فوق تخصص غدد، رشد و متابولیسم با اشاره به اینکه غربالگری بیماری‌های متابولیک نوزادان فقط به صورت پایلوت اجرا می‌شود، نسبت به بروز عقب‌ماندگی ذهنی در کودکان بدلیل عدم تشخیص به موقع بیماری هشدار داد.

غربالگری بیماری‌های متابولیک نوزادان فقط پایلوت اجرا می‌شود/بروز عقب‌ماندگی ذهنی بدلیل عدم تشخیص به موقع

سلامت نیوز:فوق تخصص غدد، رشد و متابولیسم با اشاره به اینکه غربالگری بیماری‌های متابولیک نوزادان فقط به صورت پایلوت اجرا می‌شود، نسبت به بروز عقب‌ماندگی ذهنی در کودکان بدلیل عدم تشخیص به موقع بیماری هشدار داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،علی ربانی (فوق تخصص غدد، رشد و متابولیسم)  در رابطه با غربالگری بیماری‌های متابولیک نوزادان گفت: این کار تنها بصورت پایلوت اجرایی شده، در حالی که با تشخیص به موقع بیماری‌های متابولیکی می‌توان از بروز آسیب در نوزادان جلوگیری کرد.

او در رابطه با بیماری‌های متابولیکی نوزادان گفت: این بیماری ژنتیکی و ارثی است که اغلب با یک رژیم درمان می‌شود و تشخیص بموقع می‌تواند از آسیبی که به مغز بچه‌ها وارد می‌شود، جلوگیری کند،  اگر این بیماری‌ها سریعتر تشخیص داده شوند، قابل درمان هستند و به این وسیله می‌توان از آسیب‌های روانی و جسمی جلوگیری کرد.

ربانی با اشاره به اینکه بیماری متابولیکی با یک قطره خون قابل تشخیص بوده و تقریبا با یک رژیم هم قابل درمان است، گفت: بیماری‌های متابولیکی شامل حدود ۳۵ بیماری می‌شود که با دستگاه قابل تشخیص است، نمونه خون نوزاد که شامل یک قطره می‌شود، از روز سوم به بعد باید توسط مراکز درمانی و بیمارستانی به مراکز مخصوص این کار ارسال شود؛ اگر بیماری تشخیص داده شود، سریعا درمان و جلوگیری نیز صورت می‌گیرد؛ یعنی این بیماری‌ها قبل از آسیب قابل درمان هستند؛ در حالی که اگر این کار را انجام ندهیم، زمانی متوجه بیماری می‌شویم که دیگر آسیب به نوزاد وارد شده است.

او تاکید کرد که در حال حاضر وزارت بهداشت برای تشخیص بیماری‌های متابولیکی، ۵ مرکز را بصورت پایلوت انتخاب کرده است تا این کار انجام شود تا بعدها این کار بصورت سراسری و کشوری صورت گیرد.

ربانی گفت: اگر این بیماری‌ها به موقع تشخیص داده نشوند، ممکن است؛ باعث بروز عقب‌ماندگی ذهنی، کندشدن رشد جسمی و حتی مرگ شوند. اگر ما در روزهای اول این بیماری‌ها را تشخیص دهیم، از ضایعات آنها جلوگیری می‌شود، تا به حال این غربالگری‌ها را در کشور نداشتیم، اما اکنون غربالگری حدود ۳۲ بیماری در این مراکز بصورت پایلوت انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha