متخصص جراحی کلیه با بیان اینکه «هماچوری» وضعیتی شایع در کودکان بوده و بیش از 100 عامل مختلف دارد گفت: ناهنجاری های ساختاری در مجاری ادراری، بیماری های وراثتی، و عدم تعادل مواد معدنی در ادرار از جمله علل بروز این بیماری هستند.

نشانه‌های بیماری «هماچوری» در کودکان

سلامت نیوز:متخصص جراحی کلیه با بیان اینکه «هماچوری» وضعیتی شایع در کودکان بوده و بیش از 100 عامل مختلف دارد گفت: ناهنجاری های ساختاری در مجاری ادراری، بیماری های وراثتی، و عدم تعادل مواد معدنی در ادرار از جمله علل بروز این بیماری هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،حسین کرمی متخصص و جراح کلیه  درباره بیماری هماچوری یا وجود خون در ادرار کودکان توضیح داد:  هما به معنای خون است؛ به طور معمول خون در ادرار وجود ندارد بلکه میزان مشخصی گلبول قرمز در ادرار وجود دارد. این گلبول‌ها، سلول‌هایی هستند که اکسیژن را در سرتاسر بدن حمل کرده و به خون رنگ قرمز می‌بخشند. وجود خون در ادرار به طور معمول ناشی از نشت گلبول های قرمز از کلیه به درون ادرار است اما با این حال، ممکن است توسط عوامل دیگری نیز ایجاد شود.

وی افزود: اغلب، کودکان مبتلا به هماچوری هیچ گونه علائمی ندارند؛ در صورتی که مقدار خون زیادی در ادرار وجود داشته باشد، رنگ ادرار می‌تواند قرمز یا قهوه ای تیره باشد، در اغلب کودکان، این وضعیت جدی نیست و در برخی کودکان، این وضعیت بیانگر وجود یک مشکل کلیوی در این افراد است و این کودکان ممکن است به درمان ویژه نیاز داشته باشند.

کرمی درباره نشانه‌های این بیماری توضیح داد: اغلب کودکان مبتلا به این بیماری هیچگونه علائمی ندارند و تعداد کودکان مبتلا به هماچوری مشخص نیست. همچنین، وجود خون داخل ادرار قابل دیدن، به ندرت اتفاق می‌افتد؛ احساس نیاز بیش از حد به دفع ادرار، احساس درد در زمان دفع ادرار و احساس درد در کمر و دو طرف ستون فقرات از جمله علائم این بیماری هستند.

وی با بیان اینکه هماچوری وضعیتی شایع در کودکان بوده و بیش از 100 عامل مختلف دارد گفت: ناهنجاری های ساختاری در مجاری ادراری، بیماری های وراثتی، و عدم تعادل مواد معدنی در ادرار از جمله علل بروز این بیماری هستند اما با این وجود در برخی موارد، هیچ دلیلی برای وجود خون در ادرار پیدا نمی شود.

این متخصص کلیه افزود: کلیه‌هایی که حاوی کیست (کیسه های حاوی مایع) بوده و یا دارای انسداد هستند ممکن است هر گونه ای از هماچوری را ایجاد کنند، در صورتی که یک عامل ساختاری سبب وجود خون در ادرار شود یک آزمایش سونوگرافی از کلیه ها می تواند آن را مشخص کند.

وی خاطرنشان کرد: سطوح بالای کلسیم در ادرار می تواند سبب هماچوری شود. وجود خون در ادرار هم می تواند بدون درد بوده و هم با درد ناحیه کلیه و یا احساس سوزش هنگام دفع ادرار همراه باشد. کودکان دارای سطوح بالای کلسیم در ادرار احتمال بیشتری دارد که افرادی با سابقه ابتلا به سنگ کلیه در خانواده خود داشته باشند. کودکانی که به این وضعیت مبتلا هستند در معرض خطر بیشتری جهت ابتلا به سنگ کلیه هستند.

کرمی گفت: با این وجود کمتر از 10 تا 15 درصد این افراد به سنگ کلیه دچار می شوند. اغلب کودکان مبتلا به هماچوری میکروسکوپیک نیازی به درمان ندارند مگر اینکه به سنگ کلیه دچار شوند. ضروری است در کودکانی که سطوح بالایی از کلسیم را در ادرار خود دارند، سطح کلسیم در رژیم غذایی کاهش یابد خطر ابتلا به سنگ کلیه در آینده کمتر از خطر عدم رسوب کافی کلسیم در استخوان های کودکان در حال رشد می باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha