شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۹
کد خبر: 251344

رژیم غذایی سالم سرشار از سبزیجات، ماهی، حبوبات، تخم مرغ و گوشت مرغ با کاهش خطر ابتلا به بیماری ام اس مرتبط است.

رژیم غذایی سالم خطر ام.اس را کاهش می‌دهد

سلامت نیوز:رژیم غذایی سالم سرشار از سبزیجات، ماهی، حبوبات، تخم مرغ و گوشت مرغ با کاهش خطر ابتلا به بیماری ام اس مرتبط است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، گروهی از پزشکان استرالیایی با مطالعه روی ارتباط بین رژیم غذایی و میلین زدایی سیستم عصبی مرکزی که اغلب اولین مرحله از بیماری ام اس است به این یافته‌ها دست پیدا کردند.

این بیماری در نتیجه نبود یا آسیب عایق چربی اطراف رشته‌های عصبی اتفاق می‌افتد که سیگنال‌ها را به سلول‌های مغزی ارسال یا به بخش‌های دیگر می‌فرستند.

در این بررسی اطلاعات نزدیک به ۷۰۰ نفر در سراسر استرالیا مورد مطالعه قرار گرفت. به گفته محققان فاکتورهای خطرزای زیست محیطی برای ام اس وجود دارد که از آن جمله می‌توان به پایین بودن سطح ویتامین D، تب غده‌ای، عدم قرار گرفتن در معرض نور خورشید و استعمال سیگار اشاره کرد.

ام اس بیماری غیر قابل پیش بینی است که علائم آن به تدریج تشدید می‌شود. بسیاری از محققان معتقدند در این بیماری سیستم ایمنی با میلین‌های سالم در مغز، نخاع و عصب چشمی همچون عاملی تهدیدزا رفتار می‌کند. در نتیجه این آسیب بر فیبرها و سلول‌های عصبی تاثیر گذاشته و سیگنال‌های حسی و کنترل حرکت را مختل می‌سازد.

بررسی‌ها حاکی از آن است که بیش از ۲.۳ میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری ام اس مبتلا هستند. افراد ۲۰ تا ۵۰ ساله بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند و زنان سه برابر بیش از مردان احتمال دارد به آن دچار شوند.

متخصصان استرالیایی به بررسی ارتباط بین الگوی تغذیه‌ای و احتماال تشخیص اولیه ابتلا به ام اس پرداختند. محققان در بررسی ترکیب‌های رژیم غذایی دو الگوی غذایی اصلی را شناسایی کردند.

الگوی اول رژیم غذایی حاوی ماهی، تخم مرغ، گوشت مرغ، سبزیجات و حبوبات بود و الگوی تغذیه‌ای دوم رژیم غذایی غربی بود که سرشار از لبنیات چرب، گوشت قرمز، میزان پایینی از خشکبار، میوه‌های تازه، غلات و لبنیات کم چربی است.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، محققان در بررسی‌های بیشتر دریافتند مصرف بیشتر خوراکی‌های سالم با کاهش خطر "تشخیص اولیه میلین زدایی سیستم عصبی مرکزی" همراه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha