کرد: در جلسه ستاد عالی این مطالبات عنوان شده است و پیرو آن ما نامه‌ای را با امضای وزیر تنظیم کرده‌ایم که شامل درخواست‌های ذیل بوده است، اول اینکه مدیران کل آموزش و پرورش ِاستان‌ها که در شورای عالی آموزش و پرورش هستند به در نظر گرفتن فضای مناسب برای ورزش دختران تاکید کنند. دوم اینکه سازمان برنامه و بودجه در اعتباراتی که در فصل تربیت بدنی به آموزش و پرورش می‌دهد، حداکثر اعتبار را به ما تخصیص دهند تا ما بتوانیم به استان‌ها به ویژه در بخش‌های عمرانی و پروژه‌های نیمه‌تمام رسیدگی کنیم.


مدیرکل تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی آموزش و پرورش در پایان به استفاده از فضاهای بلااستفاده در مدارس برای فعالیت های ورزشی اشاره کرد و گفت: کاری که ما در حال حاضر انجام می‌دهیم این است که فضاهای کم و بلااستفاده‌های مدارس را ایمن‌سازی کنیم تا بتوانیم از این فضاها استفاده کنیم، در این زمینه نیز اولویت ما مدارس دختران است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha