شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۹
کد خبر: 251336

خربزه و هندوانه از جمله محصولات كشاورزی هستند كه برای كشت آن‌ها به آب بسیاری نیاز است. این دو میوه از محصولاتی هستند كه به صورت گسترده در كشور ما كشت می‌شود.

سالی یك سد كرج هندوانه صادر می‌كنیم!

سلامت نیوز:خربزه و هندوانه از جمله محصولات كشاورزی هستند كه برای كشت آن‌ها به آب بسیاری نیاز است. این دو میوه از محصولاتی هستند كه به صورت گسترده در كشور ما كشت می‌شود.

 
 
   

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ، با توجه به اینكه در سال‌های اخیر كشور ما با كم‌آبی شدیدی مواجه شده، بسیاری از كارشناسان معتقدند كشت این محصولات و صادرات آن‌ها به هر میزان نیز كه ارزآوری برای كشور داشته باشد اما از لحاظ مصرف آب به هیچ عنوان به صرفه نیست. در واقع اگر با اصول كشاورزی نوین به ماجرا نگاه كنیم، به نظر می‌رسد كار درست این باشد كه كشت این محصولات را در كشور متوقف كنیم و مقدار مصرف داخلی را نیز از كشورهای دیگر وارد كنیم.

   

ارزآوری در چهار ماه نخست سال

طبق آمارها صادرات هندوانه در چهار ماه نخست امسال حدود ۱۰۰ میلیون دلار ارزآوری داشت. بر اساس آمار گمرک از تجارت خارجی ایران تا پایان تیر سال جاری، ۵۳۶ هزار و ۵۴۹ تن هندوانه از ایران به کشورهای دیگر صادر شده است که ارزش آن به حدود ۹۸ میلیون و ۹۷۲ هزار دلار می‌رسد. هندوانه ایران در این مدت به ۳۲ کشور صادر شده است که البته بخش دیگری از آن نیز از طریق مناطق آزاد و ویژه صادر شده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته میزان صادرات هندوانه ۴۰۰ هزار و ۶۰ تن بوده است که ارزشی برابر ۷۷میلیون و ۵۸۴ هزار دلار داشته است.

رشد 27 برابری

به این ترتیب مقایسه این آمار نشان می‌دهد که صادرات هندوانه در چهار ماه نخست سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۴ درصد افزایش یافته که ارزآوری آن نیز با رشد ۲۷ درصدی همراه بوده است. از سوی دیگر با توجه به ارزش ریالی صادرات هندوانه در سال جاری و سال قبل، قیمت هر کیلو هندوانه صادراتی ایران در سال جاری ۷۵۷ تومان و در مدت مشابه سال گذشته ۶۲۹ تومان بوده است. این در حالی است که در حال حاضر قیمت هندوانه در میوه‌فروشی‌ها کیلویی ۲۰۰۰ تومان است.

صادراتی كه به صرفه نیست!

از آنجایی كه هندوانه از جمله صیفی‌جاتی است که برای پرورش آن آب زیادی لازم است، به همین دلیل در بسیاری از کشورها این میوه پرورش داده نمی‌شود. کارشناسان می‌گویند تولید یک هندوانه به ۵۰۰ لیتر آب نیاز دارد. درواقع سالی یک سد کرج هندوانه صادر می‌کنیم! عراق به تازگی ممنوعیت واردات چهار میوه را برداشته که یکی از آن‌ها هندوانه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha