رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست با تأکید بر اینکه بارورسازی ابرها هیچ تأثیری بر افزایش بارش‌های کشور ندارد،‌ گفت: بارورسازی ابرها صرفاً جنبه تبلیغاتی و روانی دارد. سازمان هواشناسی به‌عنوان مرجع این موضوع بارها اعلام کرده که تأثیر مثبتی در وضعیت بارشی کشور ندارد.

بارورسازی ابرها تبلیغاتی است

سلامت نیوز:رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست با تأکید بر اینکه بارورسازی ابرها هیچ تأثیری بر افزایش بارش‌های کشور ندارد،‌ گفت: بارورسازی ابرها صرفاً جنبه تبلیغاتی و روانی دارد. سازمان هواشناسی به‌عنوان مرجع این موضوع بارها اعلام کرده که تأثیر مثبتی در وضعیت بارشی کشور ندارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از صبح نو ،آقای عیسی کلانتری افزود: رییس سازمان هواشناسی کشور بارها در مورد عدم تأثیر بارورسازی ابرها بر افزایش بارش‌های کشور سخن گفته است. همچنین بر اساس اطلاعات این سازمان و گزارش‌های ثبت شده در ایستگاه دائمی شیرکوه یزد برای سنجش میزان بارش، بارورسازی ابرها هیچ تأثیری در بارش‌های این منطقه نداشته است. 


وی در ادامه در مورد وضعیت محیط‌بانان اظهار کرد: بعد از انقلاب ۱۲۲‌محیط‌بان حین انجام وظیفه به شهادت رسیده‌اند که متأسفانه مسائل مربوط به اعلام شهادت محیط‌بانان هنوز در کشور ما به‌طور کامل حل نشده است. افزون بر بحث شهادت محیط‌بانان سالانه حدود هشت نفر از محیط‌بانان زخمی که بخش عمده آنان از کارافتاده می‌شوند.


رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست در مورد سرنوشت لایحه حفاظت از محیط‌بانان گفت: این لایحه در کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است و احتمالاً طی یکی دو ماه آینده برای بررسی به صحن علنی مجلس می‌رسد. خوشبختانه نمایندگان 
دید مثبتی نسبت به این لایحه دارند و مدتی پیش طی دیداری که با آقای علی لاریجانی، رییس مجلس داشتم از او قول گرفتم که از این لایحه حمایت کنند. به گفته کلانتری با مصوب شدن لایحه حمایت از محیط‌بانان، آنان مشابه سایر گروه‌های نظامی تلقی می‌شوند و به عنوان ضابطان قضایی از امکانات و شرایط سایر گروه‌های نظامی برخوردار خواهند شد.


وی با اشاره به افزایش ۲۰‌درصدی حقوق محیط‌بانان طی سال جاری گفت: متوسط افزایش حقوق کارکنان دولت در سال جاری ۱۰‌درصد بود اما از آنجا که اشل حقوقی محیط‌بانان پایین است درخواست کردیم که افزایش حقوق محیط‌بانان تا‌۲۰درصد باشد که خوشبختانه محقق شد.
از آنجا که بودجه‌های محیط‌زیست، بودجه‌های استانی به حساب می‌آید خواهش می‌کنم که مسوولان و مدیران استانی توجه لازم را نسبت به حقوق محیط‌بانان داشته باشند.


وی در پاسخ به پرسشی دیگر در مورد احیای تالاب هامون اظهار کرد: آب سیستان و بلوچستان به ورودی آب از سمت افغانستان وابستگی شدیدی دارد. طی ۳۰‌سال گذشته متوسط ورود آب از سمت افغانستان به سیستان و بلوچستان 6/1میلیارد متر مکعب بوده، این در حالی است که امسال این میزان به کمتر از 6 میلیون متر مکعب رسیده است.رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست در مورد گرد و غبارهای استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه زندگی در این منطقه واقعاً سخت است، گفت: مهار کانون‌های
گرد و غبار سیستان و بلوچستان موضوعی است که دولت باید در مورد آن تصمیم‌گیری کند. دولت باید مشخص کند که آیا مهار گرد و غبار در اولویت است یا حفظ کشاورزی؟
وی تأکید کرد: بخشی از گرد و غبار سیستان و بلوچستان منشأ داخلی دارد و برای مهار آن نیاز به آب داریم اما آب این استان کافی نیست. در شرایط کنونی ۴۶ هزار هکتار از اراضی سیستان و بلوچستان برای زراعت، لوله‌کشی شده است. از سوی دیگر ۲۰۰‌هزار هکتار شن‌زار وجود دارد که باید اقدامات لازم جهت تثبیت گرد و غبار در این کانون‌ها انجام شود بنابراین دولت باید اولویت سیستان و بلوچستان را مشخص کند.


وی با اشاره به اینکه آتش‌سوزی در قسمت عراقی هورالعظیم و در مرز ایران صورت گرفته است، گفت: دولت عراق حتماً باید با ما برای مهار آتش هورالعظیم همکاری کند. این در حالی است که بار اول برای اطفای حریق ۱۲‌روز طول کشید تا دولت عراق اجازه مهار آتش توسط ایران و ورود آبپاش‌ها را بدهد. بار دوم نیز اخذ این مجوز هفت روز طول کشید. این در حالی است که اگر این اتفاق در ایران صورت گرفته بود، مجوزهای لازم برای اطفاء در کمتر از یک ساعت صادر 
می‌شد.
کلانتری با اشاره به اینکه در خوزستان آتش‌سوزی زباله نیز وجود دارد، گفت: متأسفانه مشابه این اتفاق در جنوب تهران نیز مشاهده می‌شود. عده‌ای فرصت‌طلب با آتش‌زدن زباله به ویژه لاستیک‌ها باعث آلودگی هوا می‌شوند که از نیروی انتظامی تقاضا کرده‌ایم که این افراد را دستگیر و به محاکم قضایی 
معرفی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha